روحانی:

مردم در انتخابات به همه ارگان‌ها گفتند هر کسی باید به کار خود باشد/همیشه با مردم مانند ایام انتخابات برخورد کنید/ از دروغ گویان در مورد سند ۲۰۳۰ نمی گذرم/ همه در انتخابات با موسیقی صلح کردند/مردم به فریبکاری “نه” گفتند

مردم به خوبی اعلام کردند ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند مردمی که به فکر اقتصاد بزرگتر هستند به درآمد ملی دو و نیم برابری تخیلی نه گفتند.

به گزارش یزدی نیوزرییس‌جمهور گفت: اما به پول نه گفتند مردم به خوبی اعلام کردند ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند مردمی که به فکر اقتصاد بزرگتر هستند به درآمد ملی دو و نیم برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریب‌کاران مهم‌ترین بخش آن بود و به کسانی که تلاش کردند به مردم بگویند دین‌شان در خطر است.

 
حسن روحانی در اولین نشست خبری خود پس از دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری عنوان کرد: بسیار خوشحالم که امروز از طریق رسانه‌های جمعی می‌توانم با ملت بزرگ ایران صحبت کنم ملت بزرگی که بزرگترین حضور خود را در ۲۹ اردیبهشت به نمایش گذاشت. ۴۲ میلیون جمعیت که اگر همه آنهایی که در صف بودند رای‌شان اخذ می‌شد، انتخابات ما به ۴۵ میلیون رای می‌رسید.
 
هیچ جناح و تفکری قابل حصر نیست
 
او افزود: این حضور در تاریخ ایران بی‌نظیر بود مردم با این حضور و انتخاب خواستند بگویند که در کشور ما تکثر به رسمیت شناخته شده است. هیچ گروه و جناح و تفکر و ایده‌ای قابل حصر نیست. همه هستند و حضور دارند و از همه باید برای ساختن ایران پرآوازه بهره بگیریم.
 
مردم در این انتخابات به درآمد ملی دو و نیم برابری تخیلی «نه» گفتند
 
روحانی تاکید کرد: در این انتخابات مردم در تراز بالاترین دموکراسی‌های جهان حضور پیدا کردند مردمی که دارای مشکلات اقتصادی هستند و در روستاها با مشکلات زندگی می‌کنند اما به پول نه گفتند مردم به خوبی اعلام کردند ما می‌فهمیم آب شور عطش را کم نمی‌کند مردمی که به فکر اقتصاد بزرگتر هستند به درآمد ملی دو و نیم برابری تخیلی نه گفتند. نه مردم به فریب‌کاران مهم‌ترین بخش آن بود و به کسانی که تلاش کردند به مردم بگویند دین‌شان در خطر است و سند ۲۰۳۰ که ریشه اش به سال ۱۹۹۰ می‌رسد علیه دین مردم است.
 
مردم ما در انتخابات به همه ارگان‌ها گفتند هر کسی به جای خود و به کار خود
 
او افزود: نه ما هیچ کشوری این سند را امضا نکرده و این سند به منزله اقدام عمل و توصیه است و دولت یازدهم به صراحت نوشته است که آن مواردی را که با قانون و دین و اخلاق ما سازگار نیست نمی‌پذیریم مردم ما متدین هستند و به دین و فرهنگ خود حساس هستند برای همین هم این دروغ‌ها کارگر نیفتاد مردم به تخریب و سخنان غیردقیق نه گفتند و به وحدت و اتحاد و تعادل و تعامل و علانیت آری گفتند. این بسیار مهم بود که مردم ما در این انتخابات به همه ارگان‌ها گفتند هر کسی به جای خود و به کار خود.
 
مردم ما نمی‌پذیرند یک نهاد ملی به نهاد  فروملی و جناحی تبدیل شود
 
روحانی تاکید کرد: مردم به نیروهای مسلح عشق می‌ورزند، به رسانه‌ها علاقه‌مند هستند به قوای دیگر هم  علاقه‌مندند اما نمی‌پذیرند یک نهاد ملی به نهاد  فروملی و جناحی تبدیل شود، ما احترام نهادهای خودمان را حفظ خواهیم کرد و اجازه نمی دهیم یک گروه اندک که نهادی  متعلق به کل مردم است آنها را مصادره کنند، ولایت فقیه متعلق به کل مردم است متعلق به جای خاصی نیست، سپاه متعلق به کل مردم است.
 
او گفت: مردم ما به کسانی که می‌خواستند مقام رهبری را مصادره کنند نه گفتند، به کسانی که می‌خواستند سپاه را مال خود کنند نه گفتند، سپاه و بسیج تعلق به کل ملت ایران دارد، مردم خواستند اعلام کنند ما یک ملت هستیم و صدای ما باید شنیده شود، همه مردم ترانه و صدای موسیقی وحدتشان یکسان بود همه اقوام مذاهب و روستایی و شهری مثل هم رای دادند.
 
