مدیر کل دفتر بانوان و خانواده استانداری یزد:

هنر، بهترین وسیله اشاعه فرهنگ است

25 شهریورماه روز خانواده و تکریم بازنشستگان است و جامعه‌ی ایرانی یک جامعه‌ی خانواده محور است و از سوی دیگر نیز همیشه نقش خانواده در انتقال فرهنگ پررنگ بوده است.

به گزارش یزدی نیوز به گزارش ایسنا – منطقه یزد، «رقیه کرمانیان» مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد با اشاره به برگزاری همایش آب و تراب با محوریت موضوع خانواده و تکریم بازنشستگان، نقش هنر را در اشاعه‌ی فرهنگ برای نسل آینده ضروری ارزیابی کرد .

وی گفت: همیشه در فرهنگ و سنت ایرانی اسلامی ما، خانواده جایگاه خاصی داشته است و ارزش‌هایی که منجر به تحکیم خانواده می‌شده از طریق فرهنگ منتقل شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در عصری قرار داریم که عصر جهانی شدن است، به این معنی که نمی‌توانیم در یک محیط بسته از فرهنگ خودمان پاسداری کنیم به ناچار از سایر فرهنگ‌ها متاثر می‌شویم.

کرمانیان با بیان این که امروزه جوامع از هنر برای اشاعه‌ی فرهنگ‌شان استفاده می‌کنند، اظهار کرد: در جامعه‌ی ما نیز که از فرهنگ غنی برخودار هستیم، نیاز است که هنر به کمک ما بیاید چرا که بدون استفاده از ظرفیت‌های هنر نمی‌توان این ارزش‌ها را به نسل آینده منتقل کرد و برگزاری همایش آب و تراب نیز در همین راستا برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد:  در آموزه ‎‎ های دینی ما، خانواده رکن رکین جامعه است و هنرمندان ما نیز در همین جامعه هستند و بدون شک این حساسیت را نسبت به چنین موضوعاتی دارند و همگام با جامعه پیش می‌روند .

کرمانیان در ادامه با بیان این که اصلیترین برنامه دفتر امور بانوان برای سالجاری آموزش است، عنوان کرد: دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد، همسو با سیاست‌های ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری و همچنین دولت دوازدهم در خصوص خانواده عمل می‌کند و از اصلی‌ترین برنامه‌های این دفتر در سال جاری، طرح‌های توان افزایی بانوان هست که روی بحث آموزش از جمله مهارت‌های زندگی و مهارت فرزند پروری تاکید دارد.

این مسئول افزود: این برنامه ‎‎ ها سال گذشته در محلات برگزار شد و امسال نیز به طور گسترده ادامه خواهد یافت.

به گفته وی، یکسری برنامه های حمایتی برای توانمندسازی بانوان و مشاغل خرد خانگی در دستور کار داریم و برنامه آموزشی خود مراقبتی نیز برای بانوان شاغل در ادارات در حال انجام است که این برنامه‌ها در راستای شادتر، بهتر و سالم تر زیستن است .

کرمانیان در مورد واگذاری مسئولیت بخش کودک به دفتر امور بانوان و خانواده استانداری از سال گذشته، اظهار کرد: دفاتر امور بانوان، مرجع کنوانسیون حقوق کودک در استان‌ها هستند که در همین رابطه یک طرح آموزشی با همراهی تشکل‌های مردم نهاد در دستور کار است.

وی ادامه داد: این تشکل‌ها در خصوص حقوق کودکان، روانشناختی کودک، مددکاری و تربیت کودکان، آموزش‌های لازم را فرا می‌گیرند و این آموزش‌ها را در ارتباط با زمینه کاری خود به کار می‌بندند و به خانواده‌ها نیز انتقال می‌دهند و علاوه بر این سمن ها ناظر خوبی بر عملکرد دولت در این زمینه خواهند بود .

وی نقش تشکل های مردمی را بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: دولت یازدهم و دوازدهم اعتماد زیادی به سمن‌ها دارد چرا که سازمان‌های مردم نهاد چون از بطن جامعه برخاسته‌اند به عنوان جامعه‌ی مدنی هم مشکلات را می‌دانند و هم می‌توانند دانش و آموزه‌های خودشان را انتقال بدهند .

کرمانیان افزود: در سال‌های گذشته طرح‌هایی که دفتر امور بانوان اجرا کرده عمدتا از طریق تشکل‌ها بوده است که از آن جمله می توان به دو طرح تاب آوری و توان افزایی بانوان محلات که ۱۰ شهرستان را پوشش داد و ۴۲ تشکل مردم نهاد پس از آموزش های لازم، در تمام شهرها و روستا مجری این طرح‌ها بودند، اشاره کرد.

وی با بیان این که در حال حاضر هم در بحث حقوق کودک (همیاران حقوق کودک) همکاری متقابل با تشکل‌ها داریم، سمن‌ها را همکار این دفتر در اجرای سیاست‌ها خواند.

مدیر کل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری به موضوع ازدواج سالم و پایدار نیز اشاره کرد و گفت: بالا رفتن سن ازدواج یک مشکل کشوری است و این ممکن است به علت تغییر فرهنگ و نگرش و در بعضی موارد مشکلات اقتصادی باشد. البته از طرف دیگر، مسئله ازدواج دختران کم سن و سال را هم داریم و هر چند ازدواج کودکان را جایز نمی‌دانیم اما معتقدم فرد زمانی باید ازدواج کند که به شناخت و آگاهی کامل از خود رسیده باشد و اطلاعات و دید درست درباره‌ی ازدواج داشته باشد.

وی افزود: قطعاً عامل اصلی طلاق، ازدواج‌های احساسی و بدون شناخت و آگاهی است لذا تاکید بر ازدواج آگاهانه و پایدار است و سیاست های کلی دفتر امور بانوان نیز در همین رابطه بوده است .

وی به نقش رسانه‌ها در زمینه آگاهی‌بخشی اشاره کرد و گفت: رسانه ها می‌توانند یک ارزش را به صورت فرهنگ در آورند.

کرمانیان در پایان نیز تصریح کرد: برای پیشبرد بهتر کارها و رسیدن به اهداف، لازم است تمام دستگاه های اجرایی استان با هم همکاری کرده و یک هم افزایی صورت بگیرد.

 

بخش نظردهی بسته شده است..