خانه ثبتی پنج دری زند یزد مرمت شد

به گزارش یزدی نیوزسرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان یزد از اتمام فاز نخست مرمت خانه ثبتی و تاریخی پنج دری یزد متعلق به دوران قاجاریه خبر داد.

 «محمدرضا فلاحتی» با اعلام این خبر گفت: خانه تاریخی پنج دری در محله خواجه خضر، میانه بافت تاریخی یزد و در نزدیکی مجموعه کاروانسرا و همجواری با بازارچه خراسانی(غلامعلی سیاه) واقع شده است.

وی با بیان این که مالکیت این بنا خصوصی است و قدمت آن به اوایل دوره قاجار و یا اندکی قبل‌تر از آن بازمی‌گردد، افزود: این بنا همچون اکثر بناهای تاریخی بافت تاریخی یزد از الگوهای خانه های فلات مرکز ایران پیروی می‌کند.

به گفته فلاحتی،  خانه پنج دری دارای دو حیاط بزرگ و کوچک است که به ترتیب حیاط‌های اندرونی و بیرونی را تشکیل می‌دهند و همچنین دارای زیرزمین‌هایی در جبهه غرب و شمالی در حیاط بزرگ و نارنجستان در حیاط کوچک است.

وی در ادامه افزود: یکی از ویژگی‌های خاص این اثر زیرزمین‌های دستکند و به طور ویژه دو ستون دستکند در سقف زیرزمین پنج دری حیاط اصلی است که در نوع خود منحصر بفرد است.

سرپرست میراث فرهنگی شهرستان عنوان کرد: از دیگر ویژگی‌های خاص بنا ناتمام بودن ساخت بنا از دوره ساخت در بخش‌هایی از آن است و این ویژگی باعث شده تا این بنا حاوی اطلاعات ارزشمندی از روند ساخت ابنیه مسکونی خشتی در یزد باشد .

وی در خصوص دیگر ویژگی‌های منحصربفرد این بنا، افزود: پلان خانه پنج دری به لحاظ نوع ارتباط ورودی‌ها و حیاط‌ها و اتاق‌ها بسیار معمارانه و خاص است و با سایر نمونه‌های معمول متفاوت است. تزیینات گچبری حیاط کوچک، شیشه‌های رنگی درهای چوبی و نقاشی دیواری حاشیه ای شکم دریده واجد ارزش هنری هستند و همچنین نحوه ساخت خانه، نسبت به خانه‌های تاریخی و مصالح بنایی از ظرافت فوق‌العاده بیشتری برخوردار است .

این مقام مسئول تصریح کرد: مهمترین اقدامات مرمتی انجام شده در این بنای تاریخی شامل آواربرداری و پاک‌سازی بنا، استحکام‌بخشی زیرزمین‌ها، بازسازی سقف‌های تخریب شده، کف‌سازی و آجرفرش پشت‌بام، مرمت دست‌اندازهای پشت‌بام، جمع‌آوری درب‌های فلزی و ساخت و نصب درب‌های چوبی فضاها، لایه‌برداری و مرمت نقاشی اتاق پنج دری، کف سازی و سفیدکاری اتاق ها، مرمت سردرب و بدنه سازی نمای کوچه بوده است.
 

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..