یکی از آیین‌های کهن یزدی‌ها در ایام محرم:

پوش‌های عزای حسینی در یزد برافراشته شدند

«پوش بالا کردن» یکی از آیین‌های کهن یزدی‌ها در ایام محرم است که این روزها در آستانه ماه ماتم شاهد برافراشتن آنها در کوی و برزن‌های یزد هستیم.

به گزارش یزدی نیوزهنوز چندین روز به محرم مانده که جنب و جوش و حرکت افراد فعال هر محله که عمدتاً در هیأت‌های عزاداری هم نقشی دارند شروع می‌شود.

کسانی که در منزل شخصی خود روضه خوانی دارند نزدیکان را برای آماده کردن مجلس فرا می‌خوانند و با کمک یکدیگر اولین و مهمترین مسأله که پوش بالا کردن است را انجام می‌دهند.

پوش بالا کردن کاری گروهی است که تجربه سالمندان،‌ با نیرو و توان جوانان یکی می‌شود و به اصطلاح پوش بالا می‌رود.

وقتی پوش بالا می‌رود و خیمه سرپا می‌شود حیاهوی جوانان هیئتی زیاد می‌شود، چای می آورند و پذیرایی می‌کنند،‌جوانان در تکاپو و تلاش برای بستن دامنه خیمه، روی پشت بام و پشت دیوارها قرار می‌گیرند،‌ سالمندان جوانان را یاری می‌کنند و با تحسین و تمجید باعث ترغیب جوانان و پیشرفت کارها می‌شوند.

چاووشی خوان هم با نغمه زیبای خود آوای حزین عشق سر می‌دهد و با خواندن اشعاری که حاکی از فرا رسیدن ماه ماتم و عزاست دلها را دگرگون می‌کند و به غوغای درونی افراد دامن می‌زند.

بعد از این‌که پوش در جایگاه خویش قرار گرفت و خیمه عزاخانه برپا شد، نوبت به سیاهپوش کردن مجلس می‌رسد.

پارچه‌های مشکی، سرمنبری و پارچه‌های سبز و قرمز یکی یکی دیوارهای خیمه را پوشش می‌دهند و در مجموعه خیمه‌ای عاشقانه و ماتم خانه‌ای در سوگ سالار شهیدان ایجاد می‌کند.

خمیه‌های برپا شده در کربلا جایی برای آماده شدن یاران امام، عبادت و نیایش آنها بوده است و به همین دلیل ما در روضه‌های خود خیمه‌هایی به نام حسین با هدف نیایش و عزاداری در وصف سالار شهیدان و یاران عاشورایش برپا می‌کنیم.

در خیمه‌های عزای حسینی درس جهاد اکبر و اصغر داده می‌شود درس جهاد اکبر مبارزه با نفس و خواهش‌های نفسانی است و درس جهاد اصغر مقابله با ظلم، ستم، بی‌عدالتی و کفر است.

اهتزاز علم سرخ حسین بر فراز خیمه‌های روضه به معنای این است، که ستیز حق علیه باطل هنوز ادامه دارد و عزاداران حسینی با تمام ارادت خود آماده حراست از ارزش‌های اسلامی و انسانی عاشورا هستند.

خیمه‌های برپا شده در کربلا حاکی از عزمی راسخ برای برابر شدن با لشکری انبوه و تا دندان مسلح آن زمان بود، خیمه به پا کردن در کربلا یعنی توجه به جایگاه مناجات، تلاوت قرآن و انجام فریضه نماز،‌که تمام آنها نماد حق طلبی و درستی مسیر سالار شهیدان است.

عزاداران یزدی هم به تبعیت از امام شهیدشان حضرت امام حسین(ع) خیمه‌های برافراشته شده را به محلی برای اقامه نماز، تلاون قرآن و عزاداری در سوگ شهدای کربلا تبدیل کرده و سعی دارند با ادای احترام به مقام شهدای اسلام حق ادب و معرفت را ادا کنند.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..