روند ثبت جهانیِ یزد از زبان “معاون میراث فرهنگی”

به گزارش یزدی نیوز«با توجه به مخالف نبودن هیچ کشوری برای ثبت جهانی یزد و به درخواست رئیس اجلاس، اصلاحیه تصویب قطعنامه‌ی مربوط به یزد بررسی شد و به طور بی‌سابقه‌ای ۱۵ کشور به نفع ایران رای دادند و سرانجام بدون هیچ مخالفتی و با اجماع همه‌ اعضای کمیته میراث جهانی، ثبت «شهر تاریخی یزد» در فهرست میراث جهانی به تصویب رسید.»

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره‌ روند بررسی پرونده‌ «شهر تاریخی یزد» که روز یکشنبه (۱۸ تیر) با حداکثر آراء در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد، گفت: این اولین‌بار است که کشورمان توانسته یک شهر تاریخی را به ثبت جهانی برساند.

وی اظهار کرد: این موفقیت بزرگ پس از رایزنی‌ها، مذاکرات و گفتگوهای کارشناسی گسترده‌ی چند روز اخیر در صحن اجلاس کمیته میراث جهانی به دست آمد و هیات اعزامی کشورمان توانست همه‌ اعضای کمیته‌ میراث جهانی یونسکو را در رابطه با اهمیت و ارزش منحصر بفرد جهانی مجموعه تاریخی شهر یزد متقاعد کرده و نظر موافق همه‌ی اعضای کمیته را برای ثبت جهانی آن جلب کند.

طالبیان ادامه داد: به دنبال تلاش‌های انجام شده و طبق توافق بدست آمده در جریان رایزنی‌ها و مذاکرات فشرده‌، عصر روز شنبه (۱۷ تیرماه) ابتدا سفیر و نماینده دائم جمهوری آذربایجان در یونسکو اصلاحیه‌ی پیش‌نویس قطعنامه‌ مربوط به یزد را مطرح کرد و بر ضرورت ثبت جهانی این شهر تاریخی تاکید کرد. این اصلاحیه، توسط چهار کشور جمهوری آذربایجان، کویت، قزاقستان و ترکیه به دبیرخانه کمیته میراث جهانی پیشنهاد شده بود.

به گفته‌ وی، در ادامه نمایندگان کویت، ویتنام، ترکیه و تونس در حمایت از پرونده‌ی ایران صحبت کردند و در سخنانی با تاکید بر زنده بودن شهر تاریخی یزد، منحصر بفرد بودن آن به لحاظ ارزش جهانی، برخورداری از منظر استثنایی، نمونه بودن به لحاظ توسعه‌ پایدار، استدلال‌های علمی، مستدل و منطقی هیات جمهوری اسلامی ایران در تبیین کلیه ابعاد مورد نظر ایکوموس و استحقاق شهر تاریخی یزد برای ثبت جهانی، حمایت خود را از اصلاحیه ارائه شده اعلام کردند.

معاون میراث فرهنگی ادامه داد: با توجه به پایان وقت اجلاس روز شنبه و نظر به اینکه تعداد کشورهای حمایت‌کننده از پرونده‌ی کشورمان زیاد بود و همه آنها نیز بر ارائه‌ سخنرانی در حمایت از پرونده‌ ایران تاکید داشتند، بنا به پیشنهاد رئیس لهستانی اجلاس،‌ قرار شد ادامه‌ جلسه به روز یکشنبه (۱۸ تیر) موکول شود. در جلسه‌ی امروز نیز کشورهای لبنان، کرواسی، پرتغال، قزاقستان، زیمبابوه، اندونزی، کوبا، بورکینافاسو، فیلیپین، کره جنوبی و پرو درخواست وقت برای حمایت کردند که رئیس جلسه تصریح کرد، چون هیچ کشوری مخالف نیست و فهرست کشورهای درخواست‌کننده‌ی سخنرانی برای حمایت بسیار طولانی است، لذا بهتر است مستقیم به بررسی اصلاحیه تصویب قطعنامه‌ی مربوط به یزد برویم. به این ترتیب تعداد کشورهایی که در حمایت از پرونده‌ شهر تاریخی یزد اعلام آمادگی کردند به رقم بی‌سابقه‌ ۱۵ کشور رسید و نهایتا پرونده‌ی کشورمان بدون هیچ مخالفتی و با اجماع کلیه‌ی اعضای کمیته میراث جهانی به تصویب رسید و در فهرست میراث جهانی ثبت شد.