مردم ما خواستند بگویند نمی‌توانید یک سلیقه را تحمیل کنید
 
رییس‌جمهور یادآور شد: چرا وحدت و اعتدال و عقلانیت برای کشور و پذیرفتند؟ مردم می‌دانند اقتصاد بدون وحدت پیشرفت نخواهد کرد بدون رقابت معقول اقتصادی بر مبنای کیفیت محصول امکان‌پذیر نیست، سرمایه‌گذاری اقتصادی مبنای  قدرت سیاسی و امنیتی است. مردم ما به برنامه رای دادند و سرمایه‌گذاری در سایه امنیت و آرامش امکان‌پذیر است، تعامل سازنده با جهان بر پایه احساس امنیت امکان‌پذیر است.
 
او ادامه داد: مردم ما خواستند بگویند نمی‌توانید یک سلیقه را تحمیل کنید، همه باید تابع قانون باشند و فرای  قانون نمی‌شناسیم همه سلیقه‌ها محترم است اما تحمیل سلیقه معنا و مفهومی ندارد. مردم انقلاب کردند. این مردم بودند که در خیابان‌ها گفتند استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی این مردم ما بودند که در خیابان‌ها گفتند انقلاب غیر از این سه کلمه نیست، همه انقلابی هستند هیچ کسی حق ندارد انقلاب را به خیمه خود ببرد، انقلاب یک آسمان است که بر سر همه ما است همه به دین و اعتقاد و فرهنگ حساس هستند.
 
روحانی ادامه داد: این انتخابات یک پیام داشت. مردم خواستند بگویند، مردم قدرت ملی هستند و مردم یعنی فرهنگ ایرانی اسلامیت. مردم را باور کنید، مردم قدرت ملی هستند، مردم یعنی حمیت، مردم یعنی دموکراسی، زنانمان و جوانان را باور کنیم، اقواممان را باور کنیم، مرزنشینان‌مان را باور کنیم.
 
پیام انتخاب ما همبستگی ملی و گفت‌وگوی بین‌المللی بود
 
او افزود: رای مرزنشینان را ببینید، رای حاشیه‌نشین‌ها را ببینید. رای مرزنشین‌ها و روستاییان و حاشیه‌نشین‌ها و کلان شهرها با آن که در فشار و زحمت هستند اما برای آینده خود پای صندوق رای آمدند.  آنهایی که در سختی هستند. مردم خواستند بگویند پیشاپیش ۴۰سالگی انقلاب را جشن گرفتیم، خود را برای قرن آینده آماده کردیم. خواستند بگویند در کنار شما هستیم، ملت ایران ثبات را به منطقه بر می‌گرداند.
 
رییس جمهور بیان کرد: همچنین مردم خواستند بگویند تروریسم را ریشه‌کن می‌کنیم و به جهانیان بگویند با احترام مشترک حاضر هستیم با دنیا تعامل کنیم و پیام انتخاب ما همبستگی ملی و گفت‌وگوی بین‌المللی بود.
 
برجام به خاطر اجماع ملی حاصل شد
 
روحانی در پاسخ به این پرسش که ۴سال قبل خود را حقوقدان نامیدید و در اولین اظهارات پس از پیروزی در انتخابات نیز از تعبیر وکیل ملت استفاده کردید. منظور تان از این عبارت چیست و آیا این تعبیر شما را می‌توان نمادی برای احقاق حقوق مصرح مردم در قانون اساسی دانست، گفت: یکی از اهداف ما از گذشته تاکنون احقاق حقوق مردم در تمام زمینه‌ها بوده و ما باید این را در سایه انسجام ملی و اجماع ملی به دست آ‌وریم.
 
منتخب ملت در انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: اگر در زمینه توافق هسته‌ای توانستیم مسائل را حل کنیم به این دلیل بود که همه مردم پشت سر رهبری ایستادند و یک اجماع ملی ایجاد شد و دولت توانست از این قدرت ملی استفاده و از تحریم‌ها عبور کند. راه پاسداشت سایر حقوق ملت، انسجام ملی و هماهنگی قوا  پشت سر رهبری است.
 
مبارزه با تروریسم با جلسه و دادن پول به ابرقدرت‌ها حل نمی‌شود
 
رییس جمهور درباره نشست سران کشورهای عربی با ترامپ و اینکه در این جلسه گفته شد ایران باید دست از حمایت از ترویست‌ها و جبهه مقاومت و حزب‌الله لبنان بردارد، اظهار کرد: اجتماع در عربستان به اعتقاد من اجتماع نمایشی بود که هیچ ارزش عملی نداشت. از این نمایش‌ها عربستان قبلا درست کرده بود.
 
