رئیس شورای حمل و نقل و مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد:

اجرایی شدن قطار برقی یزد- تهران نیازمند ۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری

رئیس شورای حمل و نقل و مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد گفت: فعالیت قطار حومه ای بین شهری استان یزد حدود 85 درصد جمعیت استان را پوشش می دهد .

به گزارش یزدی نیوزمحمدرضا نقصان محمدی  با تشریح فعالیت های اداره کل راه و شهرسازی و زیرمجموعه های شورای حمل و نقل استان در گفت و گو با ایرنا شفاف سازی را سرلوحه فعالیت این اداره کل دانست و اجرایی شدن مطالعات قطار برقی یزد – تهران، فعال سازی قطار حومه شهری یزد، اجرای طرح مسکن اجتماعی و شروع عملیات اجرایی آزادراه نطنز- انار را مهمترین طرح های این حوزه استان در سال جاری برشمرد.
وی درخصوص اقدامات صورت گرفته برای راه اندازی قطار حومه شهری یزد اظهار کرد: دستور مطالعات قطار بین شهری یزد در سال ۹۵ گرفته شده و قرار است و این خط ریلی حومه ای از شهر عقدا تا مهریز و به موازات راه مواصلاتی جاده ای میان این دوشهر ساخته شود.
نقصان محمدی یادآور شد: این قطار حومه ای ۸۵ درصد جمعیت استان را پوشش می دهد و مطمئنا با اجرای این طرح، نتایج مثبت اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن شامل مردم خواهد شد.
وی گفت: برای نخستین بار با فعال شدن سایت این اداره کل ، همه صورت جلسات کمیسیون ماده ۵ در داخل سایت قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه پیمانکاران در سال ۹۵ نیز مثل ادوار گذشته مشکلاتی از نظر جذب مطالبات خود داشته اند، افزود: در سفر رئیس جمهوری به یزد، در سال گذشته ۵۷۰ میلیارد تومان در بخش حمل و نقل به این استان اختصاص یافته و پیمانکاران نیز با پرداخت اسناد خزانه، بخشی از مطالبات را دریافت کرده اند.
**
اجرایی شدن قطار برقی یزد- تهران نیازمند ۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری
رئیس شورای حمل و نقل استان از برنامه ریزی برای اجرای طرح قطار برقی یزد – تهران خبرداد و گفت: اجرای این طرح نیازمند ۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری است و مزیت های متعددی برای مسافران این مسیر دارد که سرعت و ایمنی تنها بخشی از آن است.
وی همچنین از انتقال مدیریت راهداری این اداره کل و تشکیل اداره کل راهداری و حمل و نقل و فعال شدن طرح های متعدد راه سازی در سال گذشته خبر داد و افزود: در سال ۹۵ طرح های ندوشن – ورزنه، یزد – طبس، بهاباد – نایبند فعال شد و طرح هایی همچون پل زیرگذر شهرستان مهریز و جاده ابرکوه – مروست نیز به بهره برداری رسید.
** مسکن مهر در آستانه تکمیل
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد درباره طرح مسکن مهر نیز با بیان اینکه یزد از استان های پیشرو در این زمینه است، اظهار کرد: ۲۲ هزار واحد مسکونی مسکن مهر در یزد وجود دارد که ۱۵۰۰ واحد آن هنوز تکمیل نشده ولی عملیات عمرانی بیشتر این واحدها بیش از ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و عمدتا دارای مشکل محوطه سازی هستند.
** سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد ریالی صندوق ملی زمین و مسکن در یزد
نقصان محمدی یکی دیگر از اقدام های اداره کل راه و شهرسازی استان را در کنار اجرای طرح مسکن اجتماعی در سال ۹۵، اجرای طرح سرمایه گذاری صندوق ملی زمین و مسکن اعلام کرد و ادامه داد: سرمایه گذاری این صندوق امسال در منطقه مهرآوران یزد در قالب عملیات تجاری، اداری و مسکونی به مساحت ۱۰۰ هزار متر مربع و با سرمایه گذاری ۶ هزار میلیارد ریال از طریق بورس یزد اجرا می شود.
