خبرهای کوتاه از استان یزد

no-thumbs

رئیس اداره بهزیستی مهریز گفت: 42 درصد پرونده های طلاق ارجاع شده به اورژانس اجتماعی زیر پوشش این اداره در یکسال گذشته با صلح و سازش مختومه شده است .

به گزارش یزدی نیوزعلیرضا علیزاده  در نشست هماهنگی بررسی آسیب های اجتماعی مهریز افزود: موضوع طلاق یکی از معضلات مهم خانوادگی و آسیب های مختلف اجتماعی است که همواره مدنظر کارشناسان اورژانس اجتماعی بوده است.
وی ادامه داد: در یکسال گذشته برای کاهش مشکلات ناشی از آن و ایجاد صلح و سازش بین متقاضیان طلاق فعالیت های گسترده فرهنگی و اجتماعی با حضور متخصصان خانواده تشکیل شده و ثمرات خوبی را به همراه داشته است.
رئیس اداره بهزیستی مهریز گفت: برای ارتقای فعالیت های فرهنگی و مشاوره در کاهش آسیب ها و ناهنجاری های اجتماعی کارهای بسیار موثری در عرصه پیشگیری توسط بهزیستی و با همکاری سایر دستگاه های اجرایی انجام گرفته است.
علیزاده گفت: به تازگی تفاهمنامه ای چهار جانبه با حضور متولیان بهزیستی ، دادگستری ، اداره ثبت اسناد و کانون سر دفتران ازدواج امضا شده که بر اساس آن برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی آموزش هایی چون مهارت های ارتباطی ، کنترل خشم و استرس در قالب ۱۶ ساعت پیش بینی شده که با همکاری و هماهنگی اجرا می شود.
وی با بیان اینکه آموزش مهارت های زندگی یکی از ارکان حفظ زندگی مشترک است گفت: متاسفانه تاکنون این موضوع با وجود احساس نیاز و مشاهده ، بصورت جدی جای آن را در بسیاری از پرونده های مشاوره خانواده و قضایی خانوادگی نمی بینیم.
این مسئول اظهار داشت: اگر زوج های جوان قبل از امر مقدس ازدواج اولین مهارت های زندگی را فرا گیرند قطعا شاهد کاهش طلاق و پیشگیری از برخی ناهنجاری های فرهنگی خواهیم بود.
وی اشاره ای به آمار طلاق و مجموع پرونده های تشکیل شده در یکسال گذشته در مرکز اوژانس اجتماعی زیر پوشش بهزیستی مهریز نکرد.
اورژانس اجتماعی مهریز واقع در بلوار امام خمینی (ره) بصورت شبانه روزی با حضور متخصصان مختلف مورد نیاز در راستای پیشگیری از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی فعالیت می کند.
مرکز شهرستان مهریز در ۳۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
۷۵۳۶/ خبرنگار:کاظم سبحان زاده**
*****
مدیرجهادکشاورزی ابرکوه از پایان کشت محصولات جالیزی و سبزیجات در سطح چهارهزار هکتار این شهرستان خبر داد و گفت : این میزان بخاطر بحران آب و معضل خشکسالی۱۰درصد نسبت به سال قبل کاهش دارد.
مهدی غیب الهی اظهارکرد: این محصولات کشاورزی شامل ، هندوانه ، خربزه ، طالبی ، خیار ، گوجه فرنگی ، بادمجان محلی ، پیاز ، سبزیجات برگی و همچنین نباتات علوفه ای شامل ذرت علوفه ای ، شلغم ، یونجه ، کدو ومنداب علوفه ای است که در سطح مزارع این شهرستان کشت شده است.
وی افزود: همچنین عملیات کاشت محصول آفتابگردان آجیلی درسطح ۱۸۰هکتار ، یونجه یکهزار و۵۰۰هکتار ذرت علوفه ای هم با ۱۲هکتار در دست کاشت است .
وی اضافه کرد: کار برداشت محصولات کاشت شده بهاره از تیرماه لغایت اواخر آبان ماه توسط کشاورزان این شهرستان ادامه خواهد داشت .
مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه بابیان اینکه این شهرستان یکی از قطب های عمده تولید انواع محصولات کشاورزی استان است تصریح کرد: در موقع برداشت پیش بینی می شود بیش از۸۳ هزارتن از این محصولات تولید شود و روانه بازار شود.
غیب الهی یادآورشد: سال گذشته ۴۰۰ هکتار باغات و اراضی این شهرستان به سیستم آبیاری تحت فشار باصرف ۷۰میلیارد ریال کمک بلاعوض دولت به کشاورزان تجهیز شده است.
بیش از ۱۷ هزار هکتار اراضی کشاورزی درشهرستان ابرکوه به کشت محصولات باغی وزراعی اختصاص دارد که سالیانه بیش از ۱۹۰هزارتن محصول تولید می شود.
ابرکوه با ۵۱ هزار نفر جمعیت در ۱۴۰ کیلومتری جنوب غربی شهر یزد واقع است.