او افزود: مبارزه با تروریسم با جلسه و دادن پول ملتی به یک ابرقدرت حل نمی شود. کسی که در این منطقه توانسته در برابر تروریسم بایستد ملت عراق، سوریه و لبنان بوده است. ملت ایران از طریق دیپلمات‌هایش و مستشاران نظامی‌اش به این دولت بزرگ کمک کرده و خواهد کرد.
 
چه کسی می‌تواند ادعا کند که بدون ایران امنیت مستقر می‌شود
 
رییس شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر اینکه تنها ملت‌های سوریه و عراق باعث شدند تروریست‌ها در دمشق و بغداد مستقر نشوند، ادامه داد: چه کسی می‌تواند در این منطقه ادعا کند که بدون ایران ثبات منطقه حفظ خواهد شد؟ چه کسی می‌تواند ادعا کند که بدون ایران امنیت مستقر خواهد شد؟ ایرانی‌ها و روسیه‌ای‌ها در کنار سوری‌ها و عراقی‌ها با تروریسم جنگیدند. چه کسانی به تروریست‌ها پول داده و می‌دهند؟ کسانی که به تروریست‌ها پول داده‌اند نمی‌توانند ادعای مبارزه با تروریست‌ها را کنند. دولت آمریکا هیچ وقت با تروریسم مبارزه نکرده اما مردم آمریکا مخالف تروریست‌ها هستند.
 
رییس‌جمهور تاکید کرد: حزب الله یک گروه قابل قبول و مورد اعتماد مردم لبنان است که در دولت و مجلس لبنان با رای مردم حضور دارد و مورد قبول همه آنها حتی مسیحی‌ها است و با اتهام زنی مشکلی حل نمی‌شود.
 
سالانه ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی را افزایش می‌دهیم
 
رییس جمهور منتخب در پاسخ به سوال خبرنگاری که با ذکر برخی از وعده‌های رییس جمهور از او خواست بگوید چه میزان از این وعده‌ها اجرایی هستند و چه موقع گزارش عملکرد خواهد داد، گفت: من وعده‌هایی داده‌ام که همه تلاشم این است که به وعده‌ها عمل کنم. در دولت یازدهم تلاش کردم به وعده‌ها عمل کنم و تا حد زیادی موفق بودم‌. در آن دوره ما دچار کاهش قیمت نفت شدیم و مردم کمک کردند و قدم‌های خوبی برداشته شد.
 
او ادامه داد: در این دولت حتما برای مواردی که اشاره کردید مثل صادرات غیرنفتی برنامه‌ریزی و تلاش خواهیم کرد. برنامه ما این است که سالانه ۲۵ درصد صادرات غیرنفتی را افزایش دهیم. به اعتقاد من با شرایطی این کار شدنی است.
 
هر کاری در دولت با کمک مردم شدنی خواهد بود
 
روحانی به برنامه‌های دولت برای اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: ایجاد ۹۵۰ هزار شغل سالانه در برنامه ۵ ساله آمده است که به شرط و شروطی ذکر شده و حتی گفته شده که برای ۹۵۰ هزار شغل، باید ۷۵۰ هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری شود . همه تلاش ما این است که جامعه را به گونه‌ای نگه داریم که بتوانیم سرمایه داخلی را جمع کنیم . البته هر کاری که دولت انجام دهد با کمک مردم شدنی خواهد بود.
 
فقر مطلق را در پایان این دولت از بین می‌بریم
 
روحانی با بیان اینکه نسبت به افرادی که در فشار اقتصادی هستند مستمری را سه برابر خواهیم کرد، ادامه داد: هدف ما این است که فقر مطلق را در پایان این دولت از بین ببریم و بر این مبنا تلاش خواهیم کرد. هرچه گفتیم برمبنای برنامه‌ریزی  بوده است. خودم را متعهد به تمام برنامه‌ها می‌دانم و برای اجرای آن تلاش خواهم کرد. در این راستا از رقبای خود در انتخابات هم کمک می خواهم. از تمام احزاب و جریان‌های مختلف و مخالف من کمک می‌خواهم. ما برای کشورمان می‌خواهیم کار کنیم. حالا اگر کسی این دولت را هم قبول ندارد بخاطر ملت بیاید و کمک کند. حتما آنچه وعده دادم با تمام وجودم تلاش خواهم کرد که آنها را به سرانجام برسانم.
 
او در پاسخ به این سوال که در این چند روز  موضوعاتی از  طریق کابینه ترامپ عیله ایران در خصوص آزمایش‌های بالستیک ایران در سوریه و یمن، مطرح شده است واکنش شما چیست؟ آیا امکان ایجاد گفت‌وگو میان ایران و آمریکا وجود دارد؟ گفت: ایران و آمریکا در طول ۴۰ سال گذشته مسیر پر پیچ و خمی را طی کردند، آمریکاییان همواره شکست خوردند از طبس گرفته تا جنگ ۸ ساله، دخالت در امور تا فشار بر ملت از طریق تحریم اما شاید بتوان گفت یک جا موفق شدند آن هم جایی که سر فرود آورند و حضور پیدا کردند پای میز مذاکره پای میز مذاکره با احترام با نمایندگان ملت ایران حرف زدند و نتیجه برد برد و بود.
 