طالبیان این موفقیت بزرگ را حاصل تلاش شبانه‌روزی و خستگی‌ناپذیر همه‌ دست‌اندرکاران ذیربط در سطوح مختلف دانست و آن را به مردم کشورمان تبریک گفت.

وی در ادامه بیان کرد: چهل‌ویکمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو از ۱۱ تا ۲۱ تیرماه در شهر کراکوف لهستان در حال برگزاری است و این کمیته دارای ۲۱ عضو از میان کشورهای عضو کنوانسیون ۱۹۷۲ میراث جهانی است که برای یک دوره‌ی چهار ساله توسط اجلاس مجمع عمومی کنوانسیون مزبور انتخاب می‌شوند. در حال حاضر نیز کشورهای آنگولا، جمهوری آذربایجان، بورکینافاسو، کرواسی، کوبا، اندونزی، جامائیکا، قزاقستان، کویت، لبنان، پرو، فیلیپین، فنلاند، لهستان، پرتغال، کره جنوبی، تونس، ترکیه، تانزانیا، ویتنام و زیمبابوه ۲۱ عضو اصلی این کمیته را تشکیل می‌دهند.

*اظهارات معاون میراث فرهنگی در اجلاس یونسکو

طالبیان به عنوان رئیس هیات ایرانیِ شرکت‌کننده در اجلاس پس از تصویب شهر تاریخی یزد در سخنانی که با تشویق اعضای یونسکو همراه بود، علاوه بر تقدیر از تصمیم به جایِ کمیته میراث جهانی و اعضای این کمیته که پرونده‌ی ایران را به دقت و با حوصله مورد بررسی قرار دادند و از ثبت آن در فهرست میراث جهانی حمایت قاطعی به عمل آوردند و نیز تشکر از دولت و مردم کشور لهستان به عنوان میزبان اجلاس گفت: شهر تاریخی یزد و شرایط کم نظیر آن، حاصل تلاش خستگی‌ناپذیر مردم سخت‌کوش کویر در طول تاریخ است. آن‌ها برای فائق آمدن بر شرایط سخت طبیعی و آب و هوای خشک کویری آن شهر دست به ابتکارات بسیاری زدند که حاصل این ابتکارات و خلاقیت‌ها، ایجاد شاهکارهای معماری و سازه‌های باشکوه در این شهر تاریخی است.

او اضافه کرد: در میان این خلاقیت‌ها و ابتکارات می‌توان به ساخت قنات‌ها، بادگیرها، گودال باغچه‌ها، ساباط‌ها، گذرها، آب‌انبارها و بسیاری دیگر از عناصر معماری سنتی ایرانی اشاره کرد.

معاون میراث فرهنگی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: مردم یزد آب را از دل کویر مرکزی ایران بیرون کشیدند و آن را با خاک مخلوط کردند و با استفاده خلاقانه از آن، توانستند سازه‌های خشتی و گلی بی‌نظیری را بسازند و آن را به شکل بسیار زیبایی با کاشی‌های فیروزه‌ای در زمینه‌ی کاهگلی تزئین کنند. این معماری و نماسازی بی‌نظیر را می‌توان در ساخت مدارس، حمام‌ها، گنبدها، مناره‌ها، مساجد و دیگر سازه‌های شهر تاریخی یزد مشاهده کرد.

وی همچنین بیان کرد: هرچند یزد به عنوان یکی از کانون‌ها و قطب‌های هنر شناخته می‌شود،‌ اما در عین حال ساکنین یزد در هنر زیستن مهارت بسیاری داشته و از طریق تعامل با محیط کویری توانسته‌اند به مهارت‌های بالایی دست پیدا کنند.

طالبیان یزد را یکی از نمادهای صلح بشری دانست و بیان کرد: ساکنین این شهر همواره به پیروان ادیان الهی احترام گذاشته و با تحمل، صبر و بردباری که خصیصه مردمان کویر است، با آنها در همزیستی و تعامل بوده‌اند.    

بر اساس این گزارش، هیات اعزامی ایران به ریاست «احمد جلالی»، سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی و با حضور  عبدالرسول وطن‌دوست و سید هادی احمدی روئینی، مشاوران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و نیز علی حاجیلاری، نماینده وزارت امور خارجه در این اجلاس شرکت کرده است.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..