معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌وپرورش یزد:

فعالیت ۴۲۴ مرکز پیش دبستانی مجاز در یزد / ۳۰ درصد مدارس استان از استانداردهای لازم برخوردار نیستند

معاون آموزش ابتدایی و پیش‌دبستانی اداره کل آموزش‌وپرورش استان یزد از فعالیت 424 مرکز پیش دبستانی مجاز در استان یزد خبر داد.

به گزارش یزدی نیوز به گزارش خبرنگار فارس در یزد، محمدحسن رادمنش پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان یزد اظهار داشت: دوره پیش‌دبستانی یک دوره دوساله قبل از دبستان است که به‌پیش دبستانی یک و دو تقسیم می‌شود و به تربیت کودکان چهارتا شش‌ساله می‌پردازد و همچنین مسئولیت کاری دانش آموزان عشایر هم بر عهده این معاونت است، ضمن اینکه مجلات رشد هم زیرمجموعه معاونت آموزش ابتدایی است.

وی از برگزاری همایش بزرگ مدیران دوره ابتدایی برای اولین بار در استان یزد خبر داد و افزود: این همایش ۲۶ شهریورماه با حضور معاون آموزش ابتدایی وزارت کشور در سالن اجتماعات دانشگاه فرهنگیان برگزار می‌شود.

معاون آموزش ابتدای اداره کل آموزش‌وپرورش یزد بابیان اینکه استان یزد دارای ۴۲۴ مرکز پیش‌دبستانی دارای مجوز از آموزش‌وپرورش است، اذعان کرد: در سال تحصیلی جدید میزبان حدود ۱۷ هزار نونهال جدید در سراسر استان هستیم.

رادمنش با تأکید بر اینکه که ثبت‌نام نونهالان پیش‌دبستانی باید از طریق سیستم سناد انجام شود، تصریح کرد: این سیستم فقط در اختیار مراکز پیش‌دبستانی دارای مجوز آموزش‌وپرورش است و سایر مراکز فاقد مجوز، قادر به ثبت قانونی و رسمی نونهالان نیستند.

وی در بخشی از سخنان خود ادامه داد: حدود ۲۷۰۰ نونهال پیش یک در استان داشته‌ایم؛ درصورتی‌که قریب به ۱۵ هزار نونهال پیش دو در استان داشته‌ایم که این نونهالان باید دارای محتوای تأییدیه سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی کتب درسی کشور باشند، هیچ پیش‌دبستانی در سراسر استان نمی‌تواند از محتوای بدون مجوز این سازمان استفاده کند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه تمامی مربیان دوره پیش‌دبستانی استان کاملاً با رشته مرتبط همخوانی دارند، خاطرنشان کرد: این معاونت در مسیر حذف کتاب در دوره پیش‌دبستانی گام‌های اساسی را برداشته و همچنین قدم‌های جدی را در راستای فعالیت محوری برداشته است تا این کودکان کتاب زده نشوند؛ به همین دلیل آموزش حروف الفبا، اعداد ریاضی، زبان انگلیسی و رباتیک به‌صورت جدی ممنوع شده است و در صورت مشاهده برخورد جدی می‌شود.

معاون آموزش ابتدای اداره کل آموزش‌وپرورش یزد تصریح کرد: استان یزد در دوره دبستان حدود ۷۶۰ مدرسه روستایی و شهری دارد که تمامی نیروی انسانی موردنیاز برای این مدارس تأمین‌شده است و مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد که از این تعداد ۵۹۲ مدرسه دولتی، ۱۱۹ مدرسه غیردولتی، ۴۸ مدرسه به‌صورت خرید خدمات آموزشی، ۱۹ مدرسه شاهد، ۲ مدرسه قرآنی و ۲۴۸ مدرسه روستایی هستند.

وی با تأکید بر اینکه استان یزد در رشد دانش آموزان دوره ابتدایی دو سال است که حائز رتبه اول بوده است، افزود: از مدارس استان یزد ۳۱۶ مدرسه پسرانه، ۳۰۴ مدرسه دخترانه و ۱۳۹ مدرسه مختلط هستند، سال گذشته ۱۲۳ هزار دانش‌آموز ابتدایی در استان وجود داشته‌اند و در حال حاضر ۱۳۰ هزار دانش‌آموز در سیستم سناد ثبت‌نام‌ شده‌اند.

رادمنش از اجرای طرح انسداد مبادی بی‌سوادی در مقطع ابتدایی خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال گذشته از کل ثبت‌نام‌ شده‌ها حدود یک هزار و ۲۱ نفر ثبت‌نام خود را رها کرده‌اند که استان باید جوابگوی این مشکل باشد.

معاون آموزش ابتدای اداره کل آموزش‌وپرورش یزد تصریح کرد: درمجموع مدارس استان یزد به نظر کارشناسان نوسازی مدارس قریب ۳۰ درصد مدارس از استاندارد لازم برخوردار نیستند که روزبه‌روز این مدارس شناسایی‌شده و در راستای بازسازی و تقویت سازی آن‌ها اقداماتی صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اردکان، میبد و تفت دارای شهرک اتباع و این مدارس از استانداردهای لازم برخوردار و عالی‌ترین مدارس در این شهرک‌ها وجود دارند، اذعان کرد: در سطح استان فقط ۱۹ مدرسه دو شیفت هستند که این خود می‌‎تواند افتخاری برای استان باشد.

انتهای پیام/

بخش نظردهی بسته شده است..