مناظره «فرهنگ و مطبوعات در دولت تدبیر» در یزد:

روانبخش:دغدغه تهیه یک وعده قرص نان برای اکثر مردممان را داریم/فراهانی:فرهنگ باید در فضای آزاد رشد کند

مناظره دبیر سیاسی نشریه پرتو سخن و دبیرکل حزب ندای ایرانیان در پردیس شهیدان پاکنژاد دانشگاه فرهنگیان یزد با عنوان فرهنگ و مطبوعات در دولت تدبیر و امید برگزار شد.

به گزارش یزدی نیوزدر ابتدای این مناظره قاسم روانبخش اظهار داشت: با توجه به اینکه اینجا دانشگاه فرهنگیان است موضوع بسیار خوبی است و ما نیامده‌ایم اینجا کشتی بگیریم و اگر بحث‌هایی را مطرح می‌کنیم به نمایندگی از هیچ دولتی نیست بلکه خود را نماینده انقلاب می‌دانم.

وی ادامه داد: ممکن است دولتی را نقد کنم اما معنای آن سیاه‌نمایی علیه نظام نیست و نمی‌خواهیم از دایره انصاف ببرون برویم بلکه معتقدیم نقد سازنده موثر است و اگر دولت‌ها نقد ها را بپذیرند هم برای خوشان خوب است و هم برای مردم مفید خواهد بود.

روانبخش با بیان اینکه دولت‌های بعد از انقلاب هر یک ضعف‌ها و قوت‌هایی داشته‌اند افزود‌: ممکن است ضعف یک دولت بیشتر و قوتش کمتر و دولتی قوتش بیشتر و ضعفش کمتر بوده است و از مقاله فهمی حسین روزنامه‌نگار مصری در روز نامه الشرق‌الاوسط  که به مقایسه ایران و مصر می‌پردازد می‌شود فهمید می‌توان بهتر هم بود.

وی با بیان اینکه درست نیست که به مردم خصوصا نسل سوم و چهارم می‌گویند ما دست‌آوردی نداریم تصریح کرد: این نوع اظهارات یک ناسیونالیسم عرب و اتفاقا مشی ضد ایرانی دارد که می گوید: ما و ایران ۳۰ سال پیش در فضای بین‌المللی در یک سطح بودیم، ایرانیها راه مقاومت و مبارزه در برابر قدرت‌ها به خصوص آمریکا را در پیش گرفتند و ما مسیر سازش را برگزیدیم و ما هر سال مزد خیانتمان به اعراب را در قالب ۴ میلیارد کمک بلا عوض می‌گرفتیم.

روانبخش عنوان کرد: ایرانی‌ها از همان اول فشار سیاسی و اقتصادی، جنگ داخلی و جنگ نابرابر و… را تحمل کردند و امروز ایران از یک قدرت منطقه‌ای به یک قدرت جهانی تبدیل شده که هیچ مشکلی در سطح منطقه و جهان بدون جلب نظر ایران قابل حل نیست به طوریکه کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا ۶۴ بار هرکدام عبارت ایران را در مناظره تلوزیونی خود به کار می‌برند گویی حریفی جز ایران در جهان ندارند.

وی از دیگر پیشرفت‌های ایران را پیشرفت ایرانیان در تمام علوم استراتژیک از هسته‌ای تا فضایی تا نانو و شبیه‌سازی و پزشکی و … برشمرد و اظهار داشت: ایران جزو ده کشور برتر دنیا است و در صنایع موشکی چهارمین کشور دنیا به شمار می‌رود و در منطقه دارای امن و ثبات است و ما علی‌رغم حمایت جدی آمریکا و اخذ کمک‌های سالیانه دغدغه تهیه یک وعده قرص نان برای اکثر مردممان را داریم.

روانبخش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت فرهنگ در جامعه گفت: فرهنگ تعاریف زیاد و مبهمی دارد و در طول تاریخ عوض شده است.

وی به باز تعریف فرهنگ از نظر علامه محمدتقی جعفری پرداخت و با تشریح مبانی جامعه غرب که بر پایه اومانیسم، سکولاریسم و لبرالیسم است گفت: آنچه در غرب مطرح است در خصوص این پایه‌ها، اومانیسم که به این معناست هر آنچه انسان می‌خواهد که شاید مورد رضایت خدا باشد یا نباشد، سکولاریسم که یعنی دین را دخالت ندهیم و لیبرالیسم یعنی آزادی و این با جامعه و فرهنگ دینی ما مطابقت ندارد.

معتقدم فرهنگ باید در فضای آزاد رشد کند

مجید فراهانی نیز در این مناظره گفت: با توجه به موضوع باید به مقایسه تطبیقی فرهنگ در ادوار مختلف بپردازیم و ببینیم چه بر سر فرهنگ و مطبوعات آمده است.

وی با تعریف فرهنگ به راهکار‌های اندیشه‌ای موجه در یک جامعه و راه زندگی اندیشه‌ای، نبیان بشری را فرهنگ و اندیشه دانست و گفت: بنده معتقدم فرهنگ در فضای آزاد رشد می‌کند و اسلام تشویق کننده اندیشه‌های آزاد بوده است و ما هنگامی که بحث مطبوعات در دولت روحانی را می‌کنیم باید با دولت‌های قبلی مقایسه شود.

فراهانی با بیان اینکه دولت‌های نهم و دهم فرهنگ را به تعطیلی کشانده اضافه کرد: دولت روحانی سعی در احیای فرهنگ و نهاد‌های فرهنگی می‌دانیم و یکی از پاره‌های فرهنگ سینما است و مشهورترین نهاد آن خانه سینما بود که در دولت احمدی نژاد تعطیل شد که در واکنش به آن ۱۰۰۰ بازیگر و افراد مشهور طی بیانیه‌ای با تعطیلی آن مخالفت می‌کنند که در دولت روحانی بازگشایی شد.

وی تصریح کرد: من معتقدم فرهنگ به عنوان یک کنش جمعی در جامعه هنگامی می‌تواند به تعالی برسد که همه پتانسیل‌های فرهنگی با تضارب‌ها ظهور و حضور داشته باشد و همه بخش‌هایی که فرهنگ را اعتلا می‌بخشند باید نقش‌آفرینی کنند و لذا در دولت دهم انجمن صنفی روزنامه‌نگاران نیز بسته شد و در دولت احمدی نژاد در مجموع ۴۶ روزنامه بسته شد و بسیاری از روزنامه‌ها در دولت روحانی بازگشایی شد.

منبع: فارس
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..