ذائقه نسل جوان با هنر گره خورده است

به گزارش یزدی نیوزفخرالسادات خامسی هامانه سال هاست که در مسند های مختلف مدیریتی استان فعالیت داشته از حضور در آموزش و پرورش تا آموزش عالی و مدیریت دفتر امور بانوان و خانواده استانداری. در هر مقامی هم دغدغه خانواده و زنان را داشته است.

به مناسبت روز بزرگداشت خانواده و همزمانی با برگزاری همایش آب و تراب با محوریت خانواده و تکریم سالمندان از او درباره ی وضعیت خانواده و محوریت آن در یزد پرسیدیم.

فخرالسادات خامسی با اشاره به ٢٥ شهریور ماه روز بزرگداشت خانواده، درخصوص وضعیت و شرایط خانواده ی مستحکم و ازدواج پایدار در یزد گفت: زمانی که یزد را با استان دیگر مقایسه می کنیم خوشبختانه وضعیت خوبی داریم. هنوز جزء استان هایی هستیم که می توانیم به خودمان افتخار کنیم که ریشه های سنتی و مذهبی ما، مانع از بروز برخی آسیب ها شده است. در این زمینه هم پیشینه یزد کمک کرده و هم یکسری برنامه ها که از سوی نهادهای فرهنگی انجام شده، موثر بوده است.

وی ادامه داد: اما زمانی که یزد را با گذشته اش مقایسه می کنیم، اگر سهل انگارانه نگاه کنیم می توانیم بگوییم تغییری نکرده اما واقعیت این است که یزد امروز با ٢٠ سال گذشته متفاوت است. در گذشته خانواده و دورهمی های خانوادگی حرف اول را می زده اما امروزه فضای مجازی حرف اول را می زند. مثلا وضعیت طلاق در یزد نگران کننده است. هنوز جای کار دارد که وضعیت را به گذشته برگردانیم. یکی از گام ها این است که زبان جوان امروزی را پیدا کنیم و با زبان خودش شرایط را به سمت بهتر شدن سوق دهیم.

عضو مجمع خیرین ازدواج و مدیر سابق دفتر امور اجتماعی استانداری معتقد است در بحث آموزش باید به ظرفیت های پنهان جامعه توجه کرد. افراد و گروه هایی، در محلات مختلف برنامه هایی اجرا می کنند که نیاز دارند تغذیه ی اطلاعاتی شوند و بتوانند آموزش های صحیح را به خانواده ها منتقل کنند، در این میان تشکل های مردمی نیز نقش به سزایی ایفا می کنند.

خامسی تصریح کرد: در جامعه ی ما خانواده محوری حفظ شده است اما مولفه ها و شرایط محور قرار دادن خانواده عوض شده است. زمانی در جامعه بحث ریش سفیدی و بزرگ تر محوری داشتیم که به نوعی حکمیت می کردند و مانع از هم پاشیدن خانواده ها می شدند. مساجد و روحانیون نیز در این مسائل نقش مهمی داشتند. امروزه و در میانه ی گذر از سنت به مدرنیته، شرایط گذشته تغییر کرده است. برای اینکه خانواده محوری حفظ شود باید ببینیم ذائقه ی نسل جوان ما چیست.

رییس آموزشکده فنی دختران یزد  افزود: بخش عظیمی از سلیقه ی نسل جوان ما به هنر گره خورده است. معتقدم اگر می خواهیم در بحث خانواده جوان ها را درگیر کنیم باید از هنر بهره ببریم. حتی در مسائل روز دنیا هم زمانی یک موج ایجاد می شود و زن و مرد، پیر و جوان، بی سواد و تحصیل کرده درگیر می شوند که آن مسئله با یک عکس یا تصویر هنری همراه شود. به عنوان مثال یک عکس از غرق شدن یک کودک سوری دنیا را تکان داد و موج ایجاد کرد. وقتی هنر وارد شود مخاطب درگیر می شود در بحث خانواده نیز اگر قرار است اتفاقی بیفتد و خانواده علاوه بر حفظ شان خود از بسیاری آسیب ها، که مولود شرایط جدید است، دور بماند باید از راه درست خودش وارد شویم یعنی از همان راهی که وارد شده از همان راه استفاده کنیم.

وی با اشاره به برگزاری همایش گرافیک و کاریکاتور آب و تراب و استفاده از زبان هنر افزود: هنر از ظرفیت بالایی برخوردار است. در همین بحث خانواده چند آیتم را با هم مقایسه کنید. یک سخنرانی ساده، همان موضوع در قالب یک فیلم، یک شعر یا داستان و … روایت شود، میزان تاثیرگذاری هر کدام کاملا مشخص است. هر مبحث اجتماعی که از دریچه ی هنر به آن نگاه شود، صد در صد تاثیرگذاری بیشتری دارد.

خامسی از برگزار کنندگان همایش آب و تراب خواست میزان تاثیرگذاری همایش را سنجیده و تلاش کنند آثار برگزیده را در سایر استان ها و مراکزی که حوزه فعالیتشان، جوان هاست، به نمایش بگذارند. زیرا جوان ها ایده های جدید دارند و گاهی فقط منتظر یک تلنگر هستند. وی اظهار امیدواری کرد این همایش بتواند با همین موضوع خانواده به صورت دانشگاهی نیز برگزار شود.

بخش نظردهی بسته شده است..