شایع‌ترین نشانه‌‌ای که از بیماری “ام اس” خبر می‌دهد

به گزارش یزدی نیوزدکتر عبدالرضا ناصرمقدسی متخصص مغز و اعصاب در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: بیماری ام اس یک بیماری خودایمنی است که سیستم اعصاب مرکزی را درگیر کرده و در پی آن باعث بروز علائم و عوارض متعددی می شود. از شایع ترین علائمی که این بیماری با خود به همراه دارد می توان به اختلال در بینایی، گزگز دست ها، علائم حسی و حرکتی، اختلالات تعادل، مشکلات شناختی و مشکلات ادراری اشاره کرد، البته نوع پیدایش علائم بستگی به قسمتی دارد که بیماری آن را تحت الشعاع قرار داده است.

وی افزود: متاسفانه در سال های اخیر آمار ها با افزایش چشمگیری رو به رو شده است، متوسط سن ابتلا به این بیماری حدود ۲۶سال گزارش شده و همچنین باید دانست این بیماری در زنان به نسبت مردان بیشتر است. شایع ترین علامتی که با آن باید به وجود ام اس در خود شک کنید تاری دید و گز گز اندام هاست. محدوده سنی که شیوع بیماری بالا است بین ۱۵ تا ۵۰ سال اعلام شده است.

ناصرمقدسی در رابطه با شیوع ام اس در جوانان گفت : دلایل متفاوتی برای این معضل مطرح شده است، البته ناگفته نماند این بیماری ام اس در تمامی دنیا با افزایش بالایی رو به رو است و مهم ترین دلایلی که می توان از عوامل شیوع نام برد تغییر در سبک زندگی، کاهش ویتامین دی، عفونت های مختلف، مصرف سیگار و قلیان، آلودگی هوا و استرس های مزمن است.

به گفته این متختصص، بیماری ام اس بیشتر در زنان شایع است و می توان یکی از علت های شیوع آن در زنان را تاثیر هورمون های جنسی دانست. همان طور که گفتیم، ام اس بیماری خودایمن است و اکثر بیماری های خود ایمن در زنان شایع تر است.

عضو انجمن ام اس اظهار داشت: اینکه بیماری های روحی و روانی مانند افسردگی، عامل ایجاد کننده بیماری باشد هنوز به پاسخی قطعی و علمی نرسیده اند اما می توان گفت فردی که به ام اس مبتلاست و علاوه بر آن درگیر افسردگی هم باشد باعث تشدید بیماری وی می شود.

وی ژنتیک را در این بیماری بی تاثیر ندانست و گفت: ژنتیک در تمامی بیماری ها دخیل است همچنین در خصوص بیماری ام اس نیز این موضوع صدق می کند اما می توان گفت زیر ۱۰ درصد ممکن است ام اس منشا ژنتیک داشته باشد، این عامل جزء فاکتورهای اصلی نیز به حساب نمی آید لذا افرادی که درگیر بیماری ام اس هستند به هیچ عنوان نگران ابتلای کودک خود به این بیماری نباشند چرا که بالای ۹۰ درصد احتمال دارد که کودکشان به این عارضه مبتلا نشود.

ناصر مقدسی در پاسخ به این پرسش که بیماران چه زمانی دچار حمله می شوند گفت: گرمای هوا، روند بیماری، مصرف سیگار، مصرف چربی زیاد و همچنین استرس های شدید نیز باعث وقوع حملات در بیماران مبتلا به ام اس می شود.

این متخصص در رابطه با «ام‌اس فوبیا» به جام جم آنلاین گفت: ترس از ابتلا به ام‌ اس در کشور افزایش پیدا کرده است و هر کس که علائمی مانند گزگز دست داشته باشد، گمان می‌کند به ام‌ اس مبتلاست و دیگر زندگی وی به آخر رسیده است، این در حالیست که چنین علائمی لزوما به معنای ابتلا به ام‌ اس نیست اما بسیار خوب است مردم در رابطه با این بیماری اطلاعات بیشتری کسب کنند و دیدن علائم آن به پزشک مراحعه کنند. همچنین متاسفانه در کشور ما بیماری ام اس را یک غول بی شاخ دم به مردم معرفی کرده اند و افراد بر این باورند اگر به ام اس مبتلا شوند دیگر ویلچرنشین شده و دیگر آخر دنیاست، بیماران و افراد دیگر باید بدانند که به هیچ عنوان این موضوع صحت ندارد بخصوص امروزه که داروها بسیار رو به پیشرفت است و با نسل جدید داروها رو به رو هستیم، دیگر بیماران به راحتی می توانند بیماری را مهار کرده و زندگی طبیعی مانند سایر افراد را دارا باشند. من به شخصه آینده بسیار خوبی را برای این بیماری می بینم با این که بیماری درمان قطعی ندارد اما با پیشرفت روزافزون داروها دیگر بیماران به سمت ناتوانی نمی روند.

وی در ادامه افزود: نکته حائز اهمیت این است که ام اس فوبیا را از مردم کشور دور کنیم چرا که همین موضوع باعث می شود بیماران در ازدواج، کار و زندگی اجتماعی دچار مشکلات جدی شوند.

عضو انجمن ام اس یادآور شد: بیماران درصورتی درگیر عوارضی چون نابینایی و فلج عضو می شوند که حملاتی بهشان وارد شود اما باز هم لازم به ذکر است بیماران نگران نباشند چرا که در چنین صورت هم با مصرف دارو فرد به بهبودی دست می یاید. البته برخی از بیماران قدیمی تر درگیری یکسری عوارض هستند که متاسفانه در کشور داروی مناسبی برای این دسته از بیماران در دسترس نیست و در اینگونه موارد است که بیمار دچار نقص عضو می شود.

بخش نظردهی بسته شده است..