۷۵۴۰/ خبرنگار: کارگر ابرقوئی **
*****
سرپرست مرکز بهداشت اشکذر گفت: رسیدن به سلامتی در بین مردم ، حدود ۲۰ درصد با سیستم های بهداشتی و درمانی ایجاد می شود و بخش اعظم آن با کمک خود مردم به دست می آید ، بنابراین مردم با حضور خود به مراکز ارائه خدمت ، گامی موثر برای رسیدن به سلامتی خود برداشته اند.
احمد مختاری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این شهرستان همزمان با سراسر کشور در سال ۹۵ طرح تحول سلامت به منظور ارتقای سطح سلامت مردم شروع و زیرساختهای مورد نیاز آن بررسی و تجهیزات لازم برای اجرای طرح فراهم شد.
وی افزود: با توجه به برنامه ریزی های صورت گرفته در راستای ایجاد پرونده الکترونیک برای مردم زیر ساخت مرتبط با آن از قبیل رایانه و شبکه اینترنت برای مراکز خدمات جامع سلامت و خانه های بهداشت تامین و نیز آموزش های مربوط به تغییر پرونده کاغذی به الکترونیک تحت عنوان سامانه یکپارچه بهداشت برای پرسنل مراکر صورت گرفت .
سرپرست مرکز بهداشت اشکذرخاطر نشان کرد: در برنامه تحول سلامت لزوم پیگیری فعال در امر مراقبت وجود دارد به این معنی که مراقبان مرکز بهداشت نه تنها باید به مراجعه کنندگان خود خدمات ارائه دهند بلکه با روش های مختلف نیز کسانی که تاکنون به مراکز مراجعه نداشته اند را در این امر سهیم نمایند.
وی یادآور شد: یکی از برنامه های ملی در نظر گرفته شده در کشور، برنامه خود مراقبتی است که در این شهرستان نیز در سطوح مختلف این برنامه طرح ریزی و اجرا شده است .
مختاری افزود: سفیران سلامت از جمله برنامه هایی است که در راستای برنامه های خود مراقبتی همچون سراسر کشور درشهرستان اشکذر نیز صورت گرفته است به شکلی که آموزش های لازم در خصوص برخی از بیماریها و شیوه های مقابله با آن به خانواده ها و دانش آموزانی که به عنوان سفیران سلامت در شهرستان معرفی شده اند ارایه شد، همچنین کتابچه هایی به زبان ساده برای آشنایی سفیران سلامت چاپ و در اختیار آنها قرار گرفت.
وی با بیان اینکه میزان پوسیدگی دندان در سطح جامعه ایرانی در سال گذشته بالا گزارش شد برنامه های متنوع در راستای پیشگیری از پوسیدگی دندانهای کودکان در سطوح وسیع مدارس و مراکز ارائه خدمت در شهرستان انجام گرفت.
سرپرست مرکز بهداشت اشکذربا بیان اینکه یکی از نکات ضروری جهت حصول سلامتی در بین جامعه مبحث بهداشت حرفه ای و مبارزه با آلودگی های ناشی از کارخانه ها و کارگاه ها است تصریح نمود: طی مباحث مختلف در نشستها خصوصا نشستهای شورای سلامت شهرستان تصمیم بر آن شد که بازدیدهای مشترک شبانه از کارخانه ها و کارگاه های آلاینده صورت گیرد که در این راستا تیم های مشترک با حضور نمایندگانی از شورای شهر، فرمانداری ، محیط زیست و مرکز بهداشت اضافه بربازدیدهای روزانه و عادی و یا فوریتی واحدهای بهداشت حرفه ای انجام گرفت .
وی اظهار داشت: در بحث ارائه مواد غذایی نظارت بر تولیدکنندگان و عرضه کنندگان مواد غذایی از سوی این مرکز صورت گرفت که با توجه به نظر وزارت بهداشت بر این احمر احتمام بیشتری صورت گرفت و حتی در ۶ ماه دوم سال ۹۵ نیز علاوه بر بازدیدهای منظم ؛ بازدیدهای گروهی در مسیر جاده سنتو صورت گرفت که تاثیر مناسبی بر عملکرد واحدهای مستقر در این مسیر داشت.
مختاری تاکیدکرد: ساکنین شهرستان می توانند بدون حضور فیزیکی در مراکز و یا حتی ثبت شکایت کتبی در مورد مشکلات بهداشت منطقه زندگی خود با سامانه شبانه روزی ۱۴۹۰ یا ۱۹۰ تماس گرفته و شکایت خود را مطرح نمایند.
وی خاطر نشان کرد: در زمینه عمرانی در سال گذشته در شهرستان ۳ واحد مسکونی جهت مرکز خدمات جامع سلامت صدر آباد توسط خیر با هزینه ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال در مرکز شروع و افتتاح شد و در ادامه نیز در اواسط بهمن ماه ساخت مرکز جدید به متراژ ۱۰۵۰ متر مربع نیز توسط خیر شروع شد.
رییس مرکز بهداشت اشکذر افزود: همچنین در زمینه عمرانی درسال گذشته ، خانه پزشک جهت استقرار پزشک در مرکز خدمات جامع روستای کافی آبادبخش خضرآباد با هزینه حدود یک میلیارد ریال نیز شروع و تکمیل شد.
