موزه‌های یزد تخصصی می‌شود

به گزارش یزدی نیوزمدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد با اشاره به نقش موزه‌ها در توسعه اجتماعی، بر تخصصی‌ شدن موزه‌های این استان تاکید کرد.

«فاطمه دانش یزدی» در نشست بررسی مشکلات موزه‌های استان ضمن ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در این حوزه، افزود: استان یزد یکی از تاریخی‌ترین استان‌های ایران است که ظرفیت وسیعی به لحاظ موزه‌ای دارد و باید امکانات لازم در راستای تجهیز و آماده‌سازی متناسب با ظرفیت موزه‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به نقش موزه‌ها در توسعه اجتماعی، عنوان کرد: توسعه، ارتباط مستقیمی با موزه دارد و نبض توسعه در گسترش موزه‌های مختلف است لذا یکی از عوامل توسعه اجتماعی بالا بردن سطح آگاهی مردم، وجود موزه‌هاست .

مدیر کل میراث فرهنگی استان وضعیت موزه های استان را مثبت دانسته و پیشرفت در این زمینه را در گروی تخصصی کردن موزه‌های استان دانست .

دانش یزدی با برشمردن ظرفیت‌های موزه‌ای استان بر ضرورت ایجاد چند موزه تخصصی در زمینه‌های نساجی سنتی، کتیبه‌های سنگی، اسناد و مدارک تاریخی در شهرستان‌ها تاکید کرد .

وی در جریان بازدید از روند مرمت و بازسازی خانه تاریخی صدرالعلمای یزد که به منظور ایجاد موزه‌ی منطقه‌ای در حال آماده‌سازی است نیز گفت: براساس تعاریف سازمان میراث فرهنگی، موزه منطقه‌ای به موزه‌ای گفته می شود که از نظر محتوا و مخاطب فراتر از مرزهای استانی بوده و یک منطقه فرهنگی به لحاظ مردم‌شناسی، باستان‌شناسی و هنر را در بر می‌گیرد .

مدیر کل میراث فرهنگی استان افزود: این موزه‌ها به معرفی مردم‌شناسی و باستان‌شناسی، تاریخ شهر، فرهنگ و تمدن از نظر مادی و معنوی در منطقه می‌پردازند .

وی تصریح کرد: به باور کارشناسان، موزه‌ها باید در درون یا نزدیک به بافت‌های تاریخی ساخته شوند تا گردشگران در کنار بازدید از بافت، خانه‌ها و بناهای تاریخی از نزدیک مجموعه اشیای تاریخی مرتبط را نیز ببینند .

دانش یزدی ضمن اشاره به اهمیت ایجاد موزه منطقه‌ای نیز عنوان کرد: یزد گنجینه‌ای از هنر، فرهنگ و تمدنی ایرانی را در خود دارد که از آن جمله می‌توان به بناهای مذهبی، بقعه، مساجد، حسینیه‌ها، زیارتگاه‌های زرتشتیان، خانه‌های تاریخی، آب‌انبارها، باغ‌های تاریخی، بادگیرها و بازارچه‌ها اشاره کرد.

یادآور می‌شود؛ استان یزد هم اکنون در کنار استان های فارس و اصفهان به عنوان مثلث طلایی گردشگری ایران مقصد اول گردشگران خارجی و اروپایی است .

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..