یک مسئول:

ظرفیت ریلی استان برای صادرکنندگان یزدی مغفول ماند

ظرفیت ریلی استان برای صادرکنندگان استان مغفول مانده است.

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل راه‌آهن یزد با اشاره به جایگاه نخست راه‌آهن یزد در حمل بار کشور گفت: ظرفیت ریلی استان برای صادرکنندگان استان مغفول مانده است.

سید مصطفی داوودی  در جلسه کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان یزد با تأکید بر ظرفیت‌های بالای راه‌آهن برای حمل‌ونقل کالا به جایگاه نخست راه‌آهن یزد در حمل بار کشور اشاره کرد و افزود: هم‌اکنون بیش از ۳۰ درصد عملیات حمل بار کشور در راه‌آهن یزد انجام می‌شود که عمدتاً مربوط به حمل مواد معدنی است.

مدیرکل راه‌آهن یزد با اشاره به رشد ۲۳ درصدی حمل نقل ریلی بار در استان نسبت به سال ۹۴ بابیان اینکه راه‌آهن استان یزد ظرفیت ۳۵ میلیون تن جابجایی بار در سال را دارا است تصریح کرد: با این ‌وجود سهم حمل و نقل ریلی در صادرات کالا استان در سال ۹۵ تنها ۰/۵ درصد بوده که ضرورت دارد ظرفیت ریلی استان برای صادرات موردتوجه مسئولین و صادرکنندگان قرار گیرد.

داوودی مصرف کمتر سوخت و انرژی، کاهش تلفات جاده‌ای، جلوگیری از قاچاق سوخت و افزایش عمر جاده‌های کشور را مزایای حمل نقل ریلی نسبت به جاده‌ای دانست و بیان داشت: در استان یزد، به‌عنوان یک استان صنعتی و دارای ظرفیت بالای صادرات؛ توجه به حمل نقل ریلی و توسعه آن ضرورتی ویژه دارد.

وی بر ضرورت ایجاد شرایط استفاده از حمل نقل ریلی در مناطق ویژه اقتصادی استان، معادن و شهرک‌های صنعتی تأکید کرد و افزود: در این راستا برخلاف گذشته اداره راه‌آهن حدود ۵۰ درصد هزینه ریل کشی را فراهم می‌کند و این فرصت مناسبی برای فعالان صنعتی و اقتصادی است تا از این ظرفیت مناسب حمل نقل ریلی برای صادرات و جابجایی کالا استفاده کنند.

مدیرکل راه‌آهن یزد ضرورت وجود اتصال ریلی در کنار معادن و کارخانه‌های عظیم را یادآور شد و اذعان کرد: برای مثال برای معدن مهدی‌آباد که تا سه سال آینده با ظرفیتی حدود ۱ میلیون تن در سال به بهره‌برداری خواهد رسید استفاده از حمل‌ونقل ریلی ضروری است که با هماهنگی‌های صورت گرفته به‌زودی پروژه ریل کشی به این معدن شروع خواهد شد.

وی در پایان به دوخطه شدن مسیر ریلی یزد ـ اصفهان تا اواسط سال آینده اشاره کرد و افزود: این اتفاق بار شبکه ریلی استان را به‌طور چشمگیر کاهش خواهد داد و افزایش سرعت جابجایی را میسر خواهد کرد.

منبع: فارس

بخش نظردهی بسته شده است..