وضعیت جناح‌های سیاسی کشور در آستانه انتخابات ریاست جمهوری:

اصولگرایان در طلب اجماع، اصلاح‌طلبان در پی اقناع

کوشش اصولگرایان برای یک دوره‌ای کردن ریاست جمهوری حسن روحانی از ماه‌ها پیش آغاز شده است.

به گزارش یزدی نیوزنقطه عطف این فرآیند را باید تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یا همان «جمنا» دانست که توانسته است تعداد زیادی از سیاستمداران اصولگرا و بخش مهمی از بدنه سیاسی این جریان را گرد هم آورد. کنگره سه هزار نفری جمنا در تهران توانست توجه رسانه‌ای خوبی جلب کند و به نظر برای بازسازی روحیه هواداران اصولگرایان کارآمد بود.
 
 
 به پایان رسیدن تعطیلات نوروز ۱۳۹۶ در محافل سیاسی ایران به منزله نواخته شدن شیپور آغاز مرحله نهایی رویارویی سرنوشت ساز در اردیبهشت ماه است. رقابت جناح‌های سیاسی کشور در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که تاثیر به سزایی در معادلات سیاسی کشور در چهار سال آینده و چه بسا سال‌های بعد از آن خواهد داشت! در نخستین روز شروع این بازی هیجان انگیز خردادنیوز به مرور وضعیت اردوگاه‌های اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در این انتخابات و مهم‌ترین مسائل و چالش‌های هر کدام از این اردوگاه‌ها پرداخته است.
 
اصلاح‌طلبان : تکاپو برای اقناع پایگاه اجتماعی
 
در اردوی اصلاح‌طلبان دغدغه‌ای در مورد تعیین نامزد انتخابات ریاست جمهوری وجود ندارد. شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان قبل از آغاز تعطیلات حسن روحانی را به عنوان نامزد این جریان در انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرد؛ انتخابی که به نظر به جز نارضایتی ضمنی تعداد بسیار اندکی از چهره‌های اصلاح‌طلب با مخالفتی از سوی رهبران یا بدنه سیاسی این جریان مواجه نشده است.
 
این روزها اما، بحث مهم در مورد انتخابات ریاست جمهوری در میان اصلاح‌طلبان به مسئله نامزد پوششی یا به تعبیر برخی از اصلاح‌طلبان نامزد احتیاطی باز می‌گردد. برای حضور چنین نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری دو استدلال عمده مطرح است : نخست آن که در صورت تعدد نامزدهای اصولگرایان کاندیدای پوششی می‌تواند در مناظره‌های انتخابات ریاست جمهوری به کمک روحانی بیاید و دوم آن که در صورت وقوع رخدادی پیش‌بینی نشده در مورد نامزدی حسن روحانی دست اصلاح‌طلبان در این انتخابات خالی نخواهد بود.
 
در مورد نحوه حضور این نامزد پوششی هم در میان اصلاح‌طلبان دو دیدگاه وجود دارد : گروهی بر لزوم هماهنگی با تیم دولت در مورد حضور چنین نامزدی تاکید دارند و گروه دیگر معتقدند اصلاح‌طلبان فارغ از هماهنگی با دولت باید چنین نامزدی در انتخابات داشته باشند. گروه دوم عمدتا از اصلاح‌طلبانی تشکیل شده است که دیدگاه چندان مساعدی نسبت به ائتلاف اصلاح‌طلبان با اعتدال‌گرایان و اصولگرایان میانه‌رو ندارند و به نظر طرح مسئله نامزد پوششی به محملی برای ابراز این نارضایتی هم مبدل شده است.
 
دیدگاه تیم روحانی در مورد این مسئله هنوز چندان شفاف نیست. البته محمد علی نجفی از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب که از چهره‌های کلیدی حلقه رئیس‌جمهور محسوب می‌شود، در واپسین روزهای سال گذشته با چنین طرحی مخالفت کرده بود و برخی اخبار دیگر هم از عدم موافقت تیم رئیس جمهور با این طرح دارند.
 
در هر حال در صورت عدم رضایت رئیس جمهور و مشاورانش بسیار بعید است که اصلاح‌طلبان به معرفی نامزد پوششی در این انتخابات اقدام کنند هر چند ممکن است چنین اقدامی به صورت انفرادی از سوی برخی چهره‌های منتسب به اصلاح‌طلبان انجام پذیرد.
 