برخی از حاکمان منتطقه به آمریکا مشاوره غلط می‌دهند
 
روحانی افزود: آمریکا اگر راه دیگری انتخاب کند شکست خواهد خورد، ما منتظریم دولت جدید آمریکا استقرار  پیدا کند از لحاظ فکری، موضع گیری و ثبات سپس نسبت به گروه حاکم قضاوت می‌کنیم. آمریکای‌ها همیشه اشتباه کردند چه زمانی که به افغانستان حمله کردند، چه زمانی که به عراق حمله کردند، چه زمانی که ایران را تحریم کردند و چه زمانی که به سوریه و یمن آمدند. اگر یک مورد درست عمل کرده شما بفرمایید. آمریکا  منطقه ما را نمی‌شناسد، حاکمانی هستند که مشاوره غلط می‌دهند، کسانی در منطقه افرادی را در آمریکا با پول می‌خرند دولت باید به فکر مردم آمریکا باشد.
 
رکود از همه بخش‌های ما رفته است
 
او در پاسخ به این سوال که برای خروج از رکود چه برنامه‌های جدی دارید، آیا تغییراتی در کابینه خواهید داشت؟ گفت: در یکی از مصاحبه‌ها نیز در هنگام تبلیغات گفتم، واژه رکود به کار بردنش دقیق نیست وقتی ما دو فصل رشد مثبت اقتصادی داشته‌ایم بعداز چشم انداز که مربوط به سال ۸۴ بود ما برای اولین بار به همان رشدی رسیدیم که چشم‌انداز می گوید یعنی ۸ درصد پس رکود معنی ندارد. رکود از همه بخش‌های ما رفته است به غیر از مسکن که باید خارج شد.
 
رییس‌جمهور تاکید کرد: برای رکود در  کتاب برنامه دولت دوزادهم هم نوشته‌ام توسعه نیازمند یک برنامه حمایتی است اگر می‌خواهیم اقتصاد کشور بزرگتر شود، سرمایه گذاری، روابط بین‌المللی، درآمدهای نفتی برنامه‌هایی است که باید ادامه پیدا کند. در سال ۹۳ برای اولین بار رکود شکست و توانستیم به سوی رشد اقتصادی حرکت کنیم.
 
اضافه درآمد‌های برجام را  تقسیم می‌کنیم
 
او خاطرنشان کرد: قبلا هم گفتم اضافه درآمد‌های برجام را  تقسیم می‌کنیم در برنامه‌های حمایتی و توسعه برای داشتن توسعه بانک و سرمایه‌گذاری باید در کنار هم قرار بگیرند. ما در زمینه شرکت‌های دانش‌بیان اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و در برنامه‌های حمایتی نیز تلاش داریم فقر مطلق را از بین ببریم و آن بخش از حقوق‌بگیران و مستمری بگیران دریافتی‌شان بالاتر از تورم باشد.
 
روحانی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه طیفی از تبلیغ کنندگان شما را جوانان اعم از دختر و پسر تشکیل می‌دهند و این‌ها درحالی طرفدار شما هستند که بیشترین مسائل و مشکلات اعم از بیکاری، ازدواج و اشتغال را دارند چه برنامه‌ای برای رفع مشکلات اقتصادی و فرهنگی جوانان دارید، گفت: مساله جوانان بسیار مهم است و شور انتخابات را جوانان ما اعم از دختر و پسر آفریدند که البته همه سهیم هستند و آن پیرزن و پیرمرد قد خمیده و آنانی که در زیر باران قرار گرفتند نیز در این شور سهیم بودند و مردم بزرگی دارای آرمان‌های بلند هستند که امیدواریم پیرو این جوانان و مردم باشیم.
 
قبل از ۱۰۰ روز برخی وعده‌های خود را آغاز می‌کنیم
 
او با اشاره به برنامه برای جوانان گفت: در برنامه ۱۰۰ روزه در این رابطه قول دادم و در زمینه کارورزی حتما این اقدام را انجام می‌دهم و چندین طرح دادیم که ممکن است تا قبل از ۱۰۰ روز تا طی آن مدت این طرح‌ها را آغاز کنیم.
 
رییس‌جمهور با اشاره به سفرهای استانی گفت: در هر استانی که در این اواخر سفر کردیم طرح‌هایی مطرح شد که در آنها استانداران میزان اشتغال را گزارش دادند و امیدواریم به هدف برنامه خود که ایجاد ۹۵۵ هزار شغل است دست یابیم و تلاش می‌کنیم به پاس ملت و جوانان عمل کنیم.
 
