درآمد حاصل از یک گردشگر با فروش بیش از ۳۰ بشکه نفت برابری می‌کند / اشتغال؛ مهم‌ترین دغدغه دولت

معاون رئیس‌جمهور با اشاره به ضرورت توجه به حوزه گردشگری گفت: به ازای هر گردشگر خارجی حدود هزار و 200 دلار درآمد برای کشور ایجاد می‌شود که این میزان با درآمد 30 بشکه نفت برابری می‌کند.

به گزارش یزدی نیوز به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، علی‌اصغر مونسان پیش از ظهر امروز در نشست شورای اداری استان یزد به چشم‌انداز ایجاد حدود یک‌میلیون شغل در سال اشاره و خاطرنشان کرد: برای ایجاد این میزان شغل نیاز به سالانه ۷۷۰ هزار میلیارد اعتبار است که دستیابی به این رقم بسیار سخت است.

وی ایجاد اشتغال و کسب‌وکار در حوزه صنایع‌دستی را با مبالغ کم سرمایه‌گذاری امکان‌پذیر دانست و افزود: این موضوع برای کشور از اهمیت و ارزش بسیار بالایی برخوردار است زیرا می‌تواند با پرداخت هزینه‌های کم، دریافتی بالایی داشته باشد.

معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: بحث اشتغال یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دولت و یکی از اولویت‌ها است که در برنامه ششم توسعه نیز به آن اشاره‌شده است.

 رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم اشتغال را به یک وزارتخانه، بخش یا حوزه خلاصه کنیم، گفت: علاوه بر دولت به کمک دیگر قوا هم نیازمندیم که با کمک‌های خود شرایطی را فراهم سازند تا مشکل اشتغال برطرف شود.

مونسان بابیان اینکه به ازای هر گردشگر خارجی حدود هزار و ۲۰۰ دلار درآمد برای کشور ایجاد می‌شود که این میزان با درآمد ۳۰ بشکه نفت برابری می‌کند، افزود: بسیاری از اعتبارات باید به بخش‌های غیردولتی سوق داده شود تا اثرات بهتر و بیشتری را درزمینهٔٔٔٔ درآمدزایی شاهد باشیم.

وی با اشاره به تغییرات درآمدهای نفتی و عدم ثبات آن، گفت: هیچ چاره‌ای جز خروج از اتکا به درآمدهای نفتی نداریم و گردشگری یکی از عرصه‌های اصلی برای کشور است که بتواند اتکا به درآمدهای نفتی را کم کند.

معاون رئیس‌جمهور بابیان اینکه عمده بودجه دولت صرف هزینه‌های جاری و حقوق می‌شود، تصریح کرد: در هر کاری که می‌خواهیم انجام دهیم اگر نگاهمان به بودجه دولتی باشد، نمی‌توان اثرگذاری خاص و لازم را داشت.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: ایران دارای ظرفیت‌های بسیاری درزمینهٔٔ مختلف گردشگری ازجمله تاریخی و طبیعی است اما متأسفانه آن‌طور که بایدوشاید نتوانستیم از گردشگری کشور برای ایجاد درآمد استفاده کنیم.

مونسان بابیان اینکه برخی از کشورهای خلیج‌فارس که ازنظر گردشگری نسبت به ایران از منابع بسیار کم‌تری برخوردار هستند اما با برنامه‌ریزی‌هایی که در این سال‌ها داشته‌اند توانستند درآمدهای بسیار بالایی را در این زمینه کسب به دست آورند که این مسئله خود نشان از کمبود فعالیت‌ها درزمینهٔٔٔٔ گردشگری است.

وی بُعد معنوی را یکی از راه‌های بسیار مناسب درزمینهٔ گردشگری عنوان و مطرح کرد: با توجه به هویت دینی و ملی ایران، می‌توانیم این هویت را برای گردشگران داخلی و خارجی تبیین کرده و منش و مرام ایرانیان را به جهانیان بشناسانیم.

معاون رئیس‌جمهور ریشه دیپلماسی فرهنگی را در گردشگری و میراث فرهنگی دانست و گفت: به‌طورقطع به‌یقین می‌شود گفت که هیچ گردشگر خارجی نبوده که به ایران بیاید و از فرهنگ و آداب‌ورسوم ما استقبال نکند و نسبت به تبلیغاتی که پیش از ورود به ایران شنیده تغییر نگرش ندهد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی اضافه کرد: استکبار علیه ایران به تبلیغات منفی و سیاه نمایی می‌پردازد پس ما باید سعی کنیم از ظرفیت گردشگران خارجی استفاده و زمینه‌‌ای را برای انتقال ارزش‌هایمان به دنیا فراهم کنیم.

مونسان از تلاش‌ها برای ایجاد شهر گردشگر در کشور خبر داد و اظهار داشت: اقدامات لازم برای ایجاد این شهر در برخی از نقاط کشور دیده‌شده است که امیدواریم در همین مدت اخیر در نقاطی از کشور، آن را راه‌اندازی کنیم.

بخش نظردهی بسته شده است..