میزان بیکاری در شهرستان اشکذر ۹.۷درصد است

no-thumbs

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی یزد گفت: در حالی که متوسط آمار بیکاری در استان 12.1درصد است، این عدد در شهرستان اشکذر 9.7 درصد است ،که 2.4 درصد از متوسط استانی کمتر است.

به گزارش یزدی نیوزمحمد رضا نصیری زاده  در نشست کمیته برنامه ریزی اشکذر اظهار کرد: بر پایه سرشماری آبان ماه سال ۹۵ تعداد افراد بیکار در این شهرستان یک هزار و ۱۰۳ نفر است.
وی با بیان اینکه اشکذر سه درصد جمعیت استان را دارد، بیان کرد: نرخ رشد جمعیت در این شهرستان بر اساس سرشماری سال ۹۵ ۲.۱ درصد است.
جمعیت استان یزد در سرشماری عمومی نفوس و مسکن یک میلیون و ۱۳۸هزار نفر اعلام شد.
نصیری زاده یادآور شد: جمعیت ۱۰ سال یا بیشتر اشکذر ۲۶ هزار و ۱۲۰ نفر اعلام شد که از این تعداد ۱۱ هزار و ۳۴ نفر فعال و ۱۰ هزار و ۲۴۵ نفر شاغل هستند.
وی افزود: نرخ فعالیت فعالیت اقتصادی در اشکذر ۴۳ درصد و نرخ اشتغال ۹۰.۳ درصد طبق سرشماری سال گذشته است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه آمار مستاجران در شهرستان یزد ۳۳ درصد است، گفت: این عدد در اشکذر ۱۸.۵ درصد اعلام شد که نسبت به شهرستان یزد ۱۴.۵ درصد کمتر است.
وی با اشاره به اینکه جمعیت استان در سرشماری سال ۹۵، یک میلیون و ۱۳۸ هزار و ۵۳۳ نفر اعلام شد،گفت: نرخ رشد جمعیت در کشور ۱.۲۴ درصد است، در حالیکه نرخ رشد جمعیت در استان ۲.۵۳ درصد اعلام شد که نسبت به متوسط کشوری بالاتر است.
نصیری زاده با بیان اینکه استان یزد از لحاظ جمعیتی ۱.۴ جمعیت کشور را داراست گفت: از لحاظ ساختار جمعیتی، ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن هستند که ۸۵ درصد جمعیت در شهرها و ۱۵ درصد در روستاها زندگی می کنند که این زنگ خطری است ،باید برای ماندگاری جمعیت در روستاها برنامه ریزی مناسب صورت گیرد.
وی با بیان اینکه حدود ۵۳ درصد جمعیت استان در یزد مرکز استان مستقر هستند گفت: چالش و مشکلی دیگری که استان با آن روبه رو است مهاجرت از شهرستان ها به مرکز استان است، باید برای کاهش مهاجرت از شهرستان ها به مرکز استان برنامه ریزی های مناسب صورت گیرد.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان اینکه تراکم جمعیت استان ۱۵.۲ نفر در هر کیلومتر مربع است اظهار کرد: نسبت جنسی در استان ۱۰۶ است این به آن معناست که به ازای هر ۱۰۰ نفر زن، ۱۰۶ نفر مرد وجود دارد، این در حالی است که نسبت جنسی در کل کشور ۱۰۳ است.
وی بیان کرد: نرخ با سوادی در استان یزد ۹۰.۹ درصد است که نسبت به متوسط کشوری بالاتر است.
نصیری زاده عنوان کرد: در سال ۴۵ بر اساس سرشماری، بعد خانوار در استان یزد ۴.۴ درصد بود که این آمار در سرشماری سال گذشته ۳.۳ درصد اعلام شد که این نشان دهنده آن است ، زاد و ولد در استان کاهش یافته است .
وی با بیان آنکه هر متر مکعب آبی که در کشور مصرف می شود پنج دلار تولید ناخالص ملی به دست می آید، تصریح کرد: باید به سمت استفاده بهینه از منابع آبی با برنامه ریزی مناسب حرکت کنیم.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان با بیان آنکه توسعه حاصل نمی شود مگر با مشارکت تک تک افراد، خطاب به مدیران شهرستان گفت: با توجه به مشکلات و محدودیت هایی که در بودجه با آن روبه رو هستیم، با فکر و ایده مناسب و با توجه به شرایط شهرستان باید به سمت برنامه ریزی مناسب برای توسعه حرکت کرد.
فرماندار اشکذر هم اظهار کرد: بودجه شهرستان نسبت به سال قبل در بخش های مختلف ۶۰ درصد رشد داشته است.
وی افزود: اولویت اول کمیته برنامه ریزی با توجه به مولفه های مختلفی که وجود دارد توجه به بحث اقتصاد مقاومتی و اشتغال بود که مورد تاکید سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نیز مسئولان ارشد قرار گرفته است.
محمد علی شاه حسینی با بیان اینکه در سال ۹۶ در توزیع بودجه ، توزیع عوارض ارزش افزوده استانی شد گفت: متاسفانه درآمد شهرداری ها و دهیاری ها با توجه این برنامه جدید ۶۰ درصد کاهش یافت انتظار می رود در توزیع اعتبارات استانی این مهم مد نظر قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در برنامه توزیع بودجه سال جاری شهرستان تنها ۱۰ درصد اجازه تعریف طرح جدید داده شد، یاد آورشد. سعی شده است حد الامکان از تعریف طرح های جدید پرهیز شود و اولویت خود را بر روی طرح های نیمه تمام شهرستان قرار داده ایم .
شاه حسینی تصریح کرد: سه درصد از اعتبارات مناطق کم توسعه یافته شهرستان به بخش خضرآباد اختصاص یافت که این اعتبارات با توجه به اولویت مردم منطقه و هماهنگی با مسوولان بخش در بحث قنات هزینه می شود.
شهر اشکذر مرکز این شهرستان در ۲۰ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..