دکتر پروین افسر کازرونی:

۳۴ درصد افراد مبتلا به ایدز بیماریشان تشخیص داده‌شده‌ است

دکتر پروین افسر کازرونی گفت: نزدیک به ۳۴ درصد افراد مبتلا به ایدز بیماریشان تشخیص داده‌شده‌ و بیش از ۶۰ درصد تشخیص داده نشده و خودشان نیز ناآگاه هستند.

به گزارش یزدی نیوز به گزارش خبرگزاری فارس از میبد، صبح امروز در حاشیه افتتاح دومین مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در میبد، دکتر پروین افسرکازرونی با اشاره به برنامه‌های وزارت بهداشت در بخش کنترل بیماری‌های رفتاری، پیشگیری و کنترل بیماری ایدز، بیماری یابی، شناسایی و آگاه شدن افرادی که مبتلا به اچ آی وی هستند افزود: مراقبت و درمان از افراد اولین گام در مهار بیماری ایدز است.

وی با بیان اینکه گرچه بیماری اچ آی وی درمان قطعی ندارد و فرد مبتلا برای دوره‌ای کوتاه درمان می‌شود اظهار داشت: درمان تأثیر بسیار مناسبی داشته است که هم فرد می‌تواند بقای عمر معمولی را داشته باشد و هم ویروس در بدنش به حدی کاهش پیدا می‌کند که قابلیت انتقال و عفونت به دیگر افراد را نخواهد داشت .

دکتر کازرونی در ادامه بابیان اینکه در سطح کشور بیش از ۱۷۰ مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری وجود دارد افزود: خوشبختانه دومین مرکز مشاوره بیماری های رفتاری استان یزد در شهرستان میبد راه‌اندازی شد و این به دلیل حمایت‌های مسئولین در کنترل این بیماری بوده است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار، تا آخر سال ۱۳۹۵ در کشور ۳۴ هزار و ۹۷۴ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده است که از این تعداد حدود ۸ هزار مورد فوت کرده اند و در حال حاضر بالای ۲۶ هزار مبتلا به ایدز داریم که در حال زندگی هستند.

دکتر کازرونی همچنین گفت: تخمینی که برای امسال در کشور زده‌ شده است بالغ بر ۶۶ هزار نفر مبتلا به ایدز است که از این تعداد ۲۶ هزار نفر تشخیص داده‌ شده است و تحت مراقبت و درمان هستند.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت تاکید کرد: نزدیک  به ۳۴ درصد افراد مبتلا در جامعه هستند که تشخیص داده شدند و بیش از ۶۰ درصد تشخیص داده نشده‌اند و خودشان آگاه نیستند.

کازرونی ناآگاهی افراد از بیماری خود را یکی از معضلات مهم در این زمینه دانست و افزود: فردی که مبتلاست و آگاهی ندارد باعث انتقال بیماری به همسر و از همسر به کودکش می‌شود.

وی با تأکید بر اطلاع‌رسانی گسترده در خصوص بیماری اچ آی وی به عنوان یک بیماری عفونی مزمن، گفت: این افراد تحت مراقبت و درمان قرار می‌گیرند و می‌توانند زندگی معمولی داشته باشند.

در پایان مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری با زیربنای ۳۰۰ مترمربع شامل اتاق مامایی، دندانپزشکی، اطاق پزشک و روانشناسی، با هزینه‌ای بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان از محل خیری توسط دکتر کازرونی افتتاح شد.

بخش نظردهی بسته شده است..