دوران دخالت در امور داخلی دیگران و پول دادن به گروه‌های تروریستی تمام شده است
 
روحانی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه اخیرا در عربستان سعودی جلسه‌ای برگزار شده که ایران را به عنوان هسته مرکزی ، تروریسم معرفی کردند مکانیزم جنابعالی با توجه به اینکه به عنوان دولت اعتدالی شناخته می‌شوید برای اینکه چهره ایران را عوض کنید چیست، گفت: از ابتدای دولت یازدهم در قدم اول اعلام کردیم که مخالف خشونت و تروریسم هستیم و جهانی عاری از خشونت و افراط‌گرایی می‌خواهیم.
 
او افزود: آنهایی که در عربستان جمع شده‌اند هم به این نتیجه رسیدند که باید با اعتدال رفتار کنند و راهی به جز اعتدال وجود ندارد لذا دوران دخالت در امور داخلی دیگران و جنگ و پول دادن به گروه‌های تروریستی پایان رسیده است و نشان داده شده است که چگونه تروریسم قدم به قدم به اضمحلال رسیده است و امروز همه متوجه شدند که باید با تروریسم مبارزه کنند.
 
مبارزه با تروریسم را در دولت دوازدهم با قدرت بیشتر ادامه می‌دهیم
 
روحانی بیان کرد: از اول کار دولت یازدهم تاکید کردیم که دنبال سلاح کشتار جمعی نیستیم و با این که سال‌ها  علیه ایران بیان کردند ایران به دنبال حمایت از تروریسم است و درست نمی‌گویند،چهره جمهوری اسلامی مبارزه با تروریسم بوده و این را در دولت دوازدهم با قدرت بیشتر ادامه خواهیم داد.
 
در ایران مردم تاکنون صندوق رای را هم ندیده‌اند
 
او در پاسخ به این پرسش که آیا در برابر فروش چند ده میلیارد دلاری سلاح از سوی آمریکا به عربستان، ایران نیز بنیه دفاعی خود را افزایش خواهد داد و تسلیحات خریداری خواهد کرد، گفت: عربستان سعودی قبلا هم ۱۰۰ میلیارد دلار در دوران دفاع مقدس به صدام داده بود و نتیجه آن دوران را عربستان دید. الان هم مشکلی ندارد و پولی از جیب ملت عربستان به جیب آمریکا می‌ریزد. عربستان فکر می‌کند که شاید سلاح بخرد اما ما اگر نیازی به سلاح داشته باشیم آن را می‌سازیم چرا که قدرت ساخت آن را داریم و مشکلی برای ما در این جهت نیست. به نظرم عربستان هم نمی‌تواند از این سلاح‌ها  استفاده کند و مجبور است از مستشاران‌ آنها بهره گیرد.
 
رییس‌جمهور خطاب به حاکمان برخی از کشورهای منطقه گفت: مردم عربستان دوست ما هستند و همیشه آنها را دوست داشته و  داریم. امیدواریم دولت عربستان راه صحیح را انتخاب کند. راه قدرت سلاح نیست آن هم خرید از دیگران. حتی راه قدرت درست کردن سلاح هم نیست. اساس قدرت، قدرت ملی است و این قدرت با انتخابات و با حضور مردم در پای صندوق درست می‌شود. ترامپ زمانی به منطقه‌ آمد که حضور ۴۵ میلیونی مردم را در پای صندوق را دید و به کشوری رفت که معنای انتخابات برای آنها مفهوم نیست و تاکنون صندوق رای را ندیده‌اند. امیدوارم روزی حاکمان این کشور اجازه دهند حاکمانشان مورثی نباشند و توسط مردم انتخاب شوند.
 
موشک ما برای صلح است
 
روحانی در پاسخ به این پرسش که وزیرخارجه آمریکا شما را خطاب قرار داده و گفته امیداور است در دولت آتی برنامه موشکی جمع‌آوری شود و حمایت از گرو‌ه‌های ترویستی پایان داده شود، گفت: قرار ما نیست که دنبال رویاهای آنها باشیم. مردم ایران برای دفاع خودشان و برای تسلیحات خودشان نه از کسی خواهند ترسید و نه از کسی اجازه خواهند گرفت. ملت تصمیم گرفته همیشه قدرتمند باشد. سلاح ما برای صلح است. موشک ما برای صلح است.
 
