موسوی لاری:

رقبای روحانی پایگاه اجتماعی ندارند/احمدی‌نژاد فقط می‌خواهد در صحنه باشد/مردم کلاه سرشان نمی‌رود

دیروز روز آخر ثبت‌نام کاندیداها بود و پرونده کاندیداتوری در انتخابات با نام نویسی 1636 کاندیدا بسته شد. رقمی که در نهایت به اعدادی تک رقمی، پس از بررسی صلاحیت‌ها، ختم می‌شود.

به گزارش یزدی نیوزاما در نهایت باید دید که کدام یک از کاندیداهایی که تأیید صلاحیت شده و در عرصه باقی می‌مانند و می‌توانند، رقیب جدی برای حسن روحانی باشند. هجوم کاندیداهای اصولگرا، روز گذشته در وزارت کشور، نشان داد که آنها رقیب جدی برای حسن روحانی ندارند و تنها در پی ماندن در عرصه با احتمال شکست آرای روحانی، هستند. تحلیلگران اصلاح طلب نیز چنین باوری دارند که حسن روحانی در این انتخابات رقیب جدی ندارد. حجت الاسلام موسوی لاری، عضو هیات رئیسه شورای عالی سیاست گذاری اصلاح‌طلبان در همین راستا به «امید ایرانیان» می‌گوید که هیچ کدام از رقبای حسن روحانی، پایگاه اجتماعی و کارنامه قابل قبولی ندارند. او همیچنین در این گفت‌و‌گو به تحلیل فضای سیاسی کشور و همچنین علت حضور محمود احمدی‌نژاد در انتخابات دور دوازدهم ریاست جمهوری می‌پردازد.

 
تحلیل شما از ثبت نام آقای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری، چیست؟
آقای احمدی نژاد به دنبال این است که خودش را مطرح و تیمش را برای آینده حفظ کند. من چیز دیگری نمی‌بینیم. ممکن است، جریانی از حضور آنها استفاده و یا فضا را تندتر کند ولی آنها به دنبال مطرح شدن هستند و اینکه بگویند، ما هم در صحنه هستیم.
چقدر احتمال رد صلاحیت احمدی نژاد و بقایی وجود دارد؟
احتمال که وجود دارد ولی من به مسأله رد صلاحیت‌ها فکر نمی‌کنم.
برخی بر این باورند که با اعلام این کاندیداتوری می‌خواهند، فشار آورند که حسن روحانی رد صلاحیت شود.
نه. البته ممکن است این احتمال هم وجود داشته باشد اما احتمال قوی نیست. مجموعه علائم نشان می‌دهد که احمدی نژاد به صفت شخصی‌اش، مشغول کار است. در واقع تحلیلش این است که من با این کارها می‌توانم خودم را حفظ کنم و در صحنه باشم.
با توجه به اینکه دیروز روز آخر ثبت نام‌ها بود، به نظر شما کدام یک از کاندیداها، رقیب جدی برای حسن روحانی هستند؟
اینکه کدام یک از کانیداها چقدر زمینه رقابت با آقای روحانی دارند تا این جایی که من بررسی کرده‌ام، هیچ کدامشان قدرت رقابت با روحانی ندارند. نظر سنجی‌ها هم همین را می‌گوید.
از چه نظر قدرت ندارند؟ به لحاظ پایگاه اجتماعی؟
بله. پایگاه اجتماعی ندارند. ضمن اینکه نه شناخته شده هستند و نه برنامه‌ای ارائه کرده‌اند. علاوه بر اینها پیشینه‌ای مثل آقای روحانی ندارند. یعنی کارنامه قابل دفاعی ندارند که از آن دفاع کنند. برخی‌ها که هشت سال گرفتاری‌های مملکت به خاطر آنها بوده، الان دوباره کاندیدا شده‌اند. در واقع به جای اینکه از کارهای گذشته‌شان عذرخواهی کنند، طلبکارانه آمده‌اند. مردم کلاه سرشان نمی‌رود. تلقی آنها این است که مردم با چند برنامه تبلیغاتی می‌توانند، ذهن مردم را از مشکلاتی که در آن هشت سال برای مردم به وجود آمد، منحرف کنند. بنابراین تا اینجا فردی ندیدم که بتواند از جهات مختلف با حسن روحانی رقابت جدی داشته باشد.
حتی اگر اصولگرایان بر سر یک کاندیدا هم توافق کنند، باز هم کاندیدایشان، رقیب جدی برای روحانی نخواهد بود؟
قطعاً نمی‌تواند چون شرایط به سمت قطبی شدن انتخابات فراهم می‌شود و اگر انتخابات قطبی شود، آقای روحانی با فاصله زیادی از هر کسی که رقیبش شود، رأی می‌آورد.
به نظر شما، با توجه به اینکه احمدی نژاد و بقایی در انتخابات ثبت نام کرده‌اند، باید درباره زمانی که دولت را تحویل گرفته و شرایط آن زمان توضیحاتی دهد یا خیر؟
آقای روحانی، شخصاً جنبه‌های ایجابی زیادی برای گفتن دارد. پرداختن به مسائل مربوط به گذشته، به عهده رسانه‌های هوادار روحانی، چهره‌های مختلف سیاسی و همکاران او در دولت و دستگاه‌های اجرایی است که هر یک از دستگاه‌ها با مردم صحبت کند. متأسفانه این کم کاری در سه سال گذشته وجود داشته است که دولتی‌ها و همکاران روحانی، مهر سکوت بر دهان زدند و نسب به آنچه در گذشته بوده، لب باز نکرده‌اند. خبط و اشتباهی از ناحیه همکاران روحانی بود، هرچند که آقای روحانی، شخصاً در این راستا بارها گام برداشته و در صحنه بوده است. اما در این قصه، معتقدم که روحانی باید جنبه‌های ایجابی کاری که دولت انجام داده و ساختارها و زیرساخت‌هایی که فراهم کرده است، باید توضیح دهد. پرداختن به نقایص گذشته و آنچه در دولت گذشته رخ داده، باید به همت رسانه‌های حامی دولت باشد.
حسن روحانی، وعده‌هایی در دولت یازدهم داد که بعضاً محقق نشد و یا هنوز به صورت کامل، اجرایی نشده است. به نظر شما آیا لازم است درباره نقایصی که در دولتش وجود داشته است، صحبت کند؟
قطعاً. مواردی که روحانی وعده داده و نتوانسته است، آن‌ها را اجرایی کند باید شفاف با مردم در میان بگذارد.
این کار باعث ریزش آرایش نمی‌شود؟
خیر. اتفاقاً وقتی آقای روحانی شفاف با مردم صحبت و ناکامی‌ها را تبیین کند، بخش‌هایی که محصول کم کاری‌های دولتش بوده است، در میان بگذارد و بخش‌هایی که محصول سنگ اندازی ها و مشکل تراشی‌ها بوده، مطرح کند، مردم از او حمایت می‌کنند. چراکه مردم از رئیس جمهوری که با آنها صادقانه صحبت می‌کند، خوششان می‌آید.
در نهایت اینکه آیا فکر می‌کنید که فضای کشور به سمت انتخاباتی شدن، رفته است؟
فضای کشور انتخاباتی شده است. با ثبت نام برخی کاندیداها نیز، تحرکاتی در کشور و بین جریان‌های سیاسی، به وجود آمد که نشان می‌دهد، این فضا در کشور ایجاد شده است. البته هر زمان که کاندیداها اعلام کاندیداتوری و ثبت نام می‌کنند، فضای کشور متحول می‌شود. الان هم همین شرایط حاکم است.

بخش نظردهی بسته شده است..