خشک‌سالی امان تفت را بریده است

تاثیرات خشکسالی در شهرستان تفت ماهیت روستایی بودن این شهرستان را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش یزدی نیوز به گزارش خبرگزاری فارس از تفت، پیشامدهایی چون خشک‌سالی، معیشت انسان و حال و آینده وی را با چالش‌ها، نامهربانی‌ها و سختی‌های تأمل‌‌برانگیزی روبه‌رو می‌سازد. به‌ویژه اینکه معیشت و حیات وی به کشاورزی و دامداری و حتی گردشگری وابسته باشد

در این روزهای گرم تابستان همان‌طور که نیاز به آب بیشتر می‌شود و کمبود آن نیز بیشتر محسوس است. در کشور ما به خاطر موقعیت جغرافیایی و کمبود نزولات آسمانی آب همیشه یک دغدغه بوده، ولی هرگز برای آب مدیریت و تدبیر متناسب با این شرایط وجود نداشته؟!

با افزایش گرمای تابستان و خشک‌سالی‌های پی‌درپی، مشکل کم‌آبی و کاهش فشار کمبود شدید آب در شهرستان تفت، مردم بعضی از محله‌ها و روستاهای کهنوج با مشکلات عدیده‌ای در زندگی روزمره خود مواجه شده‌اند.

 

از طرف دیگر طراوت و زیبایی ییلاقات تفت در این ایام سال زبانزد خاص و عام است و عموم گردشگران وضعیت کوهه‌ای تفت را در این ایام بهار به بهشت تشبیه می‌نمایند. متأسفانه عدم بارش باران باعث شده پوشش گیاهی کوه‌ها نروییده خشک شوند و وضعیتی ایجاد کرده که باعث ناراحتی گردشگران شده است.بی‌انصافی بعضی از افراد که مرتب چاه‌های غیرمجاز در مناطق ییلاقی حفر می‌کنند این معضل را دوچندان کرده است که روبرو تخریب شهرستان تفت که در استان به باغشهر معروف است شده استاما وضعیت سفره‌های زیرزمینی شهرستان‌های تفت در وضعیتی قرار دارد اگر از طرف مسئولان و مدیران محترم استانی و کشوری راه‌حلی یا اقدامی صورت نگیرد، پیامدهای غیرقابل‌جبران در پی خواهد داشت.

 

سهمیه‌بندی شدن آب در مناطق شهرستان، مشکلاتی را به وجود آورده است که روستاییان را با مشکلات متعدد روبرو کرده است.

در چنین شرایطی چه باید کرد؟وضعیت تا حدی بالاگرفته که باغات سرسبز و خرم تفت روبه خشکی رفته است و کم‌کم از فضای باغشهر دارد بیرون می‌رود؛ آیا نباید کاری کرد؟

آیا نباید در چنین شرایطی به راه‌حل بیندیشیم که راه‌حل‌های بسیار زیادی در جهت احیا و ابقا سفره‌های زیرزمینی وجود دارد که با هزینه نه‌چندان زیاد می‌توان حداقل از آفت منفی سطح آب زیرزمینی جلوگیری کرد.

البته در این زمینه کاراهایی دارد صورت می‌گیرد بودجه زیادی هم‌خرج می‌شود که من را به یاد این جمله معروف می‌اندازد (نوش دارو بعد مرگ سهراب) یعنی روند کارها ب کندی صورت می‌گیرد؛ یعنی طرح‌های همچون برخورد با هزاران حلقه چاه غیرمجاز، در دستور کار قرارگرفته است.

انتهای پیام/۳۴۰۴

 

بخش نظردهی بسته شده است..