او تاکید کرد: اگر این موشک‌ها ساخته نشود برخی دچار اشتباه محاسباتی می‌شوند و منطقه را به جنگ می‌کشند. موشک ما برای تهاجم نیست بلکه برای صلح و دفاع است. هر زمانی که از لحاظ فنی نیاز به تست موشک داشته باشیم تست خواهیم کرد و منتظر نیاز آنها نیستیم. برجام را قبول کردیم تا قدرت دفاعی خودمان را تقویت کنیم که بحث موشکی هم به صراحت و هم با اشاره در ۲۲۳۱ آمده است و من آن آدم محترم را ارجاع می‌دهم تا آن قرارداد را بار دیگر بخواند.
 
آمادگی ایستادگی در برابر امر ظالمانه را داریم
 
رییس جمهور منتخب ملت درباره برنامه‌هایش برای رفع تحریم‌های غیرهسته‌ای اعلام کرد: در دولت قبل من به مردم وعده داده بودم تا دیوار تحریم فروریخته شود که این کار انجام شد. دولت‌هایی که طرف تعهد هستند برخی خوب عمل کردند و برخی حداقلی اما در چارچوب توافق جلو می‌رویم.
 
او ادامه داد: درباره تحریم‌های غیرهسته‌ای هم گفتم اگر خواست ملت باشد انسجام ملی شکل بگیرد و رهبری هدایت امر را برعهده بگیرد ما پشت رهبری خواهیم بود و این کار را نجام خواهیم داد. این کار شدنی است و اگر اراده ما باشد قدم به قدم جلو خواهیم رفت.
 
روحانی تاکید کرد: تحریم؛ غلط، ظالمانه و برخلاف اصول زندگی جوامع بشری و به ضرر همه است. بنابراین چون تحریم را غلط می‌دانیم آمادگی ایستادگی در برابر امر ظالمانه را داریم. دولت آماده است و امیدواریم شرایط لازم برای این کار فراهم شود.
 
شرایط سنی کابینه باید تغییر پیدا کند
 
رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که شما در دوره اول اذعان داشتید خیلی‌ها اجازه نداند به وعده‌های خود عمل کنید در دوم قول دادید مردم به آزدی‌های بیشتری دست پیدا کنند در حالی که مخالفان هنوز وجود دارند راهکار شما چیست؟ گفت: مخالفان که باید باشند، در جامعه ما افکار واحد نیست، ما در زمینه مسائل اجتماعی نظرات متفاوتی داریم. کشور ما ۸۰ میلیون جمعیت دارد که یکسری مسائل را بر اساس قانون اساسی، فرهنگ و دین قبول داریم. انتخابات برای همین است، رای به من این نیست که همه یک نظر دارند خیر. بحث من ۲۴ میلیونی نیست که به من رای دادند آن ۴ میلیونی که در صف ماندند نیز نیست، بلکه می‌گویم اکثریت راهی را انتخاب کرده‌اند که ادامه دهند. همه مردم ایران را پذیرفته‌اند.
 
او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه ابزار امیدواری کردید که دولت دوازدهم کار آمد باشد، آیا کابینه را تغییر خواهید داد، گفت: ما نیاز به نیروی جوان داریم برای اداره کشور در دولت یازدهم در شرایطی مانند تحریم، خزانه خالی، رشد اقتصادی منفی و انبارهای خالی وجود داشت. برای اداره کشور نیاز به تجربه داشتیم  من از وزرا خواهش کردم که باشند آن‌ها می گفتند که شرایط را ندارند اما ما اصرار کردیم که کشور به شما نیاز دارد. بله شرایط سنی باید تغییر پیدا کند به سازمان استخدامی کشور دستور دادم که از جوانان نخبه به عنوان مشاوران وزرا استخدام کنند. من دیروز در هیات دولت هم دو توصیه کردم به وزرا که یکی بکار گرفتن جوانان و بانوان بود . امیدورام بتوانیم پر شتاب گام برداریم.
 
از نظرات بقیه کاندیداها استفاده می‌کنیم
 
روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه برخی سطح مطالبات از دولت دوازدهم را بالا می‌برند یا خواهان اجرایی شدن وعده‌های دیگر کاندیداها هستند گفت: اولویت با وعده‌ای است که من دادم و برنامه‌ای که من در اختیار مردم قرار دادم اما این به معنای آن نیست که ما از نظرات کاندیداهای دیگر استفاده نکنیم. حتما در میان حرف‌های آنها حرف‌هایی هست که باید استفاده شود ما از نظرات بقیه کاندیداها استفاده می‌کنیم و من خواهش می‌کنم همه مردم و احزاب به کشور خود کمک کنند بدون اینکه فکر کنند چه کسی انتخاب شده است. فرد را به عنوان منتخب ملت در نظر بگیریم نه حسن روحانی و همه کمک کنیم تا کشور را با نشاط‌تر کنیم.
 
