۴۰ درصد کل برداشت از معادن کشور در استان یزد

no-thumbs

استاندار یزد با بیان اینکه 40 درصد از سهم برداشت از معادن کشور متعلق به استان یزد است، گفت: اگر توجه لازم به بخش معدن صورت گیرد، جایگاه آن در توسعه کشور از نفت و درآمدهای آن بیشتر خواهد بود.

به گزارش یزدی نیوز،سیدمحمد میرمحمدی در سومین همایش نقش معدن و صنایع معدنی در توسعه کشور که با حضور معدن کاران، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و معاون حفاظت از امور اراضی سازمان منابع طبیعی کشور در یزد گفت: معادن از اجزای منابع طبیعی محسوب می شود و به همین دلیل حفظ گیاهان و درختان باید در برداشت از معادن مورد توجه قرار گیرد و استخراج بر اساس قواعد علمی انجام شود.
استاندار یزد با بیان اینکه نقش بخش خصوصی در بهره‌برداری از ظرفیت‌های معدنی بسیار مهم است، اظهار کرد: دولت در حوزه استفاده از ظرفیت‌های معدنی کشور نقش حمایتی دارد و در این خصوص فعالیت های خوبی در استان یزد در قالب شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و ستاد اقتصاد مقاومتی انجام شده است.
میرمحمدی ادامه داد: دولت در استان یزد که دومین استان معدنی کشور از نظر ذخایر و رتبه اول در برداشت از معادن است، مسیر فعالیت را هموار کرده است.
رئیس شورای برنامه ریزی استان یزد درباره الزامات رسیدن به توسعه پایدار در حوزه معادن گفت: توجه به اکتشاف معادن با حرکت به سمت معادن تأثیرگذار، آمایش سرزمین با هدف توزیع مناسب جمعیت بر اساس ظرفیت‌های منابع طبیعی و تدوین استراتژی ارزش افزوده از دیگر ضرورت‌ها در این حوزه است.
میرمحمدی از کم توجهی به تکمیل چرخه تولید انتقاد کرد و افزود: فرآوری و لزوم توجه به بالا بردن ارزش افزوده مواد معدنی از راهکارهای موثر در راستای رسیدن به اهداف کلان اقتصادی است و با تکمیل زنجیره تولید می توان به رشد اشتغال کمک کرد.
وی گفت: سازمان محیط‌ زیست، منابع طبیعی و سازمان صنعت، معدن و تجارت باید با همفکری به برنامه‌ای برسند که آسیب کمتری به منابع طبیعی و محیط‌ زیست وارد شود.
در این جلسه بهرام شکوری عضو هیات مدیره خانه معدن ایران نیز با تشریح وضعیت معدن سرب و روی و باریت مهدی آباد و میزان ذخایر و جایگاه این معدن در کشور گفت: این طرح با همکاری یک کنسرسیوم بخش خصوصی شامل پنج شرکت بزرگ در حال مطالعه است و می تواند ۳ تا ۴ درصد سرب و روی جهان را تامین کند.
***
حفظ و تثبیت ۷هزار شغل معدنی در استان در دولت یازدهم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد نیز در این همایش گفت: مصوبات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان منجر به حفظ و تثبیت ۷هزار شغل حوزه معدن در دولت تدبیر و امید شده است.
به گزارش ایرنا، محمدرضا علمدار یزدی افزود: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با بررسی ۳۳۳ پرونده مربوط به معدن و صنایع معدنی، ۳۶۰ مصوبه صادر شد که ۱۷۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید با هدف تحقق اقتصاد مقاومتی و ایجاد اشتغال در این بخش مصوب شده است.
وی با تشریح وضعیت اقتصادی کشور گفت : دولت یازدهم در آغاز شروع به کار با چالش‌های شدیدی در حوزه همچون تحریم و محدودیت‌های خارجی، عدم دسترسی به منابع ارزی کشور و محدودیت در تجارت خارجی، تلاطم در بازار ارز و بزرگترین شوک ارزی تاریخ کشور مواجه بود.
رئیس سازمان صنعت ومعدن استان اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید و در موضوع اشتغالزایی، ۱۴۱ میلیارد دلار درآمد نفتی منجر به ایجاد ۱،۵ میلیون شغل خالص شده، در حالی که از سال ۸۴ تا پایان سال ۹۲، با وجود فروش ۸۰۰ میلیارد دلار نفت، اشتغال خالص ایجاد شده ۹۱ هزار نفر بوده است.
استان یزد با یک میلیون و ۱۳۸ هزار نفر جمعیت، چهارمین استان صنعتی و به لحاظ تنوع معدنی با شناسایی بیش از ۳۲ نوع ماده معدنی رتبه اول کشور را دارد و تامین ۵۰ درصد خوراک فولاد کشور در این استان انجام می شود.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..