رقم سود سهام عدالت مشخص شد

به گزارش یزدی نیوزرئیس کل سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به این که سود تقسیمی سهام عدالت میان مشمولان در سالجاری حداکثر ۱۵۰ هزار تومان است گفت: زمان دقیق واریز سود مشخص نیست؛ چرا که هم شرکتها باید سود خود را به حساب این سازمان واریز کنند و هم قانون اجازه تقسیم سود بدهد.

پوری حسینی صبح امروز در جریان نشست خبری خود با خبرنگاران با اشاره به این که در روز ۱۷ اسفند پارسال سامانه سهام عدالت با حضور معاون اول رئیس جمهور رونمایی شد گفت: بر این اساس مشمولان می توانند با مراجعه به این سامانه از صورتحساب خود مطلع شوند و به صورت اختیاری نسبت به تسویه اقساط باقی مانده اقدام کنند.

اجرای فاز اول آزادسازی

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: این مرحله، فاز نخست آزادسازی سهام عدالت است است که بر اساس آن ۴۷ میلیون از ۴۹ میلیون نفری که سهام عدالت دریافت کرده اند می توانند با مراجعه به این سامان اقدام به مشاهده صورتحساب و تسویه اقسازط خود کنند که البته ۲ میلیون نفر باقی مانده از متوفیان این سهام هستند.

فاز دوم، دادن سود است

وی اضافه کرد: فاز دوم آزادسازی سهام عدالت نیز از ۲۰ فروردین امسال با دریافت شماره شبای حساب بانکی مشمولان برای واریز نقدی سود این سهام اجرایی شده است که تا کنون ۲۹ میلیون نفر شماره شبای خود را وارد سامانه کرده اند که از این تعداد ۲۷ میلیون شماره شبا تائید نهایی شده و ۲ میلیون شبای دیگر هم در مرحله بررسی و تائید نهایی هستند.

پوری حسینی ادامه داد: از نظر تعداد، این میزان تعامل با عامه مردم در کشور بی نظیر بوده است و از سوی دیگر باعث شده تا اطلاعات مشمولان در سیستم بانکی کشور نیز تا حدودی اصلاح و بروز شود.

۲۰ میلیون نفر شماره شبا ندادند

وی در ادامه با دعوت از ۲۰ میلیون مشمولی که شماره شبای خود را به سامانه سهام عدالت ارائه نداده اند گفت: در فاز نهایی مرحله دوم آزادسازی سهام عدالت قرار بر این است تا پس از دریافت و تائید شماره شبای مشمولان طبق قانون، سود نقدی میان آنها توزیع شود.

۴۶ شرکت به مجمع رفتند، ۳۰ شرکت سود دادند

رئیس کل سازمان خصوصی سازی افزود: بر این اساس تاکنون از ۴۹ شرکت در سبد سهام عدالت که قیمتگذاری قطعی آنها انجام شده، ۴۶ شرکت به مجمع رفته اند که از این تعداد ۳۰ شرکت اقدام به تقسیم سود کرده اند و ۱۶ شرکت دیگر هم بنا به دلایل مختلف سودی برای مشمولان سهام عدالت تقسیم نکرده اند.

امیدها به مجمع هلدینگ پتروشمیی خلیج فارس

وی اذعان داشت: تنها برگزاری مجامع سه شرکت دیگر باقی مانده است تا سود تقسیمی نهایی امسال میان مشمولان مشخص شود که یکی از مهمترین این شرکتها هلدینگ خلیج فارس است که پیش بینی می شود سودی بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد تومان برای سهام عدالت در مجمع آن تقسیم شود.

۳۳۴۵ میلیارد تومان سود میان مشمولان توزیع می شود

رئیس کل سازمان خصوصی سازی اظهار داشت: تا به امروز سود تقسیمی مجامع ۳۰ شرکت متلعق به سهام عدالت برای تقسیم میان مشمولان ۳۳۴۵ میلیارد تومان بوده است که با برگزاری مجامع سه شرکت باقیمانده این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

سود ۱۵۰ هزار تومانی در انتظار مشمولان

وی در خصوص میزان سود تقسیمی میان مشمولان گفت: از ۳۳۴۵ میلیارد تومان سود تقسیمی تا به امروز، به آن دسته از مشمولانی که سهام عدالت آنها از محل تخفیفات ارائه شده و تسویه دلبخواهی اقساط، یک میلیون تومان می‌ارزد، ۱۲۵ هزار تومان سود است که پیش بینی می شود با برگزاری مجمع سه شرکت باقی مانده سود دریافتی سهام عدالت از شرکتها در مجموع به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برسد که در این صورت به هر مشمول ۱۵۰ هزار تومان سود خواهیم داد.

وی ادامه داد: یعنی هر خانوادر ۵ نفره ۷۵۰ هزار تومامن سود می گیرد که البته این سود برخلاف یارانه به حساب خودِ مشمول واریز می شود و تمامی سودها به حساب سرپرست خانوارد واریز نخواهد شد.

سود دریافتی به اقساط پرداخت شده بستگی دارد

وی ادامه داد: همچنین مشمولان می توانند با مراجعه به سامانه سهام عدالت و مشاهده صورتحساب خود از میزان ارزش سهام عدالت خود آگاهی پیدا کنند و بر اساس میزان ارزش سهام عدالت به آنها سود تعلق خواهد گرفت. به عنوان مثاال اگر سهام عدالت مشمولی ۵۳۰ هزار تومان ارزش داشته باشد و بقیه اقساط خود را تسویه نکرده باشد، این مشمول ۵۳ درصد از رقم ۱۲۵ هزار تومان سود را دریافت خواهد کرد که حدود ۶۵ هزار تومان می‌شود.

پوری حسینی با اشاره به این که برخی شرکتها بلافاصله پس از تقسیم سود اقدام به افزایش سرمایه می کنند که این موضوع می تواند سود تعلق گرفته به سبد سهام عدالت را تحت تاثیر قرار دهد گفت: تا به امروز پس از تقسیم سود هیچ افزایش سرمایه ای صورت نگرفته است و بنابراین به طور پیش فرض همان ۳۳۴۵ میلیارد تومان میان مشمولان توزیع خواهد شد.

فعلا سود نمی دهیم

وی در خصوص زمان واریز سود نقدی میان مشمولان گفت: فعلا نمی توان زمان دقیقی برای این کار مشخص کرد چرا که توزیع سود از اختیارات سازمان خصوصی سازی نیست و برای این که منتظر چراغ سبز شورای عالی اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی هستیم.

وی با بیان این که تا به امروز از ۳۳۴۵ میلیارد تومان سود تقسیمی شرکتهای حاضر در پرتقوی سهام عدالت تنها ۱۳۰ میلیارد تومان به حساب سازمان خصوصی سازی واریز شده است گفت: بر اساس قانون شرکتها تا ۸ ماه پس از فصل مجامع برای دادن سود سهام عدالت مهلت دارند و بنابراین هر چند سازمان خصوصی سازی مایل به تقسیم تدریجی سود میان مشمولان است اما به ناچار باید منتظر وصول سود سهام و نیز نظر شورای عالی اصل ۴۴ باشیم.
منبع: تسنیم

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..