استاندار یزد تشریح کرد:

آخرین وضعیت امنیتی یزد/ روند ثبت یک میراث/ آب رسانی به ۳۲۰ روستا با تانکر

یزد که به معنی مقدس و پاک است اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان محسوب می شود و پس از اسلام عنوان «دارالعباده» به آن داده شد. پیرو ثبت جهانی یزد در یونسکو پای گفتگو با استاندار یزد نشستیم.

به گزارش یزدی نیوز سید محمد میرمحمدی متولد ۱۳۲۷ اردکان، تحصیلکرده لیسانس در رشته مهندسی منابع طبیعی دانشگاه تهران و دارای کارشناسی ارشد مدیریت در مرکز مدیریت دولتی است و البته معاونت پارلمانی وزارت جهادکشاورزی و قائم مقام خانه کشاورز کشور و عضو شورای مرکزی خانه کشاورزی را در کارنامه خود دارد.

مشروح گفت‌وگوی خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان با سیدمحمد میرمحمدی دوازدهمین استاندار یزد به شرح زیر است:

روند ثبت یک میراث
میزان: استان یزد، یکی از تاریخی ترین استان های کشوراست که چندی پیش نیز اخبار به ثبت جهانی رسیدن این شهر در رسانه ها بازتاب گسترده ای پیدا کرد، استانداری یزد چه اقداماتی برای به ثبت جهانی رسیدن یزد، انجام داد و اصولا چه نقشی در این فرایند داشت؟

میرمحمدی: رئیس پایگاه یا همان محوطه ای که می خواهد مورد ثبت جهانی واقع شود، شخص استاندار است و گروه های مختلفی هم در این کار دخیل هستند البته مردم نقش اصلی را دارند به‌خصوص در گذشتگان که چنین میراثی را برای ما به یادگار گذاشتند.بافتی که به ثبت جهانی رسیده شامل (عرصه باغ دولت‌ّآباد، عرصه بافت مرکزی و مسجد جامع و بازار، امیرچخماق و محله زرتشی‌ها است. اداره کل میراث فرهنگی، معاونت عمرانی استانداری و مجموعه سازمان‌های مردم نهادی که در ارتباط با میراث فرهنگی تلاش می‌کنند و ساکنان خود بافت برای عملیاتی شد این اقدام مهم دست به دست هم دادند. لذا با اقداماتی که در آنجا به عمل آمد و الزاماتی هم که ما متعهد شده و انجام دهیم، پرونده ثبت جهانی تکمیل شد و در دفاعی هم که ارزیاب یونسکو و کشورهایی که در آنجا عضو بودند از ثبت جهانی بافت تاریخی یزد به عمل آوردند، کمیته میراث فرهنگی یونسکو به اتفاق آرا (ثبت) را به تصویب رساند.

تاثیر در توسعه گردشگری
میزان:‌ثبت جهانی بافت تاریخی یزد چه فرصت‌ها و ظرفیت‌هایی را در اختیار مردم ایران وخصوصا استان یزد، قرار می‌دهد؟

میرمحمدی: این اقدام یک فرصت بسیار بزرگی را هم برای استان یزد و هم برای کشور ایجاد کرد تا بتواند در زمینه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و حتی امنیتی بهره های فراوانی ببرند. ثبت جهانی شهر یزد در یونسکو در توسعه گردشگری بسیار موثر خواهد بود. ما بایستی بتوانیم تلاش‌های قابل توجهی از این فرصت بدست آمده در تقویت روابط بین‌الملل، مبادلات فرهنگی داشته باشیم و امیدوارم در همه زمینه‌ها بتوانیم از این مزایا و زمینه مناسبی که در کشور ایجاد شده بهره ببریم.

