یزد جهانی، صنعت گردشگری و توسعه

no-thumbs

حدود چهار ماه (18تیر 96) از ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) می گذرد، گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه استان در دولت یازدهم نیز مطرح بود.

به گزارش یزدی نیوزسید محمد میرمحمدی که از آبان ۱۳۹۲ تا دیروز به عنوان دوازدهمین استاندار یزد پس از پیروزی انقلاب اسلامی فعالیت می کرد، مطابق با سیاست های دولت تدبیر و امید در برنامه های خود صنعت گردشگری را یکی از محورهای توسعه استان قرار داده بود.
محمود زمانی قمی استاندار قبلی استان مرکزی دیروز(شنبه ) با حضور عبدالرضا رحمانی فضلی به عنوان سیزدهمین استاندار یزد معرفی شد.
ثبت جهانی بافت تاریخی یزد و توجه به صنعت گردشگری زمینه ساز جذب بیشتر سرمایه گذاران و ورود بیش از پیش گردشگران داخلی و خارجی به استان خواهد بود؛ موضوعی که در عمل هم باید نمود داشته باشد.
در ۶ ماهه نخست سال ۹۶، ۵۱ هزار و ۸۲۰ گردشگر خارجی به استان یزد سفر کردند که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.
پارسال، ۱۱۳ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی یزد را به عنوان مقصد سفر خود به ایران انتخاب کردند که از این تعداد، ۴۷ هزار و ۱۷ نفر مربوط به ۶ ماهه نخست سال ۹۵ است.
گذشته از سفر گردشگران خارجی، صدها هزار گردشگر داخلی سال گذشته و ۶ماهه نخست سال ۹۶ از بناهای تاریخی، فرهنگی و چشم اندازهای طبیعی ، عرصه های بیابانی و کویری استان دیدن کردند.
توجه به برند و کسب اعتبار بر اساس ویژگی منحصر به فرد یکی از راه های درآمدزایی و گامی به سوی توسعه است؛ برند یزد جهانی و تداوم توجه به گردشگری به عنوان یکی از محورهای توسعه استان می تواند آینده ای درخشان برای منطقه رقم بزند.
کمیته میراث جهانی یونسکو ۱۸ تیر ۱۳۹۶ در چهل و یکمین نشست خود درکراکوف لهستان، با اجماع، شهر تاریخی یزد را در فهرست میراث جهانی مصوب کرد تا نخستین پرونده یکی از شهرهای تاریخی ایران به ثبت جهانی برسد.
با توجه به غنای استان یزد از لحاظ بناهای تاریخی، فرهنگی تاکنون پنج اثر در فهرست جهانی به ثبت رسید که پیش از این باغ های دولت آباد یزد و پهلوان پور مهریز و قنات های زارچ و حسن آباد ثبت جهانی شد.
البته بناهای بیشتری از جمله بافت تاریخی شهرهای میبد، عقدا، مسجد فهرج ، بادگیرها، آب انبارها و … ارزش ثبت جهانی شدن را نیز دارند.
استان یزد ۲ هزار و ۲۷۰ هکتار بافت تاریخی و ۶هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی دارد که از این تعداد تاکنون، یکهزار و ۸۵۰ اثر به ثبت ملی رسیده است.
پیش بینی شده شمار گردشگران خارجی به استان تا پایان سال ۹۶ با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته به ۱۴۰ هزار نفر برسد که تحقق آن با همت و اراده جمعی مردم و مسئولان ممکن خواهد بود.
مواردی از جمله بهره برداری مناسب از برند یزد جهانی، توجه به بوم گردی و پیگیری جهانی شدن شهر تاریخی میبد که در ۴۵ کیلومتری مرکز استان قرار دارد، بر اساس برنامه های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تا سال ۱۴۰۰، می تواند در جذب گردشگر و به دنبال آن توسعه استان موثر باشد.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..