صنعت طلا و جواهرسازی یزد از نبود طراحان حرفه‌ای رنج می‌برد

به گزارش یزدی نیوزمعاون برنامه‌ریزی شرکت شهرک‌های صنعتی استان یزد با اشاره به تلاش برای راه‌اندازی خوشه صنعتی طلا و جواهرسازی در یزد گفت: این صنعت در حال حاضر از نبود طراحان حرفه‌ای رنج می‌برد.

علیرضا رضایی  در نشستی خبری با گرامیداشت ۲۱ مرداد، روز صنایع کوچک، با بیان اینکه در حال حاضر ۹۲ درصد صنایع استان یزد را صنایع کوچک و متوسط تشکیل می‌دهد،  اظهار داشت: اصلی‌ترین مشکل صنایع به ویژه صنایع خرد و کوچک ناشی از ضعف بینش مدیریتی و مهارتی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به شناسایی ۲۰ خوشه صنعتی در استان یزد و فعالیت برخی از خوشه‌ها بیان کرد: هم‌اکنون دو خوشه طلا و جواهرسازی و سنگ در حال پیاده سازی است و سه خوشه نساجی، کاشی و سرامیک و محصولات کنجدی در حال فعالیت هستند.

رضایی عنوان کرد: خوشه محصولات گلخانه ای و خوشه زیلو نیز به زودی در یزد راه اندازی می‌شود که امیدواریم با راه اندازی آنها، مشکلات صنایع تا حد زیادی برطرف شود.

معاون برنامه ریزی شرکت شهرک های صنعتی استان یزد با اشاره به مشکلاتی که در حوزه صنعت طلا و جواهرسازی یزد وجود دارد، افزود: در این بخش چیزی به اسم طراحی حرفه ای طلا و جواهر وجود ندارد و معمولا طرح ها کپی کاری است.

وی یادآور شد: برای حل مشکلات این بخش و دیگر مشکلات این صنعت، تلاش شده تا خوشه طلا و نخستین مرکز تخصصی آموزش طراحی طلا و جواهر با هدف پرورش طراحان حرفه ای راه اندازی شود.

رضایی در مورد مشکلات حوزه سنگ نیز بیان کرد: خوشه سنگ اکنون با مشکل رکود در صنعت ساختمان سازی مواجه است به همین دلیل در تلاش برای توسعه صادرات هستیم و در این راستا دو کنسرسیوم صادراتی سنگ با بیش از ۲۰ عضو از تولیدکنندگان سنگ‌های ساختمانی استان تشکیل شد.

وی در مورد خوشه محصولات کنجدی نیز بیان کرد: کنسرسیوم‌ صادراتی این خوشه نیز با بیش از ۱۰ عضو از تولیدکنندگان محصولات کنجدی راه اندازی شده است.

رضایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۵۷ واحد محصولات کنجدی در یک مجتمع کارگاهی در اردکان فعالیت می کنند که مقدمات راه اندازی آزمایشگاه مشترک نیز در این مجتمع انجام شده است.

وی تصریح کرد: مطالعه خوشه های جدید و راه اندازی مرکز SPX نیز در دست بررسی و اقدام است.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..