افزایش قیمت خوردهای بی کیفیت

به گزارش یزدی نیوزپس از اینکه شورای رقابت در تیرماه رای به افزایش قیمت خودرو داد؛ امروز سایپا و پارس خودرو با افزایش قیمت محصولات خود، اعلام کردند که از روز یکشنبه آینده خوردهای تولید خود را با قیمت های جدید می فروشند.

هر ساله شرکت های خودروسازی درخواستی را مبنی بر افزایش قیمت محصولاتشان به شورای رقابت ارائه می دهند و معمولا نیز با موافقت این شورا قیمت ها افزایش می یابد و این در حالی است که افزایش قیمت بدون ارتقای کیفی قابل توجیه نیست. در تیرماه سال جاری شورای رقابت با افزایش قیمت خودرو موافقت شد که براساس آن قیمت محصولات سایپا ۰.۴درصد و  محصولات ایران خودرو ۱.۸ درصد افزایش خواهند یافت.

شیوا رئیس شورای رقابت در آن زمان گفته بود؛ در گروه محصولات سایپا اگرچه تورم بخشی  4.4 درصدی گزارش شده اما به دلیل کیفیت پایین شامل جریمه منفی ۱.۸۶ درصدی کم کیفیتی شده و میزان افزایش قیمت مورد قبول ۰.۴درصد است و در گروه ایران خودرو وضعیت کیفیت بهتر بوده و با وجود اینکه تورم بخشی کمتری نسبت به سایپا داشته اما شامل جریمه کم کیفیتی نشده و سقف افزایش قیمت مورد قبول در این گروه ۱.۸درصد اعلام شده است.

محصولات سایپا گران شد
گروه صنعتی سایپا با توجه به در ابلاغیه جدیدخود به نمایندگی‌های فروش محصولات سایپا، قیمت محصولات را طبق مصوبه شورای رقابت افزایش داد.
 

http://images.hamshahrionline.ir//images/2017/8/17-8-16-17136photo_2017-08-16_16-14-55.jpg

طبق مصوبه تیرماه شورای رقابت، برای انواع پراید و تیبا ۱.۲۵ درصد و برای تندر ۹۰ سایپا ۱.۵۷ درصد مجوز افزایش قیمت صادر شد. در این راستا سایپا قیمت محصولات خود را تا یک میلیون تومان افزایش داد.

در همین خصوص چندی پیش مهدی جمالی مدیرعامل سایپا در خصوص افزایش قیمت خودروهای گروه صنعتی سایپا گفت: درخواست ما از شورای رقابت افزایشی بیش از این قیمت ها بود، اما شورا با میزان کمتری موافقت کرده است.

وی با بیان اینکه اعمال افزایش قیمت ها امری بدیهی است و با توجه به موافقت شورای رقابت انجام خواهد شد، در مورد این سوال که  با افزایش قیمت آیا کیفیت خودروها نیز ارتقا پیدا کرده یا خیر اظهار داشت: قطعا کیفیت خودروها بیشتر شده اما ممکن است یک خودرو از میزان نمرات منفی کیفیتش کاسته شده این یعنی ارتقا کیفی به میزانی نبوده که ستاره کیفی جدیدی کسب کنند. 

افزایش قیمت ۲۱ محصول پارس‌خودرو
اما پس اینکه سایپا قیمت محصولات خود را افزایش داد؛ شرکت پارس خودرو در اطلاعیه‌ای جدید اعلام کرد: محصولات خود را از روز یکشنبه با قیمت های جدید فروخته می شود.

در اطلاعیه جدید شرکت پارس خودرو آمده است: با توجه به آخرین مصوبه هیئت وزیران مرتبط با افزایش نرخ بیمه شخص ثالث در سال ۹۶ و همچنین با رعایت نرخ‌های اعلامی براساس مصوبه شورای رقابت و تغییر هزینه ساخت پلاک، قیمت جدید محصولات شرکت پارس خودرو از ۲۹ مرداد ماه امسال اجرایی خواهد شد.


 

بیمه شخص ثالث افزایش یافت
براساس این گزارش  و در حالی که دو خودروسازی در اطلاعیه ای اعلام کردند از روز یکشنبه ۲۹ مرداد ماه محصولات خود را با قیمت جدید می فروشند؛ بیمه مرکزی هم در ابلاغیه ای، حق بیمه نامه شخص ثالث افزایش داد.

