محمد رضا عارف:

رد صلاحیت روحانی اصلا موضوعیت و زمینه‌ای ندارد/نامزد اصلاح‌طلبان آقای روحانی است

اصلا رد صلاحیت آقای روحانی موضوعیت و زمینه‌ای ندارد. به هر حال اینها حرف‌هایی است که رقبای آقای روحانی بیان می‌کنند اما ما در این رابطه هیچ نگرانی نداریم.

به گزارش یزدی نیوزخیلی‌ها بعد از درگذشت آیت‌الله هاشمی از ضعف ارتباط اصلاح‌طلبان با رهبری سخن گفتند. اما محمدرضا عارف، رییس شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد با قاطعیت می‌گوید اصلاح‌طلبان همیشه با رهبری تعامل داشته‌اند و ایشان هم صمیمانه به آنها محبت داشته‌اند. او همچنین اشاره‌ای به تشکیل کمیته گفت‌وگوی ملی داشت که تشکیل آن پیش از این در دیدار عیدانه عارف و لاریجانی جدیت بیشتری یافته بود و حالا با معرفی ٢٢ نفر از نمایندگان به لاریجانی برای تشکیل کمیته گام‌های عملی آن برداشته شده است. عارف می‌گوید این افراد از همه فراکسیون‌ها انتخاب شده‌اند اما هنوز تعداد نهایی افراد حاضر در کمیته قطعی نشده و با مشورت با علی لاریجانی ترکیب نهایی کمیته مشخص خواهد شد تا بعد از این کمیته اولویت‌ها و موضوعات گفت‌وگو را مشخص کند. او می‌گوید هیچ پیش‌شرطی برای عملکرد این کمیته در نظر نگرفته‌ایم و امیدوار است که مساله‌ای مانند رفع حصر نتیجه عملکرد این کمیته باشد.

 
نامزد اصلاح‌طلبان آقای روحانی است
 
آقای عارف دیدار دو روز قبل آقایان رهامی و منتجب‌نیا با رهبری با خواست و هماهنگی شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان بود؟
 
نیازی به هماهنگی نیست. حق همه افراد است که از مقام معظم رهبری تقاضای وقت ملاقات کنند و ایشان هم بر اساس شرایط و زمانی که دارند همیشه هم این زمان را در اختیار ما قرار داده‌اند.
 
درباره جزییات این دیدار اطلاعی دارید؟
 
من اطلاعی ندارم. اما همیشه این ارتباط میان مقام معظم رهبری و اصلاح‌طلبان بوده و امیدواریم که در آینده هم ادامه داشته باشد و تقویت شود.
 
خود شما هم اخیرا دیدارهایی با رهبری در راستای تسهیل فعالیت اصلاح‌طلبان در فضای سیاسی داشتید. حاصل این دیدارها چه بوده است؟
 
اجازه بدهید درباره جلسات خصوصی و غیررسمی صحبت نکنیم. اما همینقدر بگویم که ما همیشه با دفتر آقا تعامل داشته‌ایم و ایشان هم صمیمانه به ما محبت کرده‌اند. ما هم هر وقت لازم باشد با ایشان تماس می‌گیریم.
 
بعد از کاندیداتوری آقای جهانگیری خیلی از محافل اصولگرا و رقبای آقای روحانی بر این موضوع مانور می‌دهند که احتمال رد صلاحیت ایشان افزایش یافته است و حضور آقای جهانگیری برای رفع این نگرانی است…
 
نه اصلا رد صلاحیت آقای روحانی موضوعیت و زمینه‌ای ندارد. به هر حال اینها حرف‌هایی است که رقبای آقای روحانی بیان می‌کنند اما ما در این رابطه هیچ نگرانی نداریم.
 
تشکیل کمیته گفت‌وگوی ملی به کجا رسید؟ شما این موضوع را در دیدار نوروزی با آقای لاریجانی هم مطرح کردید، تشکیل این کمیته الان در چه مرحله‌ای است؟
 
امیدواریم هر چه سریع‌تر کمیته مشترکی تشکیل شود. نظر ما این است که این کمیته ابتدا در سطح مجلس تشکیل شود و بعد با تفاهم خوبی که در سطح مجلس ایجاد می‌شود دامنه آن را به سطح جامعه ببریم. مجلس مرکز نخبگان و سیاسیون است اگر بتوانیم گفت‌وگوی ملی را در مجلس پیش ببریم ان‌شاءالله خواهیم توانست در سطح جامعه هم آن را عملی کنیم. گفت‌وگوی ملی مساله‌ای جدی است که من ضرورت آن را در سطح جامعه با تمام وجودم حس می‌کنم.
 
آقای مازنی از معرفی ٢٢ نفر به آقای لاریجانی برای تشکیل کمیته گفت و گو خبر داده است. این افراد چطور انتخاب شده‌اند؟
 
هنوز هیچ چیز قطعی نیست. می‌خواهیم کمیته‌ای تشکیل بدهیم که باید درباره تعداد نفرات آن با آقای لاریجانی تفاهم کنیم. تا بعد کار را شروع کنیم.
 
انتخاب افراد کمیته بر چه اساسی خواهد بود؟
 
این هم با تفاهم با آقای لاریجانی انجام خواهد شد. اما قصدمان این است که از تمام فراکسیون‌ها افرادی حضور داشته باشند.
 
در صحبتی که با آقای لاریجانی داشتید قرار بر این شده که چه موضوعاتی در اولویت قرار بگیرند؟
 
اولویت‌هایی که الان در کشور حس می‌کنیم. در همه زمینه‌ها باید گفت‌وگو کنیم تا به تفاهم برسیم. مبنای ما در نهایت تفاهم و همدلی و وحدت است. زمینه‌ها و موضوعات را خود کمیته با توجه به اولویت‌های کشور تعیین خواهد کرد.
 
بحث‌هایی مانند بحث رفع حصر هم قرار است در اولویت این گفت‌وگو‌ها قرار بگیرد؟
 
ان‌شاءالله بعضی مسائل نتیجه گفت‌وگو و عملکرد این کمیته خواهد بود. و نه پیش‌شرط. ما هیچ پیش‌شرطی برای تشکیل این کمیته نگذاشته‌ایم. باید این کمیته تشکیل شود و به جمع‌بندی برسیم تا بعد برنامه‌هایش را اعلام کنیم.

بخش نظردهی بسته شده است..