جولان بیماری‌های غیر واگیردار در استان یزد

به گزارش یزدی نیوزسلامتی و بهداشت از ارکان مهم توسعه و پیشرفت جوامع به شمار می‌رود؛ چرا که جامعه‎‎ای پویا و با نشاط خواهد بود که شهروندان آن از سلامت جسمی و روحی و سواد سلامت بالایی برخوردار باشند.
سواد سلامت به میزان توانایی افراد در به دست آوردن، تحلیل کردن و فهم اطلاعات و خدمات اولیه بهداشتی اطلاق می‌شود تا بتوانند در مورد مسائل مربوط به سلامتی خود تصمیم‌های درستی اتخاذ کنند؛ به عبارتی سواد سلامت، تعیین    کننده فهم و فرهنگ افراد جامعه در ارتباط با فرهنگ بهداشت و سلامت است و هر چه این سواد بالاتر باشد، نرخ سلامتی و تندرستی افراد جامعه بیشتر خواهد شد.این روزها با توجه به تغییر سبک زندگی، رشد شهرنشینی و همچنین تغییر نحوه تغذیه افراد، میزان ابتلا به انواع بیماری‎‎ها نیز بیشتر شده؛ این در حالی است که در گذشته نوع تغذیه افراد غالباً از مواد طبیعی و بدون افزودنی‎‎ بود و عموماً تحرک بدنی و نشاط اجتماعی رهآورد زندگی     افراد جامعه بود.
با گذر از زندگی سنتی و قدم گذاشتن به مرحله مدرنیته، جامعه دچار دگرگونی شده و انواع غذاهای فرنگی و فست‌‌فودها و کم تحرکی که افزایش چاقی و اضافه وزن را در افراد جامعه به دنبال داشته، ارمغان این تغییرات بوده است.
این روزها مردمان کویر که در گذشته برند تلاش، همت و کار بوده‎‎اند نیز دچار کم    تحرکی و چاقی شده‎‎اند؛ به طوری که در استان یزد، آمار چاقی در بین مردم بیش از حد استاندارد شده است و بیماری‎‎هایی مانند دیابت، فشار خون بالا، بیماری‎‎های قلبی و عروقی دامنگیر یزدی‎‎ها شده و کارشناسان سلامت یزد را نگران کرده است.

یزد؛ شهر فست‌‌فودها
یک شهروند یزدی می‌گوید: به نظر می‌رسد تعداد واحدهای عرضه فست فود در یزد بیشتر از دیگر شهرهای کشور است؛ به طوری که بیشترین واحدها و رستوران‎های عرضه فست‌‌فود را در آن شاهد هستیم. در برخی معابر اصلی شهر به اندازه هر ۱۵ قدم شاهد فعالیت انواع پیتزا‎‎فروشی و مراکز عرضه فست‎‎فود هستیم. این در حالی است که آمار شیوع انواع بیماری‎‎های غیر واگیردار در این استان نیز هشدار    دهنده است.
«مرتضی تقوایی» می‌افزاید: یکی از سرگرمی‎‎های مردم یزد در روزهای تعطیل مراجعه به فست‎‎فود‌فروشی‎‎هاست. خانواده‎‎ها بدون اطلاع از عوارض مصرف این گونه‎‎ها غذاها، کودکان خود را از سنین پایین با فست‎‎فود، چیپس و انواع پفک‎‎ها آشنا می‌کنند.
یک بانوی یزدی نیز با گلایه از تبلیغ انواع چیپس، پفک و انواع غذاهای فرنگی ناسالم از رسانه ملی، می‎‎گوید: نباید توقع داشته باشیم که کودکان به سمت این قبیل غذاها نروند و غذاهای سنتی و ایرانی را بپذیرند.
به گفته «مریم حسینی»، هرقدر خانواده‎‎ها کودکان را از این غذاها نهی کنند ولی با وجود تبلیغ و اطلاع‎‎رسانی وسیع رسانه ها به ویژه رسانه ملی، نتیجه‎‎ای نخواهند گرفت.
یک شهروند دیگر با اشاره به ضعف فرهنگسازی سلامت در بین مردم و نحوه پذیرش مردم از اطلاعات پزشکی و بهداشتی، اظهار می‎‎کند: در بین مردم یزد این طور باب شده است که پزشک آنها برای درمان بهتر باید داروهای زیادی تجویز کند، در حالی که مصرف داروهای زیاد نتیجه‌‌بخش نخواهد بود و بعضی بیماری‎‎ها تنها با یک داروی خاص نیز درمان‎‎پذیر هستند.
«محمد دهقان چناری» بیان می‌کند: خیلی از مردم نسبت به بیماری خود توجه لازم و اطلاع کافی ندارند و پس از مراجعه به پزشک و چکاپ متوجه می    شوند که مثلاً به دیابت یا فشارخون بالا مبتلا هستند و گاهی به قدری دیر متوجه بیماری خود می    شوند که دیگر کار از کار گذشته و بیماری پیشرفت کرده است.
یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: بعضی از مردم یزد برای درمان بیماری به افراد غیرکارشناس و غیر مسئول مراجعه می‌کنند و با تجویز انواع داروهای گیاهی که مرتبط با بیماری نیست، به خود‎‎درمانی اقدام می‌کنند و کارهای غیر قابل قبول و غیر کارشناسی انجام می‌دهند.«علی محمدی» ادامه می    دهد: مکان‎هایی نیز در استان وجود دارند که از پایین بودن فرهنگ سلامتی مردم سوء استفاده و انواع محصولات ارگانیگ را تجویز و عرضه می‌کنند که هیچ مجوز قانونی ندارند.