بیمه مرکزی اعلام کرد: حق بیمه بیمه نامه شخص ثالث توسط بیمه ایران پیرو بخشنامه ۴۷۷۴۹ بیمه مرکزی افزایش یافته است؛ بر این اساس جدول حق بیمه ها به شرح زیر است:
 

جدول حق بیمه شخص ثالث برای انواع وسایل نقلیه
نوع وسیله نقلیه نرخ به ازای هر هزار ریال تعهد توضیحات
سواری شخصی ۰.۷ نرخ تشدید خطر نوع کاربری مشابه بیمه شخص ثالث در حق بیمه حوادث راننده اعمال گردد.
اتوکار ۱
انواع بارکش ۱.۲
انواع موتورسیکلت ۰.۳۷
 
همچنین در نامه بیمه ایران آمده است: احتراماً ضمن تقدیر و تشکر از اشتراک مساعی جنابعالی و با عنایت به بخشنامه شماره ۴۷۷۴۹ مورخ ۹۶/۵/۹ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به پیوست تصویر آئین‌نامه اجرایی ماده ۳ قانون بیمه اجباری خسارت وارد شده به شخص ثالث در اثر حوادث وسایل نقلیه مصوب ۱۳۹۵ که در جلسه مورخ ۱۳۹۶/۴/۲۸ هیأت محترم وزیران به تصویب رسیده است، تقدیم حضور می‌گردد. خواهشمند است دستورات فرمائید نرخ جدید بیمه حوادث راننده متناسب با نوع خودرو به شرح جدویل ذیل اصلاح و در سیستم نرم‌افزاری صدور حوادث راننده تعریف نمایند.

افزایش قیمت خودروها و خودروهای تک ستاره
افزایش قیمت خودرو در کنار ضعف کیفیت و خدمات پس از فروش به چالش اصلی شرکت‌های خودروسازی داخلی تبدیل شده که در  گزارش ارزشیابی کیفی خودروها در تیر‌ماه امسال نشاند دهند این است که از حداقل‌های کیفیت برای ۲۰ خودروی سواری و وانت ساخت داخل است و در این رده‌بندی بیشترین خودروهای دارای یک ستاره کیفی مربوط به گروه قیمتی کمتر از ۲۵میلیون تومان بوده است.

براساس این گزارش، در پنج سال گذشته اگرچه قیمت برخی از خودروها روند صعودی به خود گرفت، اما کیفیت نه‌تنها این روند را به خود ندید بلکه در سال‌هایی حتی به پایین تر از سطح خود نیز رسید. با این حال با توجه به انحصار تولید خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور، مصرف‌کنندگان تا به امروز راهی جز انتقاد و اعتراض به کیفیت و قیمت خودروهای تولیدی نداشتند.

درجا‌زدن خودروسازان داخلی در جاده کیفیت در شرایطی به‌علت اصلی نارضایتی مشتریان داخلی و ناتوانی این شرکت‌ها در راهیابی به بازار‌های هدف صادراتی تبدیل شده که خط و نشان‌های وزارت صنعت و سازمان‌های متولی نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری نیز قادر به ارتقای سطح کیفی این خودروها نبوده است.

براساس گزارش وزارت صنعت از ارزشیابی کیفی خودروهای داخلی طی تیر‌ماه امسال ۱۴خودروی سواری تولید داخل تنها موفق به کسب یک ستاره کیفی شده و در قعر جدول ارزشیابی قرار گرفته‌‌اند. با این روند ایران خودرو با ۵محصول پژو ۴۰۵ خراسان، پژو پارس، پژو پارس مازندران، پژو پارس فارس، سمند تبریز و سایپا با ۵محصول شامل ساینا، تیبا۲، سایپا ۱۱۱، سایپا ۱۳۲، سایپا ۱۳۱،‌ام وی‌ام با ۲خودرو‌ ام وی‌ام ۵۵۰و ‌ام وی ام ۱۱۰، کرمان موتور با لیفان ۶۰X و سرانجام پارس خودرو با سایپا ۱۳۱X تنها موفق به کسب یک ستاره در آسمان کیفیت خودروهای داخلی شده و همچنان بی‌کیفیت‌ترین خودروهای ایرانی در رده‌های مختلف قیمتی محسوب می‌شوند. با این روند ۱۴خودروی سبک سواری تولید داخل با کسب یک ستاره کیفی دارای پایین‌ترین سطح کیفی هستند.

 در گروه خودروهای سبک وانت نیز از ۸خودرو مشمول این ارزشیابی تنها یک خودرو موفق به کسب ۳ستاره کیفی(وانت تندر ۹۰ایران خودرو) یک خودرو موفق به ۲ستاره کیفی(وانت پیکاپ فوتون ایران خودرو دیزل) و ۶خودروی وانت شامل سایپا X151 بن رو، وانت کارا تک کابین و دو کابین ۲۰۰بهمن موتور، وانت نیسان تک سوز و دوگانه سوز زامیاد و وانت آریسان ایران خودرو دیزل نیز حداقل یک ستاره کیفیت را به‌دست آورده‌اند تا تعداد خودروهای سبک سواری و وانت تولید داخل در پایین‌ترین سطح کیفی به ۲۰خودرو افزایش یابد. در گروه خودروهای سنگین نیز کیفیت ۸خودروی اتوبوس، کامیون، کامیونت و کشنده طی تیر‌ماه امسال بررسی شده که از این تعداد یک خودروی تک ستاره، ۲خودرو ۲ ستاره، ۲خودرو ۳ستاره و ۳خودرو موفق به کسب ۴ستاره کیفیت شدند.

 
 

الف

بخش نظردهی بسته شده است..