روزهای سخت یک خانواده:

قطع حمایت‎‎های پنج قلوهای یزدی در سن پیش دبستانی

یک خانواده دارای 5 قلو در استان یزد وجود دارد که 5‌قلو‌ها به سن پیش دبستانی رسیده‎‎اند و طبق قانون باید از چرخه حمایتی این سازمان خارج شوند.

به گزارش یزدی نیوزیک خانواده دارای ۵ قلو در استان وجود دارد که ۵‌قلو‌ها به سن پیش دبستانی رسیده‎‎اند و طبق قانون باید از چرخه حمایتی این سازمان خارج شوند، در حالی که در این سن مخارج مدرسه ‎‎ها هم به سایر هزینه‎‎ها اضافه می‌‌شود و بار طاقت فرسایی به دوش خانواده‎‎ وارد می‎‎کند که این موضوع نیازمند نگاه ویژه مسئولان به این خانواده‎‎ها است که جمعیت بسیار کمی هم در استان دارند.
«اعظم حاجیان» مادر پنج قلوهای یزدی در این باره می    گوید: سازمان بهزیستی از ابتدای تولد پنج قلوها، کمک هزینه ماهانه پرداخت می کرد که اکنون ماهانه ۱۰۰ هزار تومان برای هر کودک است و نهایتاً این کمک تا سن پیش دبستانی ادامه داشت.
وی ادامه می    دهد: در حالی که در این سن، هزینه های مدرسه نیز به بار مالی خانواده اضافه می شود و کمک هزینه های کنونی بهزیستی نیز کفاف مخارج آنها را نمی    دهد.حاجیان می‎‎گوید: مشکلات و هزینه‎‎های زندگی برای پنج قلوها زندگی را برای ما خیلی سخت کرده است و حتی برای مراجعه به پزشک هم هیچ تخفیفی به ما داده نمی    شود.
وی بیان می    کند: به عنوان نمونه یک مرتبه که ۳ فرزندم بیمار شده بودند به دلیل این که باید برای مراجعه به پزشک، ویزیت هر ۳ را پرداخت می  کردیم، به خاطر مشکل مالی فقط یکی را به مطب پزشک بردیم.مادر پنج‎‎قلوها اظهار می    کند: تاکنون برای دریافت کمک به پنج قلوها به مراجع مختلفی مراجعه و نامه‎‎نگاری کرده    ایم ولی همگی ما را به بهزیستی ارجاع می    دهند و بهزیستی نیز می    گوید طبق قانون تنها تا سن پیش دبستانی مجوز ارائه کمک به ما را دارد.
وی می    افزاید: خیلی از رسانه ها مشکلات ما را انعکاس داده‎‎اند ولی هیچ کمکی از هیچ ارگانی به ما نشده است.
وی بیان می    کند: با توجه به این که تنها یک خانواده دارای پنج قلو در استان وجود دارد و همه مسئولان نیز از مشکلات آگاه هستند، چند سالی است که دیگر امید ما نسبت به دریافت کمک از ادارات قطع شده است..حاجیان می‎‎گوید: اوایل تولد پنج قلوها، شیرخشک و پرستار برای کودکانمان تا چند ماه تامین شد ولی اکنون مخارج زندگی و مدرسه بچه‎‎ها بیشتر شده؛ این در حالی است که برخی خانواده ها حتی برای تامین هزینه یک دانش    آموز خود نیز دچار مشکل میشوند.

مشکل اشتغال بیرون از خانه
«سکینه رحمانی» مادر سه‎‎قلوهای یزدی هم می‎‎گوید: فرزندانم قبل از تولد، پدرشان را از دست داده‌اند و خودم سرپرست خانوار و تحت پوشش بهزیستی هستم.
به گفته وی، فرزندانش تحت پوشش طرح اکرام ایتام کمیته امداد قرار دارند و از حمایت حامیان طرح بهره    مند می    شوند و از طرف بهزیستی ماهانه ۱۰۰‌هزار تومان و گاهی هم خواربار به عنوان کمک دریافت می    کنند.
وی ادامه می    دهد: به غیر از سه    قلوهایم، یک فرزند ۸‌ساله هم دارم و به تنهایی سرپرستی فرزندانم را برعهده دارم؛ لذا از طریق قالی    بافی و دوختن کیف چرمی که از طرف بهزیستی در این باره آموزش دیده    ام، روزگار را می    گذرانم و سه‎‎قلوهایم مانع از امکان فعالیت من در خارج از خانه هستند.رحمانی می‎‎افزاید: تا زمانی که سه قلوها یک سال و نیمه شدند، شیرخشک استفاده می    کردند که در این زمینه از حمایت    های بهزیستی بهره‌مند شدیم.
وی با اشاره به وضعیت مسکن خود نیز می    گوید: زمانی که سه    قلوها به دنیا آمدند، ۸ میلیون تومان وام بلاعوض دریافت کردم و از آن زمان اقساط مسکن خود را از این طریق پرداخت می    کنم.

همشهری

بخش نظردهی بسته شده است..