محمدرضا تابش نماینده اصلاح طلب اردکان:

وجود کاندیدای احتیاطی در اصلاح طلبان، به دلیل ترس از رد صلاحیت نیست

پیشتر برخی چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله مرتضی الویری با تأکید بر حمایت از حسن روحانی اعلام کرده بودند که اصلاح‌طلبان به دلایلی مانند احتمال نامزد نشدن، رد صلاحیت و رأی نیاوردن آقای روحانی، باید در کنار او «نامزد پوششی» معرفی کنند.

به گزارش یزدی نیوزبه گفته آقای الویری، هدف از معرفی «نامزد پوششی»، رقابت با آقای روحانی نیست، بلکه برای خالی نبودن دست این جریان سیاسی در «بزنگاه» احتمالی‌ است.


با این حال، غلامرضا انصاری، از چهره‌های اصلاح طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت، ۱۹ اسفند خبر داده بود، در جلسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح طلبان با آقای روحانی، برخی اطرافیان روحانی از این پیشنهاد استقبال نکرده و بر این باور بودند، حضور انفرادی آقای روحانی در جریان تبلیغات، تأثیر مثبت و بیشتری دارد».

با وجود این، برخی اصلاح طلبان معرفی «نامزد پوششی» در کنار حسن روحانی برای انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را منتقی دانسته‌اند. نایب رئیس فراکسیون امید، بار دیگر تأکید کرد که اصلاح طلبان برای اتفاقات احتمالی باید «نامزد احتیاطی» داشته باشند.

محمدرضا تابش در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: اصلاح طلبان کاندیدای پوششی ندارند و اگر هم داشته باشند، کاندیدای احتیاطی خواهد بود؛ البته موضوع کاندیدای دوم در شورای عالی اصلاح طلبان در حال بحث است و مسلما اگر قرار بر داشتن کاندیدای احتیاطی باشد، باید نظر روحانی را نیز در این باره جلب کرد.

وی در خصوص معرفی کاندیدای مستقل از سوی اصلاح طلبان گفت: اصلاح طلبان دیگر بر سر آقای روحانی به توافق رسیده اند و کاندیدای نهایی ما در انتخابات روحانی خواهد بود؛ هر چند شاید اصلاحات در روند کارها و برخی عملکردهای دولت نقدهایی نیز داشته باشد، موضوع کاندیداتوری به رأی گذاشته شده و شورای عالی اصلاحات پس از چندین ماه جلسه و بحث های چالشی به نتیجه رسیده است که روحانی کاندیدا داشته باشد و به اتفاق آرا به وی رأی داده اند که البته دیگر این رأی قابل برگشت نیست و وی کاندیدای ما خواهد بود.

وی افزود: اگر قرار باشد، فرد دیگری هم معرفی شود، با هماهنگی خود روحانی خواهد بود، اما اینکه چند کاندیدای احتیاطی داشته باشیم هم باید در شورا بررسی و درباره آن تصمیم گیری شود، ولی عاقلانه این است که چند کاندیدای احتیاطی داشته باشیم.

وی در توضیح این مطلب خود نیز گفت: شنیده ها حاکی از آن است، جبهه اصولگرا قصد دارد، چند نفر را برای کاندیداتوری معرفی کند؛ هر چند شاید سرانجام بر سر یک نفر به توافق برسند و متحد شوند، چند فضای خالی در اینجا وجود دارد که می خواهند فضای انتخابات را پر کنند؛ بنابراین، منطقی این است که در کنار روحانی هم چند نفر باشند تا او تنها نباشد.

وی افزود: روحانی در این انتخابات باید از عملکردهای خود دفاع کند و این کار بسیار سختی است؛ اما اگر چند نفر دیگر هم در کنار وی باشند، می توانند ایده ها و آرمان های خود را مطرح و مشی اصلاحات را تبیین کنند و از آنجایی هم که رئیس جمهور نیستند، می توانند راحت تر حرف های خود را بزنند.

وی در خصوص بحث هایی که کواکبیان مطرح کرده بود نیز گفت: اکنون دیگر زمانی برای مطرح کردن این بحث ها نیست و شورای عالی و جبهه اصلاحات بسیار منسجم و متحد است؛ اما اینکه یک دوستی مانند آقای کواکبیان اعلام کند که کاندیدا، خودش حق دارد و هر کس می تواند از جانب خود حرف بزند، اما اطمینان داشته باشد که در روزهای آخر، یک همگرایی فراگیر در جبهه اصلاحات ایجاد خواهد شد.

این نماینده مجلس درباره کاندیداهای احتیاطی ادامه داد: در روزهای آخر، کاندیداهای احتیاطی کناره گیری خواهند کرد و قطعا کسی برای روز آخر نخواهد ماند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه وجود کاندیدای احتیاطی به دلیل ترس از رد صلاحیت روحانی نیست، گفت: این بحث ها قبلا گفته شده است؛ اما امکان دارد، خود روحانی در روزهای آخر به موضعی برسد که دیگر نباشد و شاید خدای نکرده حادثه ای برای وی رخ دهد و یا سکته کند. به هر حال اینها احتمالاتی است که در دنیا رخ می دهد و روزانه هزاران تن به دنیا می آیند و هزاران تن از دنیا می روند و داشتن کاندیدای احتیاطی، شرط عقل است.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه کاندیدای احتیاطی از اعتدالیون یا اصلاح طلبان خواهد بود نیز گفت: راهبرد اصلاحات یک موضوع است و راهبرد سایرین موضوع دیگری است. هر که بخواهد می تواند کاندیدا بشود. کاندیدا شدن حق همه ملت ایران است و کسی نمی تواند مانع حضور کسی باشد؛ اما اگر قرار بر معرفی کاندیدای احتیاطی باشد، جبهه اصلاح طلبان درباره آن تصمیم گیری خواهد کرد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به قضیه سال ۸۴ نیز گفت: امکان تکرار سال ۸۴ نیست و دوازده سال است که اصلاحات از این قضیه گذر کرده و تجربیات ما بیشتر شده؛ بنابراین، دیگر ماجرایی مانند سال ۸۴ را نخواهیم داشت و حتی اگر فردی از اصلاح طلبان، کاندیدا شود، نباید توقع حمایت اصلاح طلبان را داشته باشد.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..