همانطور که هفته آخر انتخابات با مردم رفتار کردید در این چهار سال رفتار کنید
 
او اضافه کرد: من خواهش می‌کنم از همه گروه‌ها و تفکرها والله بالله نشاط نه با دین نه با منافع ملی منافات ندارد. من جمله‌ای میگویم و امیدوارم از این جمله سو استفاده نشود. همان جوری که هفته آخر با مردم رفتار کردید در این چهار سال رفتار کنید. ما در این هفته با مردم برای چه رفتار خوش کردیم؟ برای اینکه بیایند پای صندوق آرا. همین مردم باید کشور را بسازند. همین جور با مردم احترام کنیم. مردم مراقب دین و کشور و اخلاق و خانواده خود هستند. اینها دلسوز هستند. باور کنیم این مردم را.
 
دولت ونزوئلا برای ما استثنا نخواهد بود
 
روحانی در پاسخ به یک خبرنگار خارجی در خصوص اینکه دولت او برخلاف دولت قبل در زمینه تجاری سعی کرده روابط خود را با آمریکای لاتین توسعه دهد و اینکه چه مکانیزمی برای توسعه این روابط دارد و همچنین آینده روابط ایران با ونزوئلا با توجه به وضعیت وخیم کنونی این کشور وجود دارد، گفت: در زمینه مسائل اقتصادی ما با همه کشورهای مختلف بر اساس منافع مختلف کار می‌کنیم با آمریکای لاتین هم کار می‌کنیم. در سفری که ما به آمریکای لاتین داشتیم بر این تصمیم تاکید کردیم. به هر حال پتانسیل بسیار ارزشمندی هست. این ناحیه مردم خوبی دارد. از لحاظ اقتصادی پتانسیل‌های خوبی داریم.
 
او ادامه داد: اینکه در ونزوئلا برخی مخالف دولت و برخی موافق هستند همه جا همین است. تصمیم گیرنده مردم هستند ما در مورد سوریه و عراق هم می‌گوییم بگذارید ملت‌ها برای خودشان تصمیم بگیرند. مردم ونزوئلا هم همین جور هستند. هرچه خواست اکثریت باشد باید اجرایی شود. اساس مردم‌سالاری بر این مبنا است. دولت ونزوئلا هم استثنا نخواهد بود
 
نسبت به حقوق تک تک شهروندان ایرانی مسئول هستم
 
روحانی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه حکم برهم زدن نظم عمومی چیست اینکه چرا در مورد حصر صحبت نمی‌کنید، گفت : ما همه باید در پی اجرای مقررات در کشور باشیم. قوه قضاییه و مجریه و مقننه هر کدام مسئولیت‌هایی دارند ما در چارچوب قانون اساسی حرکت می‌کنیم من نسبت به حقوق تک تک شهروندان ایرانی مسئول هستم. حتی خارج از کشور. هرجا ببینم حق یک ایرانی در خارج و داخل مورد تعرض قرار گرفته در حد توان این کار را می‌کنم حتی در قوه قضاییه هم از طریق دادگستری و مکاتبه مستقیم و جلسات روسای یک قوه این را دنبال می‌کنم یکی از اهداف ما اجرای منشور حقوق شهروندی است و همه باید دست به دست هم دهیم و آن را اجرا کنیم در این زمینه حق همه مردم برای ما حائز اهمیت است.
 
درباره سند ۲۰۳۰ سه وزیر دولت یازدهم به رهبری نامه نوشتند
 
رییس‌جمهور در خصوص برنامه  تقویت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم گفت: راجع به سند ۲۰۳۰ وزرای ما نامه‌ای به رهبر نوشتند وزرای خارجه و علوم و آموزش پرورش این مساله را توضیح دادند که جمهوری اسلامی تحفظ خود را اعلام کرده و گفته چیزی اگر خلاف فرهنگ ملی و اسلام باشد ما به آن توجه نمی‌کنیم و من قبلا هم گفتم علی‌الظاهر گزارش‌هایی به ایشان داده بودند که اشتباه بوده الان هم اطمینان می‌دهم که این سند توصیه‌ای است و آنچه باید به مجلس برود برای تصویب خواهد رفت.
 
او افزود : فرهنگ و آموزش و پرورش برای ما  مهم است. ما همه توان خود را به کار می‌بریم. من بسیار متاسف هستم از کسانی که در انتخابات سوءاستفاده کردند. من گفتم هرچه به من تهمت زدند من می‌گذرم خدا از گناه ما می‌گذرد ما هم از دیگران می‌گذریم. اما نسبت به ۲۰۳۰ نمی‌گذرم چون به دین و معلمان ما توهین کردند.  به روستاها و حاشیه شهرها رفتند و دروغ گفتند. من در حوزه زندگی کردم و بزرگ شدم. اینها یک عده از طلبه‌های جوان ما را تحریک کردند. بلندگو دست آنها دادند و در روستاها تبلیغ کردند و گفتند وا دینا وا اسلاما. این دولت می‌خواهد دین شما را نابود کند
 
او مثالی در این خصوص زد و گفت : مثل آن وقتی که برق آمده بوده در حرم امام علی یک آقایی بالای منبر رفت و  گفت دین از بین رفت. سیم دارند می‌کشند روی حرم حضرت علی. حالا یک عده به جای سیم ۲۰۳۰ را بهانه کردند. کار زشتی کردند. خدا از گناه این‌ها بگذرد. مردم نیز بگذرند. معلمان خودشان می‌دانند. اما من نمی‌گذرم.
 
