ثبت جهانی به دلیل خوش‌نامی و هوشمندی مردم یزد بود

به گزارش یزدی نیوزاستاندار یزد گفت: هوشمندی مردم یزد در ساخت‌ و ساز شهری از گذشته تاکنون، از عمده دلایل مؤثر در ثبت جهانی یزد بوده است .

 «سید محمد میرمحمدی» در پنجمین نشست برنامه‌ریزی و توسعه استان در سالجاری با تبریک ثبت جهانی یزد، گفت: تبریک ویژه را باید به مردمی گفت که طی نسل‌های متمادی این میراث تاریخی را بنا نهاده و با حفظ آن، به نسل‌های بعد از خود منتقل کرده‌اند .

وی با اشاره به برگزاری دو جلسه ویژه ثبت جهانی در سطح ملی، افزود: ما هم‌اکنون مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته‌ایم و برای حفظ این برند با الزاماتی روبرو هستیم که باید بر اساس برنامه‌ها و قواعد خاصی برای آن تلاش کنیم.

به گفته میرمحمدی، در حوزه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت باید در محدوده تاریخی حریم ثبت جهانی و سپس در منطقه تاریخی و حاشیه حریم اصلی برنامه‌ریزی و سپس در برنامه‌های بلندمدت، تمامی حوزه شهر یزد را تحت پوشش قرار دهیم .

استاندار با اشاره به خوش‌نامی برخاسته از فرهنگ عمومی مردم یزد، گفت: مورد اثرگذار در ثبت جهانی، هوشمندی مردم یزد در ساخت‌وساز شهری است چرا که در نگاه اول، یزد در سخت‌ترین شرایط اقلیمی برای سکونت قرار دارد ولی ساخت‌وساز محل سکونت یزدی‌ها، نشانگر هوشمندی خاصی بوده و دارای کالبدی زنده و پویاست .

وی با اشاره به‌ ضرورت تعامل بین دستگاه‌های اجرایی و علمی در حوزه‌های مختلف، برای بهره‌برداری مطلوب‌تر از این موقعیت در جهت رشد و پیشرفت یزد، گفت: مشکل‌ترین قسمت کار، ساماندهی و ایجاد شرایط مناسب زندگی در بافت تاریخی‌ است.

میرمحمدی اظهار کرد: معتقدیم که نمی‌توانیم در محیط‌هایی که برای زندگی‌های قدیمی ساخته‌ شده زندگی‌های امروزی را بنا کرد و به همین منظور باید تمهیداتی برای تطابق مناسب این معقوله بیندیشم که این مسئله حتی در جلسه با وزیر راه و شهرسازی هم مطرح و جزو تأکیدات ایشان بود .

وی همچنین از لزوم احیای بافت‌های مخروبه با حفظ اصالت و مطابق با شرایط زندگی‌های امروزی گفت و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم در بحث گردشگری شاهد رشد حداکثری گردشگران خارجی باشیم، البته باید برنامه‌ریزی مدونی برای در صدر ماندن نام یزد در عرصه جهانی داشته باشیم تا این فرصت را در هیچ مقطعی از دست ندهیم .

استاندار با اشاره به تأثیر ارتباط یزد به ‌عنوان شهر جهانی با گردشگران و کشورهای خارجی، گفت: برای این برنامه باید هدف داشت و هدف ما ترویج فرهنگ ایرانی و اسلامی است. باید تلاش کنیم تا با برنامه‌های مناسب، انگیزه گردشگران را برای آشنایی مستقیم با این فرهنگ افزایش دهیم و همچنین فضای صلح و گفت‌وگو  را در جهان به‌عنوان یک فضای اعتقادی و همدلی که از خصوصیات مردم یزد هست را ترویج دهیم .

وی با اشاره به لزوم بازنگری در وضعیت زیرساخت‌های استان، گفت: در بحث زیرساخت‌ها شرایط نسبتاً مناسبی داریم؛ فرودگاه استان جزو محدود فرودگاه‌های کشور در اخذ گواهی‌های بین‌المللی است، همچنین با توجه به دوخطه بودن خطوط ریلی استان؛ زیرساخت مناسبی برای تجهیز و ارتقا حمل‌ و نقل ریلی داریم .

رییس شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان در پایان با اشاره به بحث هتل‌ها، گفت: خوشبختانه در سال‌های گذشته در بحث هتل‌های گردشگری دارای وضعیت مناسبی قرار گرفته‌ایم که با برنامه‌ریزی و حمایت‌های مناسب لازم است به رشد آن‌ها کمک و سطح کیفی و کمی هتل‌های استان را افزایش دهیم .

«سید محمدرضا سیدحسینی» معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار نیز در این نشست با تشریح تشریفات مرحله اهدای نشان شهر جهانی از سوی مسئولان ارشد یونسکو به مسئولان ارشد کشور در مراسمی ویژه، گفت: لازم است مکانی ویژه برای نصب المان ثبت جهانی در نظر گرفته شود.

وی ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به ‌عنوان اولین شهر شیعه جهان در یونسکو را اتفاقی بی‌نظیر خواند و با اشاره به این که وسعت حریم ثبت‌شده شهر یزد به‌ عنوان شهر جهانی در یونسکو اتفاقی بی‌سابقه بود، گفت: زمانی این مسئله اهمیت پیدا می‌کند که در روزهای ابتدایی اجلاس اتفاقات و حاشیه‌هایی به وجود آمد که شرایط را سخت و پیچیده کرده بود .

وی با اشاره به غیرقابل‌پیش‌بینی بودن روند ثبت جهانی یزد در یونسکو، افزود: در این پرونده، ما هر آنچه از زندگی و فرهنگ خود داشته‌ایم را به یونسکو ارائه و هیچ‌چیز اضافه یا خلاف واقعی را عنوان نکرده‌ایم .

این مقام مسئول با بیان این که ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد رویداد بسیار مهمی است، تأکید کرد: لازم است دستگاه‌های اجرایی استان اهمیت ویژه‌ای به این موضوع داشته باشند و تلاش خود را در راستای حفظ این دستاورد به‌ کار گیرند .

معاون استاندار با اشاره به لزوم حضور مؤثر همه دستگاه‌های اجرایی استان در ادامه روند جهانی‌شدن یزد، گفت: برای رشد و ارتقاء گردشگری یزد در شهر جهانی می‌بایست کارگروه‌ها و کمیته‌های ویژه‌ای توسط دستگاه‌های اجرایی استان شکل بگیرد و تقسیم وظایف صورت پذیرد .

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..