فراز و نشیب ثبت
میزان: روند ثبت جهانی بافت تاریخی شهر یزد چند سال به‌طول انجامید؟

میرمحمدی: برای ثبت جهانی یک بافت تاریخی، در ابتدای امرآن بافت بایستی به‌ عنوان میراث ملی ثبت شده باشد که این اتفاق برای شهر یزد در سال ۸۴ افتاده و به ثبت ملی رسیده بود. بعد از آن فراز و نشیب‌های زیادی داشت و توفیقاتی در این زمینه نداشتیم. از سال ۹۳ به‌طور جدی به این موضوع پرداخته شد و با یک هماهنگی بین استانداری و میراث فرهنگی کشور تلاش‌های قابل توجهی هم در مرمت و احیای بافت به عمل آمد. درپی این اقدامات سکونت در بافت توسعه پیدا کرد، قبلاً بافت به‌صورتی بود که خانواده های کمتری در آن حضور داشتند و بعضاً اتباع بیگانه در این محل‌ها ساکن می‌شدند. اما بعداز اینکه یک‌سری اقدامات مرمت، بازسازی و بازآفرینی (شهری) در آنجا انجام شد، بعضی از مردم برای سکونت به این مناطق بازگشتند و واحدهای رستوران، هتل سنتی و هتل‌های جدید در این مناطق مستقر شد و در مجموع منجر به این شد که شرایط بافت در جامعه یک تغییری داشته باشد و قیمت زمین در این مناطق افزایش پیدا کرد و هم‌اکنون این مناطق بیشتر مورد توجه است. استانداری هم با فراهم کردن خدمات شهری سعی‌ دارد شرایط زندگی امروز را در تطبیق با شرایط زندگی ۵۰۰ سال قبل فراهم کند تا همه بتوانند زندگی با آسایش و آرامشی در آن بافت داشته باشند.

روند افزایشی جذب توریست
میزان: با توجه به احیای بافت تاریخی شهر یزد و ثبت جهانی آن در یونسکو این اقدام آیا تاثیری هم در افزایش تعداد آمار توریست های خارجی داشت ؟درباره تعداد گردشگران آمار مقایسه‌ای از زمان حضورتان با سال جاری دارید؟

میرمحمدی: خوشبختانه یک روند افزایشی را ما در این سال ها داشته‌ایم. در سال ۹۱ فقط ۱۲ هزار و ۵۰۰ گردشگر خارجی داشتیم اما در سال۹۵ استان یزد میزبان ۱۱۳ هزار گردشگر خارجی بود. در ارتباط با ایجاد هتل برای اسکان گردشگران داخلی و خارجی، تعداد ۷ هتل ۴ و ۵ستاره در دست ساخت داریم که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال ساخت هستند. تعدادی هم از این خانه‌های سنتی‌ بازسازی شده و به‌ صورت رستوران و هتل در آمده است و ۵۱ واحد بوم‌گردی هم در دو ساله اخیر ایجاد شده که هزار تخت اقامتی را برای گردشگران مهیا کرده ایم.

بوم گردی در یزد
میزان: بوم‌گردی در استان یزد به‌ چه‌ صورت است؟

میرمحمدی: بوم‌گردی به‌صورت برپا کردن چادر و کمپ است. ولی در استان یزد بوم‌گردی بدین صورت است که یک‌ سری خانه های قدیمی را بازسازی می‌کنند و مهمان می‌پذیرند و خودشان غذا درست کرده و از مهمانان خارجی پذیرایی می‌کنند و قیمت‌هایشان نیز پایین‌تر است و این امکانات در شهر یزد و شهرهای دیگر مانند تفت، ابرکوه، مهریز و شهر یزد ارائه می شود. کلا در شهرهایی که بناهای تاریخی وجود دارد و مسافران داخلی و خارجی برای بازدید از آنها اقبال نشان می‌دهند برخی از خانه‌های قدیمی به هتل و رستوران تبدیل شده و امکانات پذیرایی را ارائه می‌کنند.

تاثیر اقتصاد مقاومتی
میزان: احیای واحدهای صنعتی وتولیدی یکی از وظایف استانداری هاست، جنابعالی از زمان حضورتان در استانداری یزد چه تعداد واحد در استان را توانستید احیا کرده و به محیط کسب و کار برگردانید؟

میرمحمدی: در ارتباط با احیا و بازسازی واحدهای تولیدی باید بگویم وقتی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شد و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پا گرفت، خوشخبتانه قدم‌های خوبی برداشته شد. در استان یزد، تقریباً حدود ۷۴۰ تا ۷۵۰ واحد را که نیمه فعال بود و یا با مشکلاتی دست و پنچه نرم می‌کردند سعی کردیم به این واحدها مبلغی حدود ۸۰۰ میلیارد تومان از تسهیلات بانکی که به‌صورت مستقیم و به‌صورت گروه تسهیل و رفع موانع تولید، پرداخت کنیم تا به رفع مشکلاتشان کمک کند. الحمدالله برنامه‌هایشان دوباره راه افتاد و افراد زیادی در این واحدها کارهایشان را انجام می دهند. بعضی از واحدها هم که تعطیل شده بود، راه‌اندای مجدد شدند.

