تاثیر قند بر سلامت جنسی زنان

no-thumbs

یک متخصص دیابت گفت : میزان قند خون بیش از 418 میلیون نفر در جهان بالاست و این افراد در معرض خطر سکته قلبی، سکته مغزی، از دست دادن بینایی، نارسایی کلیه و قطع عضو هستند.

به گزارش یزدی نیوزاسدالله رجب به مناسب هفته ملی دیابت بیان کرد : ۱۹ تا ۲۳ آبان هفته ملی "دیابت" نام گذاری شده است. همچنین ۱۴ نوامبر روز جهانی دیابت، سالروز تولد «دکتر بانتیگ» کاشف انسولین است. هدف از این روز علاوه بر بزرگداشت این دانشمند بزرگ، آگاه کردن هرچه بیشتر دنیا با اهمیت بیماری دیابت است. هر سال شعار خاصی برای این روز در نظر گرفته می‌شود، شعار امسال " دیابت و زنان: حق ما داشتن آینده ای سالم" است. دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمنی است که بشر را گرفتار کرده است.

وی افزود: امروزه حدود ۴۱۸ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند که این آمار تا سال ۲۰۴۰ به بیش از ۶۴۰ میلیون نفر افرایش پیدا می کند. در ایران ۱۲ درصد افراد بالای ۱۸ سال درگیر دیابت هستند. از هر ۱۰ زن در دنیا ۱ نفر به این بیماری دچار بوده و همچنین از هر ۵ زن در دنیا ۲ نفر به دیابت دوران بارداری گرفتار می شوند. آمار ابتلا به دیابت در سراسر جهان، نگران کننده است، خطر ابتلا به دیابت در حال افزایش است، چرا که مردم غذای سالم نمی‌خورند و به اندازه کافی فعالیت نمی‌کنند.

رئیس انجمن دیابت ایران تاکید کرد: بیماری های غیرواگیر زیادی وجود دارد که در زمان شروع اصلا بیماری نیستند، اما به مرور زمان تبدیل به بیماری می شود و بیمار درست زمانی برای درمان مراجعه می کند که ممکن است پزشک نتواند اقدام مثمر ثمری در جهت درمان آن ها انجام دهد و به همین دلیل تاکیدمان بر بحث پیشگیری بیش از درمان است. متاسفانه بیش از ۹۰ درصد خانواده های ایرانی تا زمانی که بیمار نشوند به پزشک مراجعه نمی کنند و اگر بیمار هم شوند، مراجعه به پزشک در اولویت آن ها نیست. حدود ۸۷ درصد مرگ و میرها به دلیل بیماریهای غیر واگیر است.

رجب متذکر شد: در کشور ما عوامل خطر مانند چاقی، فشار خون و … در زنان بیشتر دیده می شود اما مردان نسبت به زنان بیشتر در اثر بیماری های غیر واگیر جان خود را از دست می دهند.

این متخصص توصیه کرد: تمام افرادی که در معرض خطر دیابت قرار دارند مانند کسانی که سابقه بیماری در خانواده آن ها وجود دارد، افراد چاق و دارای اضافه وزن، زنانی که دارای استرس و تغذیه نامناسب و کم تحرکی هستند در همان ابتدا که متوجه دیابت بارداری خود شدند حتما بایستی به پزشک مراجعه کنند و از نظر دیابت بارداری بررسی شوند. همچنین تمام خانم های باردار در هفته ۲۴ تا ۲۸ باید از نظر دیابت چک شوند تا ما به موقع متوجه دیابت دوران بارداری شویم.

به گفته وی، قند خون در دوران بارداری باید پایین تر از قند طبیعی تنظیم شود. قند طبیعی ناشتا ۱۰۰ و ۲ ساعت بعد زیر ۱۴۰ است در صورتی که در زنان باردار باید قند ناشتا زیر ۹۲ باشد و ۲ ساعت بعد زیر ۱۲۰ باشد در غیر این صورت هم به مادر و هم به جنین آسیبات جدی وارد می شود در نتیجه زنان دیابت دوران بارداری را دست کم نگیرند. متاسفانه زنانی که در طول بارداری به این بیماری مبتلا می شوند زمانی به پزشک مراجعه می کنند که دیابت عوارض خود را آشکار کرده است. تشخیص دیابت تنها با آزمایش خون میسر است.

رجب در رابطه با عوارض دیابت دوران بارداری به جام جم آنلاین گفت: تغذیه نوزاد از طریق عبور خون مادر از بندناف تامین می شود. هنگامی که قند خون مادر بالا می ‌رود، موجب بالا رفتن قند خون جنین هم می ‌شود. به این ترتیب جنین انرژی بیشتری دریافت کرده که باعث افزایش ذخیره چربی و بالا رفتن وزن جنین می شود. همچنین دیابت بارداری می‌ تواند خطر ابتلا به فشارخون بالا و مسمومیت بارداری را بالا برده که این عارضه به شدت سلامت و زندگی مادر و جنین را تهدید می کند. اغلب مبتلایان به دیابت بارداری نیز فاقد علائم هستند لذا بررسی قند خون برای بیشتر خانم‌های باردار الزامی است این بررسی بین هفته های ۲۴ تا ۲۸ صورت می گیرد. ناگفته نماند احتمال بروز دیابت نوع۲ در خانم هایی که سابقه دیابت بارداری دارند بالاتر است، بنابراین برای پیشگیری از بروز این امر باید ضمن رعایت رژیم غذایی درست و فعالیت ورزشی مناسب، افزایش وزن خود را کنترل کنند.

این متخصص گفت: علاوه بر درگیری بیماران دیابتی با فشارخون، مشکلات قلبی و عروقی، عارضه های کلیوی با بیماری هایی چون افسردگی، ناتوانی جنسی و … نیز رو به رو هستند. معمولا کنترل ضعیف قند خون، سبب کاهش میل جنسی می‌شود. همچنین افسردگی که میان زنان از مردان بیشتر است علت دیگر کاهش میل جنسی است. برخی اوقات داروهای ضد افسردگی نیز می‌توانند سبب سرکوب میل جنسی شوند. به عبارتی می توان گفت افسردگی می تواند باعث دیابت شود و حتی برالعکس. نکته ای که در درمان بیماران دیابتی حائز اهمیت است آمادگی روحی و روانی بیمار در رابطه با این موضوع است چرا که قبل از نیاز بیمار به نسخه و دارو باید وی را از نظر روحی برای درمان آماده کنیم.

به گفته وی، دیابت دو عارضه اصلی دارد؛ عارضه عروقی و دیگری عارضه عصبی. هر ۲ این مشکلات یعنی هم درگیری عروقی و هم درگیری عصبی می توانند باعث ضعف عصبی و جنسی شوند بنابراین در افراد دیابتی، قند خون باید به خوبی کنترل شود چون ثابت شده کنترل قند خون همان طور که جلوی عوارض چشمی و کلیوی را می گیرد از عوارض جنسی هم جلوگیری می کند.

رئیس انجمن دیابت ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه کنترل دیابت در کشور ما مطلوب نیست و اکثر افراد عوارض شدید دیابت را تجربه می کنند در حالی که اگر یک بیمار قند خون معمولی داشته باشد عوارض دیابت به حداقل خود و گاهی به صفر می رسد لذا به همین دلیل می گویم بیمار دیابتی که قند خونش کنترل شود طول عمرش نیز بیشتر بوده و هم کیفیت زندگی مطلوبی را تجربه می کند.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..