۳۹ حلقه چاه غیر مجاز در شهرستان ابرکوه مسدود شد

به گزارش یزدی نیوزفرماندار ابرکوه گفت: از سال گذشته تاکنون با مسدود کردن ۳۹ حلقه چاه غیر مجاز در این شهرستان در مجموع از برداشت غیر مجاز چهار و نیم میلیون مترمکعب آب از منابع آب زیر‌زمینی این شهرستان جلوگیری شد.

سیدنبی رسولی اظهار داشت‌: در اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی و مصوبات شورای حفاظت آب، دی ماه سال گذشته بیش از ۱۲ میلیون متر مکعب آب در دشت‌های این شهرستان صرفه‌جویی شد.

وی افزود: شهرستان ابرکوه یکی از مناطق کشاورزی استان اما بحرانی دربخش آب است و لذا در این زمینه کشاورزان باید با رعایت الگوی مصرف آب و تغییر الگوی کاشت محصولات در مدیریت برداشت آب کشاورزی برای کاهش بحران آبی بطور جد تلاش کنند.

رئیس شورای حفاظت آب شهرستان ابرکوه ادامه داد: آبیاری نوین بهترین راهکار استفاده بهینه از منابع آب در بخش کشاوری است و کشاورزان برای اجرای این طرح با استفاده کمک بلاعوض دولت و تسهیلات در جهت توسعه طرح‌های آبیاری نوین اقدام کنند.

رسولی خاطرنشان کرد: یکی از راهکارهای مناسب استفاده از انرژی آب و برق در بخش کشاورزی استفاده از روشن کردن چاه‌های کشاورزی در ساعات خنکی هوا‌(ساعات اولیه صبح و هنگام عصر) است.

فرماندار ابرکوه  تاکید کرد: کشاورزانی که در پیک مصرف برق‌، چاه‌های کشاورزی را خاموش کنند‌(پیک مصرف برق ساعت ۱۲ تا ۱۶) از ۲۰ ساعت برق رایگان نیز بهره‌مند می‌شوند.

ویبا اشاره به اینکه ۳۹ حلقه چاه غیرمجاز در ابرکوه مسدود شد که در مجموع از برداشت چهار و نیم میلیون متر مکعب غیر مجاز آب از سفره‌های زیرزمینی گرفته شد، افزود: برای مدیریت در برداشت آب از تعداد ۶۴۸ حلقه چاه کشاورزی در این شهرستان بیش از ۹۰ درصد آن به کنتور هوشمند مجهز شده است.

رسولی بیان کرد: با اجرای طرح خاموشی چاه‌های کشاورزی در سال گذشته و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی، برداشت آب از پنج هزار و ۵۰۰ لیتر در ثانیه به چهار هزار لیتر در ثانیه رسیده است.

منبع: تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..