میزان: ازتعداد ۷۵۰ واحد نیمه فعالی که عنوان کردید همگی توانستند فعالیت های شان را احیا کرده و به بازارکار برگردند؟
میرمحمدی: تقریباً در استان با ۵-۶ واحد تولیدکاشی و سرامیک مشکل داریم که با وجود اینکه تسهیلات به آنها داده شده، مشکلاتی در ارتباط با مدیریت شان دارند. برای رفع مشکلات این واحدها پیشنهادهایی داده ایم که سرمایه‌گذار جدید بیاید و سهامش تقسیم شود تا مدیریت قوی‌تر و مؤثرتری بر آن حاکم شود یا اینکه این واحدها را به افرادی بفروشند که توانمند بیشتری دارند.چنین مواردی را پیگیری کرده ودر دستور کار داریم.

واگذاری ۸۷ طرح
میزان: با طرح های نیمه تمام باقی مانده چه کردید و چه تعداد طرح نیمه تمام در استان وجود داشت ؟

میرمحمدی: از حدود سه هزار و ۷۰۰ طرح‌ نیمه‌تمام، نزدیک به ۸۷ واحدش را واگذار کردیم و بقیه‌اش را که دیگر کاری روی آنها انجام نشده بود را منقضی و از لیست خارج کردیم. بعضی از این پروژه ها که ۸۰ درصد به بالا و در سال ۹۵ از ۶۰ درصد به بالا پیشرفت داشتند را در اولویت‌های کاری قرار داده و کارشان را دنبال کردیم.

وضعیت آب یزد
میزان: بعد از مسائل عمرانی و زیربنایی که در استانداری ها به آن پرداخته می شود، مدیریت منابع آب در استان ها نیز با توجه به وضعیت آب وهوایی کشور یکی از مسائل مهم و راهبردی است، با توجه به قرارگیری استان یزد در مناطق جنوبی و نسبتا بیابانی کشور، وضعیت تأمین آب شرب در شهرها و روستاهای این استان چگونه است؟

میرمحمدی: در ارتباط با آب شرب یزد باید بگویم، این استان یک خط انتقال آب دارد که به‌طور متوسط سالانه ۶۵ میلیون مترمکعب آب از حوزه زاینده‌رود – (آن هم آب انتقالی) به یزد وارد می‌شود و بقیه آب هم از چاه‌های عمیق و سفره‌های زیرزمینی تأمین می‌شود.

میزان: برای جلوگیری از قطعی موقت و مواجهه بامشکلات کمبود آب اقدامی نداشتید؟
میرمحمدی: در واقع برخی مواقع که با قطعی آب مواجه می‌شدیم، در اولین قدم مجوز حفر ۵ حلقه چاه گرفتیم (به‌عنوان چاه های اضطراری) تا در مواقعی که احتمالاً به دلیل خوردگی لوله و یا اتفاقات که ممکن است بر اثر اجرای طرح‌های عمرانی پیش بیاید و لوله سوراخ می شود، مشکل قطعی آب پیدا نکنیم و بتوانیم آن چاهها را وارد مدار کرده و از قطعی آب شرب جلوگیری کنیم که الحمد الله این امر تحقق شده و در این چند سال ما در استان یزد قطعی آب نداشته‌ایم و علی‌رغم اینکه چند بار با مشکل خوردگی و سوراخ شدن لوله داشته‌ایم اما با استفاده از همین لوله‌ها در زمان‌های ۲۴ تا ۴۸ ساعت خوشبختانه قطعی آب را نداشته‌ایم.