فارغ از مسئله نامزد پوششی مهم‌ترین دغدغه این روزهای سیاستمداران اصلاح‌طلب اقناع بدنه اجتماعی حامی این جریان برای حمایت از حسن روحانی در انتخابات است. تجربه سالیان گذشته نشان می‌دهد که اقناع این بدنه اجتماعی فرایندی زمان‌بر است؛ چرا که آرا اصلاح‌طلبان کمتر از رای جناح رقیب هویتی یا تشکیلاتی است و بستگی زیادی به پذیریش استدلال‌های ارایه شده جهت مشارکت در انتخابات دارد. با این حال این بدنه اجتماعی در صورت قانع شدن می‌تواند نقش بسیار بزرگی در همراه کردن سایر رای دهندگان داشته باشد و به مثابه یک ماشین بسیار عظیم انتخاباتی عمل کند. به نظر تشکیل ستادهای انتخاباتی اصلاح‌طلبان پیش از نوروز و آغازغیررسمی فعالیت‌های انتخاباتی به همین دلیل است.
 
 
اصولگرایان : همه در انتظار رئیسی
 
اوضاع در اردوگاه اصولگرایان اما مبهم‌تر به نظر می‌رسد. این جناح سیاسی سال‌هاست که از انشقاق جدی در میان گروه‌های وجریان‌های درونی رنج می‌برد و به جز اجماع ناگزیر بر نامزدی محمود احمدی‌نژاد در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴، در هیچ مورد دیگری صحنه از چند نامزد اصولگرا خالی نبوده است.
 
کوشش اصولگرایان برای یک دوره‌ای کردن ریاست جمهوری حسن روحانی از ماه‌ها پیش آغاز شده است. نقطه عطف این فرآیند را باید تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی یا همان «جمنا» دانست که توانسته است تعداد زیادی از سیاستمداران اصولگرا و بخش مهمی از بدنه سیاسی این جریان را گرد هم آورد. کنگره سه هزار نفری جمنا در تهران توانست توجه رسانه‌ای خوبی جلب کند و به نظر برای بازسازی روحیه هواداران اصولگرایان کارآمد بود.
 
با این حال «جمنا» هنوز نتوانسته است اصلی‌ترین مشکل یعنی شکاف میان و گروه‌های مختلف اصولگرا و رسیدن به نامزدی واحد را حل کند. از سویی جبهه پایداری و رهبر معنوی آن یعنی آیت‌الله مصباح یزدی هنوز بر لزوم گزینش «اصلح» تاکید داشته و به این ترتیب اساس سازوکار «جمنا» را زیر سوال می‌برند؛ البته برخی از رسانه‌ها جبهه پایداری هم آشکارا از نامزدی سعید جلیلی حمایت می‌کنند و گاه و بیگاه هم به «جمنا» و حامیانش حمله می‌برند. از سوی دیگر به نظر برخی از اصولگرایان سنتی از جمله میرسلیم نامزد حزب موتلفه هرگونه کناره‌گیری به سود نامزد واحد را به بعد از برگزاری مناظره‌ها موکول می‌کنند؛ وعده‌ای که تحقق آن بنا بر تجربیات پیشین، چندان ساده نیست. در نهایت محمود احمدی‌نژاد و یارانش با طرح نامزدی بقایی این روزها سر وصدا به راه انداخته و بی‌اعتنا به روند اجماع اصولگرایان راه خود را می‌روند.
 
در این میان به نظر میرسد که تنها حضور آیت‌الله رئیسی می‌تواند لشگر پراکنده اصولگرایان را گرد هم آورد. در روزهای اخیر خبری مبنی بر اصلح دانسته شدن رئیسی از طرف مصباح یزدی منتشر شد و اگر رئیسی حضور در عرصه انتخابات را بپذیرد به احتمال بسیار زیاد نامزد نهایی جمنا هم خواهد بود. برخی شنیده‌ها در محافل سیاسی حکایت از آن دارد که احتمال دارد قالیباف هم به عنوان معاون اول او از سوی اصولگرایان معرفی شود. با این حساب در اردوگاه اصولگرایان همه چیز با حضور یا عدم حضور تولیت فعلی آستان قدس رضوی گره خورده است و باید دید آیا روحانی ۵۷ ساله مشهدی گام به میدان پرریسک رقابت با حسن روحانی خواهد گذشت یا تشتت در اردوی اصولگرایان همچنان ادامه خواهد یافت.

روز نو

بخش نظردهی بسته شده است..