افزایش ۱۰ درصدی برداشت پیاز از مزارع یزد

no-thumbs

مدیر امور زراعی جهاد کشاورزی استان یزد با اشاره به افزایش 10 درصدی تولید پیاز در این استان، اعلام کرد: کشاورزان یزدی امسال 23.5 هزار تن پیاز از مزارع خود برداشت کردند.

به گزارش یزدی نیوز«محمد علی حاتمی زاده» ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کرد: پیاز گیاهی سازگار با اقلیم‌های گرمسیر و سردسیر است که در اکثر نقاط دنیا نیز کشت می‌شود و در عین این که محصول فصول خنک سال است ولی در دو نیمه سال شاهد کشت و برداشت آن در استان هستیم .

وی با بیان این که اکثر شهرستان‌های استان در زمینه کشت پیاز فعالیت دارند، اظهار کرد: شهرستان‌های ابرکوه، اشکذر و خاتم از مهمترین تولیدکنندگان ارقام پیاز سفید و زرد محلی در استان محسوب می‌شوند .

مدیر امور باغبانی جهادکشاورزی استان در مورد ویژگی پیازهای تولید استان بیان کرد: پیازهای تولیدشده در استان به دلیل ترد و آبدار بودن قابلیت انبار کردن ندارند لذا بلافاصله پس از برداشت روانه بازارهای خارج از استان که عمدتاً خوزستان و فارس هستند، می‌شود.

گفتنی است، این نوع پیاز به دلیل شیرینی و آبدار بودن مورد علاقه رستوران‌ها هستند و معمولاً مخاطبان خاص خود دارند هر چند که در مقایسه با پیازهای قرمز قیمتی به مراتب پایین‌تر دارند و در میادین خارج از استان تا هر کیلو ۱۲۰۰ تومان نیز به فروش می‌رسد.

«حسین مشرف» رییس اتحادیه میادین و تره بار استان نیز در همین رابطه با اشاره به افزایش ۲۶ درصدی قیمت پیاز قرمز در استان به خبرنگار ایسنا، گفت: قیمت پیاز قرمز اخیراً از ۱۷۰۰ تومان به ۲۳۰۰ تومان رسیده است و رشدی قریب به ۲۶ درصد داشته است .

وی این افزایش قیمت را ناشی از نگهداری بسیار راحت‌تر پیاز قرمز نسبت به پیاز سفید و زرد عنوان کرد که در تنظیم بازار صنف سبزی‌فروشان نقش بسزایی دارد و این در حالی است که پیاز سفید و زرد هم‌چنان به نرخ ثابت ۱۵۵۰ تومان در میادین یزد به فروش می‌رسد .

مشرف استان‌های تامین‌کننده پیاز استان به رغم تولیدات خوب این محصول در استان گفت: مشهد، تبریز و شیراز به ترتیب از مهمترین تولیدکنندگان پیاز کشور محسوب می‌شوند و پیاز قرمز این شهرها هم‌اکنون در میادین استان یزد عرضه می‌شود.

منبع: ایسنا

بخش نظردهی بسته شده است..