آب رسانی به ۳۲۰ روستا با تانکر
میزان: وضعیت آب روستاهاچگونه است، در روستاها قطعی آب ندارید؟

میرمحمدی: چرا، هم‌اکنون تعداد ۳۲۰ روستای یزد با تانکر آب شرب می‌گیرند و برای تعدیل سفره‌های آب زیرزمینی‌مان هم مدیریت مصرف آب کشاورزی را به شدت دنبال می‌کنیم تا خدایی ناکرده با یک بحران غیرقابل جبران مواجه نشویم و مدیریت مصرف آب را جدی گرفته ایم.

توسعه آبیاری قطره ای
میزان: به آب رسانی روستاهای یزد با تانکر اشاره کردید، عملا روستاها پایگاه هایی برای انجام امور کشاورزی هستند، برای آبرسانی به کشاورزان در روستاها چه کردید تا با مشکل آبیاری زمین ها و باغات روبرو نشوند؟

میرمحمدی: در کشاورزی، آبیاری قطره‌ای را توسعه دادیم و سیستم‌های کشت را تغییر داده‌ایم همچنین روش‌های آبیاری را تغییر دادیم. مدل آبیاری زیرسطحی را تجربه کردیم. کشت‌های سهم آب را دنبال کردیم وتوانستیم به خوبی منابع آبی استان در مورد استفاده کشاورزی را مدیریت کنیم و با این اقدامات اتفاقات خوبی افتاد. در این راستا در برخی نقاط، انتقال آب را با لوله انجام دادیم تا تبخیری صورت نگیرد و هر اقدامی که از نظر فنی به‌نظر مفید می‌آمده را در استان دنبال کردیم. چاه‌های آب را نیز به کنتورهای هوشمند مجهز کردیم تا آب مازاد نداشته باشیم و زمان‌هایی که باغات و مزارع‌مان در زمستان نیاز به آب ندارند، آب‌رسانی از چاه متوقف‌شود.خوشبختانه مردم و کشاورزان به ارزش آب پی برده‌اند و همکاری خوبی را با استانداری انجام می دهند.

ضریب امنیتی استان یزد بالاست
میزان: آقای استاندار یکی دیگر از مسائل مهمی که استانداری در تامین و حفظ آن موثر است وضعیت امنیتی استان است، وضعیت امنیتی یزد چگونه است و چه رتبه ای در بین استان های امن کشور دارید؟
میرمحمدی: خوشخبتانه ضریب امنیتی در استان بالاست و یزد جزو استان‌های امن کشور تلقی می‌شود و جزو ۴-۵ استان امن کشور است. خوشبختانه مشکلات امنیتی نداشته‌ایم و تنها مشکلی که داریم در برخی موارد اتباع بیگانه هستند که گاهی مواردی مانند سرقت انجام می دهند اما در مجموع یزد، استان امن و باآرامشی است. نیروی انتظامی قوی و قدرتمندی داریم و موردی نبوده که اتفاقی بیفتد و عوامل کشف و دستگیر نشوند وسپاه هم همکاری خوبی در این استان دارد و دستگاه قضایی هم در این استان بسیار همراه است و مجموعه اعضای شورای تأمین استان بسیار فعال و همراه هستند.

استان یزد کمترین میزان بارندگی در سطح کشور را دارد
میزان: با توجه به وضعیت جغرافیایی استان یزد، آیا با بحران‌های آب و هوایی روبرو هستید که هرساله تخریب‌هایی در سطح استان به‌وجود بیاورد؟
میرمحمدی: امکانات ستاد بحران در استان نسبتاً خوب است و در ارتباط با بحران‌هایی که قابل پیش‌بینی است خوشبختانه امکانات و آمادگی خوبی دارند و ستاد بحران معمولاً‌ برای کارهای بزرگ در استان است. دامنه شیرکوه در زمستان گاهی با نزول برف بسته می‌شود و در یخبندان، مشکلات تردد برای خودروها به وجود می‌آورد که به آنها سریعا رسیدگی می‌شود و در ارتباط با پیش‌بینی گردوخاک ها یکی از مشکلات این است که در آنجا طوفان داریم. اما متأسفانه استان یزد کمترین میزان بارندگی در سطح کشور را دارد. در سال ۹۴ متوسط بارندگی استان ۶۹ میلی‌متر بود که خیلی پایین است.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..