وی یکی از مهمترین برنامه های این اداره کل را اجرای طرح مسکن اجتماعی اعلام کرد و گفت: در سال گذشته با حضور وزیر راه و شهرسازی، تفاهم نامه اجرای این طرح با خیران مسکن ساز استان بسته شد و بر اساس آن قرار است این طرح در سال ۹۶ با مصوبه ای که هیات وزیران در این خصوص داشت، اجرایی شود.
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد سیاست دولت در طرح مسکن اجتماعی را کمک و همراهی مردم و خصوصا خیران برای خانه دار شدن اقشار مختلف جامعه بیان کرد و افزود: با توجه به اینکه تقریبا حدود ۳۰ درصد از جمعیت استان در بافت های فرسوده زندگی می کنند در این طرح میان مشارکت مردمی و مباحث بازآفرینی شهری پیوند ایجاد می کند.
نقصان محمدی یادآور شد: هدف گذاری در طرح بازآفرینی شهری این است که دیگر زمین به مساحت شهری استان افزوده نشود و با بازسازی بافت های فرسوده نیاز استان به مسکن را رفع کنیم.
** تصویب ۲ محور از چهار محور آزادراه ۴۸۳ کیلومتری نطنز – انار خبر خوش سال ۹۶
وی در ادامه درباره مهمترین فعالیت های حوزه راه نیز با بیان اینکه استان یزد به دلیل قرار گرفتن در مرکز کشور، شاهراه مواصلاتی ایران است از اجرایی شدن آزادراه نطنز- انار خبر داد و افزود : مدت زمان ساخت این آزادراه ۲.۵ سال با سرمایه گذاری بخش خصوصی و تکیه بر توانمندی های بومی استان و هزینه ای بالغ بر ۱۲ هزار میلیارد ریال پیش بینی شده است.
این مسئول در عین حال عملیاتی شدن آزادراه نطنز- انار را از مهمترین دستاوردهای حوزه راه و خبری خوش برای مردم یزد در سال ۹۶ اعلام کرد و گفت: آزادراه ۴۸۳ کیلومتری نطنز – انار یکی از طرح های مهم راه سازی در سطح ملی است.
به گفته وی ، این آزادراه دارای چهار قطعه است که سه قطعه آن در استان یزد واقع شده که اواخر اسفندماه سال گذشته اجرای ۲ قطعه از این آزاد راه شامل محورهای اردکان- مهریز و مهریز- انار به تصویب هیات وزیران رسید و عملیاتی شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد هزینه اجرای این آزادراه را حدود ۱۲ هزار میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: بیشتر سرمایه گذاری این طرح از سوی بخش خصوصی انجام خواهد شد.
نقصان محمدی هزینه اجرای قطعه نایین – اردکان این آزادراه را حدود ۸ هزار میلیارد ریال اعلام و اظهار کرد: این طرح باید در مدت ۲.۵ سال مطالعه و اجرا شود و ۱۶.۵ سال نیز طول مدت بهره برداری این طرح تعیین شده است.
هم اکنون در استان یزد ۷۲۶ کیلومتر بزرگراه ، ۶۴۰ کیلومتر راه اصلی ، ۹۶۰ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۲هزار و ۲۴۷ کیلومتر راه روستایی وجود دارد.
از سوی دیگر نقطه مرکزی راه‌آهن ایران بر نقطه مرکزی کشور منطبق شده بنابر این راه آهن یزد تقریباً استراتژیک ترین نقطه کشور است و روزانه ۱۳۰رام قطار مسافری و باری از این منطقه عبور می کند و راه آهن استان یزد با سهم بیش از ۳۷ درصدی حمل و نقل بار راه آهن جمهوری اسلامی ایران در طول ۱۶سال گذشته در جایگاه نخست کشور قرار داشته است.
بیش از ۸۰ درصد مواد معدنی و افزون بر ۷۰ درصد بارهای ترانزیتی کشور از این استان عبور می کند.
در بخش مسکن مهر نیز در استان یزد ۲۲ هزار واحد ساخته شده که بیش از ۲۰ هزار واحد آن تکمیل شده است .

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..