نبود رضایت از سواد سلامت مردم یزد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌گوید: با وجود آمارهای هشدار دهنده در مورد بالا بودن برخی ریزفاکتورهای خطر در استان، سطح سواد سلامتی مردم یزد رضایت‌بخش نیست.
«محمد حسن لطفی» بیان می‌کند: لازم است که اقدامات مناسب در ارتباط با سواد سلامت مردم افزایش پیدا کند تا هر یک از شهروندان برای افزایش شاخص‌های سلامت خود اقدامات لازم را انجام دهند.
وی کم تحرکی، نبود تغذیه سالم، مصرف انواع فست‎‎فود ، نبود اطلاعات کافی از بیماری خود را مهم‎ترین عوامل رشد انواع بیماری    های غیر واگیردار در استان بیان می    کند و می    گوید: باید با همکاری رسانه ها برای افزایش سطح سلامتی مردم و کاهش ریزفاکتورهای خطر در استان اقدامات جدی انجام شود.
به گفته وی، طبق آمارهای پیمایش‎‎های کشوری، چاقی از ریزفاکتورهای خطر است و این ریزفاکتور یزد را در رتبه ۱۴ کشور در بین ۳۱ استان کشور قرار داده است.
لطفی بیان می‎‎کند: همچنین در رابطه با کم تحرکی و کالری با ترانس بالا، یزد رتبه ششم کشور را به خود اختصاص داده است و یزدی‎‎ها در مورد مصرف و تغذیه سالم آمار‎‎های تکان    دهنده‎‎ای دارند.
وی متذکر می‎‎شود: یزدی‎‎ها در رابطه با مصرف ماهی در رتبه نوزدهم و در مصرف انواع سبزی و میوه سالم در رتبه ۲۳ کشور قرار دارند.

   آمارهای نگران‎‎کننده بهداشتی در یزد
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد می‌گوید: استان یزد در ابتلا به دیابت در رتبه پنجم و در ابتلا به فشارخون بالا، در رتبه نهم کشور جای دارد.«محمدحسن لطفی» اظهار می    کند: نان مصرفی یزدی‎‎ها ۲۵ درصد نمک را در خود جای داده و ضروری است در مورد تغذیه سالم مردم فرهنگسازی شود.به گفته لطفی، یزد با رشد بالای ارائه انواع فست‎‎فودها روبه‌رو و ضروری است که نسبت به ارائه مجوز برای فعالیت فست‌فود‌ها به اتاق اصناف گلایه شود.

بخش نظردهی بسته شده است..