اگر مالیات نمی‌دهیم باید دلیل آن به صورت واضح بیان شود
روحانی در پاسخ به سوال خبرنگاری در مورد اینکه برخی از مدیران دولت از سایه سنگین نهادهای فراقانونی شکایت داشته‌اند چه مشکلی وجود دارد که دولت از برخورد و معرفی این نهادها افراد پرهیز می‌کند، گفت: دو کار اساسی باید انجام دهیم یکی این که اقتصاد را باید به مردم واگذار کنیم البته معتقدم مسائل فرهنگی و اجتماعی را هم باید به دست مردم دهیم لذا مردم بهتر از دولت و خصولتی‌ها  عمل می‌کنند و در این دولت باید تلاش مضاعف در این زمینه صورت گیرد.
 
او با تاکید بر بحث شفافیت گفت: باید همه چیز شفاف باشد اگر مالیات می‌دهیم باید بگوییم چقدر مالیات می‌دهیم و اگر هم مالیات نمی‌دهیم باید دلیل آن به صورت واضح بیان شود.
 
خیلی حرف‌ها را در این ۴ سال بیان نکردم
 
روحانی بیان کرد: اقتصاد ما یا عمومی یا دولتی و یا خصوصی است بنابراین باید بگویند چقدر حقوق می‌گیرند  و بحثی که در رابطه با پول‌های نامتعارف مطرح بود غیرمنصفانه عنوان شد لذا در کل ۲۳ میلیارد بود که باید آن را برگردانیم ولی باید در جای دیگر هم می‌گفتیم که حقوق نهادها یا خصولتی‌ها چقدر بود.
 
او ادامه داد: خیلی حرف‌ها در این ۴ سال بیان نکردم و بیان نمی‌کنم و آن به دلیل برقراری آرامش جامعه به خاطر دین و ملت و مردم است و به زودی لایحه‌هایی در  زمینه شفافیت به مجلس ارائه خواهیم داد.
 
رییس جمهور در پاسخ به اینکه چگونه می‌خواهیم در منطقه ثبات ایجاد کنیم و مبارزه با تروریسم را تا کجا ادامه می‌دهید، گفت: تروریسم معضل بزرگی است و اولین ملتی که بعد از فلسطین گرفتار تروریسم شد ایران بود و ۱۷ هزار نفر از جوانان ما را کشتند و هیچ کس مثل ما قربانی تروریسم نیست و همچینن تجربه مبارزه با تروریسم را ندارد .
 
راهی جز تعامل برای پیشرفت، صلح و ثبات نداریم
 
او ادامه داد: دلیل اینکه تروریسم نمی‌تواند به ایران نفوذ کند به دلیل این است که ما تجربه مبارزه با آن را داریم که البته هوشیاری مردم را هم نمی‌توانیم فراموش کنیم. البته تروریسم برای همه خطرناک است و باید هر کجا وجود دارد با آن مبارزه شود و ما مبارزه با تروریسم را تا پایان ادامه می‌دهیم.
 
روحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه جنابعالی عنوان کردید که می‌خواهیم در دنیا در صلح باشیم و اظهارات ترامپ چه تاثیری در این زمینه دارد و همچنین چه تمهیدی برای ورود کالاهای چینی در نظر دارید، گفت: سیاست ما تعامل با جهان است و راهی جز تعامل برای پیشرفت، صلح و ثبات نداریم و اگر با آمریکا مشکلی داریم آن‌ها شروع کردند و در اوایل انقلاب ما تعاملات تجاری، سیاسی داشتیم اما آنها در برابر ملت ما شروع به دشمنی کردند.
 
با سیاست‌های آمریکا مشکل داریم
 
او تاکید کرد: با ملت آمریکا دشمن نیستیم بلکه با سیاست‌های آمریکا مشکل داریم و امیدواریم آمریکا دست از خشونت علیه ملت‌ها بردارد .
 
روحانی در رابطه با روابط با چین گفت: با چین روابط خوبی داریم و مردم ما با چین و کالاهای چین مخالف نیستند بلکه کالای کم کیفیت مردم را آزار می‌دهد که امیدواریم با توانمند شدن تولید ملی از این مساله نجات پیدا کنیم و روابط ما با چین به سمت روابط استراتژیک برود.

بخش نظردهی بسته شده است..