وی افزود: خانه بهداشت شرف آباد دهستان رستاق نیز در سال ۹۵ توسط دانشگاه علوم پزشکی با هزینه ای حدود یک میلیارد ریال شروع و افتتاح گردید.
در شهرستان اشکذر ۴ مرکز خدمات جامع سلامت دایر است.
مرکز شهرستان اشکذر در ۲۰ کیلومتری استان یزد قرار دارد.
۷۵۴۶/ خبرنگار: سعیده السادات خاتمی **
*****
فرماندار خاتم با اشاره به اینکه سرعت زیاد، جاده باعث افزایش تصادفات در شهرستان شده است، گفت: نصب دوربین های سرعت سنج در راه های ارتباطی در شهرستان خاتم جهت کاهش تصادفات و تلفات جاده ای ضروری و لازم است.
به گزارش ایرن، فرجام فاضلی روز سه شنبه در نشست شورای ترافیک شهرستان خاتم افزود: بحث ترافیک و استاندارد بودن جاده ها به دلیل اینکه با جان و سلامت مردم در ارتباط است از اهمیت ویژه ای برخوردار است و باید مورد توجه ویژه مسئولان قرار گیرد.
وی اظهار کرد: چنانچه بودجه و اعتبار کافی جهت رفع نقاط پرحادثه در شهرستان در زمان کوتاه وجود ندارد باید این نقاط آشکارسازی شوند تا مورد توجه رانندگان قرار گیرد و تصادفات جاده ای را کاهش دهد.
این مسئول یادآور شد: باند دوم محور توتک به هرات نیز یکی از الزامات است و باید در راستای کاهش ترافیک جاده ای و کاهش تصادفات با تخصیص اعتبار لازم انجام شود.
وی همچنین از شروع پروژه کمربندی روستای چاهک جهت کاهش ترافیک در محدوده این روستا خبر داد و تاکید کرد: امید داریم تا با اجرای این پروژه بتوانیم حجم قابل توجهی از ترافیک روستا را به کمربندی انتقال دهیم و موجب کاهش ترافیک و تصادفات در روستا شویم.
فاضلی همچنین تسریع در روکش آسفالت محور هرات به هرابرجان را خواستار شد و گفت: با توجه به اینکه این جاده از وضعیت نامناسبی برخوردار است و از ابتدای سالجاری تاکنون نیز موجب کشته شدن و تصادفاتی در این محور شده است لذا ضروری است تا در اسرع وقت تمهیدات لازم توسط اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای در این زمینه اندیشیده شود.
شهرستان خاتم با ۴۰ کیلومتر راه اصلی، ۱۴۴ کیلومتر راه فرعی ، ۷۰ کیلومتر بزرگراه و ۲۳۵ راه روستایی، گستره وسیعی از شبکه راه های استان یزد را تشکیل می دهد.
این شهرستان در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است.
۷۵۳۴/ خبرنگار: شهلا حیدری**
*****
فرماندار اشکذر گفت: عزم مسئولان این شهرستان برای حفاظت و صیانت از بیت‌المال و برخورد با متخلفان جدی است و این مقوله در سال جاری با جدیت بیشتری مدنظر اعضای این شورا قرار خواهد داشت.
محمدعلی شاه‌حسینی در اولین نشست شورای حفاظت از اراضی ملی بابیان اینکه برخی فرصت‌طلب‌ها درصددند تا با بهره‌گیری از خلع‌های قانونی و ناآگاهی مردم نسبت به تصرف اراضی و زمین‌های کشاورزی اقدام نمایند تصریح کرد: در همین راستا شورای حفاظت از اراضی ملی می‌کوشد ضمن ممانعت از این موضوع تمام اهتمام خود را در پاسداشت از حق‌وحقوق مردم ایفا نماید.
وی با اشاره به اینکه طی سال گذشته این شورا در صیانت و احقاق حقوق بیت‌المال در شهرستان اشکذر اقدامات مؤثری انجام داده است اظهار داشت: از آن جمله می‌توان به خلع ید زمینی باارزش تقریبی ۵۰ میلیارد ریال پس از ۱۳ سال عنوان کرد.
رئیس شورای حفاظت از اراضی ملی شهرستان اشکذر بابیان اینکه عزم جدی برای حفاظت و صیانت از بیت‌المال در این شهرستان وجود دارد افزود: در حال حاضر این منطقه مأمن امنی برای سودجویی زمین‌خواران نیست و این مقوله در سال جاری به جدیت بیشتری مدنظر اعضای این شورا خواهد بود.
شاه‌حسینی به درخواست‌های مردم و معتمدین برای برخورد جدی‌تر با متخلفان به اراضی نیز اشاره کرد و گفت: در همین راستا بالغ‌بر ۳۰۰ بازرسی از شکایت‌های مردمی انجام‌شده است و در برخی از این موارد پرونده قضایی تشکیل‌شده است.
مرکز شهرستان اشکذر در ۲۰ کیلومتری استان یزد قرار دارد.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..