غارنوردی جاذبه مغفول مانده گردشگری یزد

به گزارش یزدی نیوزغارهای تاریخی استان یزد از جمله جاذبه‌های گردشگری طبیعی به شمار می‌روند که می‌تواند نظر گردشگران بسیاری به ویژه گردشگران طبیعی را به خود جلب کند.

غارنوردی به عنوان یک تفریح و یک جاذبه گردشگری طبیعی اغلب در مناطق کوهستانی غرب و شمال‌غربی کشور مورد توجه است و کمتر کسی وجود غارهای اعجاب‌انگیز در دل کویر ایران را تصور می‌کند.

با وجود اینکه یزد استانی کویری است و اغلب جاذبه‌های گردشگری آن در کویرنوردی و بافت تاریخی وجاذبه‌های میراث فرهنگی خلاصه شده، اما نمی‌توان از زیبایی‌های طبیعی این استان نیز غافل بود.

از جمله زیبایی‌های طبیعی استان یزد که می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری مورد توجه باشد، پدیده غار و غارنوردی است.

* وجود بیش از ۵۰ غار در مناطق استان یزد

استان یزد از این لحاظ دارای تنوع بسیاری است و در مناطق مختلف استان وجود غارهای گوناگون و متنوع، اعجاب‌انگیز، زیبا و شاخص می‌تواند توجه هر گردشگری را به خود جلب کند.

غارنوردان بسیاری به استان یزد سفر کرده‌اند و هر سال غار جدیدی توسط آنها به فهرست غارهای استان یزد اضافه می‌شود اما با این وجود غارنوردی در استان یزد مغفول مانده است.

در حال حاضر بیش از ۵۰ غار در استان یزد وجود دارد اما با تفحص‌های غارنوردان و کوهنوردانی از سراسر کشور، هر سال بر آمار آنها افزوده می‌‌شود.

با وجود این همه تنوع و زیبایی در غارهای استان یزد، این جاذبه‌ها نه تنها معرفی نشده‌اند بلکه هیچ اقدام قابل توجهی در حوزه گردشگری آنها نیز صورت نگرفته است.

* هیچ مجوزی مبنی بر بهره‌برداری از غارها در حوزه گردشگری استان یزد صادر نشده است

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در مورد این پدیده گردشگری به خبرنگار فارس گفت: تاکنون هیچ مجوزی مبنی بر بهره‌برداری از غارها در حوزه گردشگری ارائه نشده و تنها برای یکی از مناطق نمونه گردشگری استان مجوز صادر شده است.

محمدرضا نصیری اظهار داشت: در این یک مورد نیز در حال حاضر به دلایل زیست محیطی اقدام و فعالیت خاصی انجام نمی شود و نحوه فعالیت آن در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور در دست بررسی است.

وی با اشاره به اینکه بر خلاف آنکه می‌گویید جاذبه غارنوردی در گردشگری استان یزد مورد غفلت قرار گرفته است، عده‌ای بر این باورند که به منظور توسعه گردشگری در حال تخریب غارها هستیم، بیان کرد: تخریب غارها به منظور توسعه گردشگری صحت ندارد.

نصیری خاطرنشان کرد: تمام اقدامات میراث فرهنگی استان یزد در این حوزه با هماهنگی کامل با سازمان محیط زیست انجام می‌شود و سازمان حفاظت محیط زیست نیز بر عدم تخریب و بهره‌برداری صحیح از غارهای موجود استان که در کمیته غارشناسی و با حضور دستگاه‌های مرتبط انجام می‌شود، صحه گذاشته است.

* وجود غارهای افسانه‌ای در استان یزد

وی بیان کرد: غارهای استان یزد به لحاظ بهره‌مندی از ویژگی‌های خاص خود منحصر به‌فرد هستند و برخی از آنها دارای چند دهانه و برخی فقط دارای یک دهانه هستند و داخل آنها یک یا چند حوضچه برای تجمع آب وجود دارد.

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد یادآور شد: تعدادی از غارهای موجود در یزد افسانه‌ای، تعدادی تاریخی و تعدادی زمین‌شناسی هستند که در واقع از لحاظ بلورها و قندیل‌های موجود در آنها اهمیت و زیبایی فوق‌العاده‌ای دارند.

* سفر کوهنوردان و غارنوردان کشور به یزد برای حضور در غارهای این استان

نصیری با بیان اینکه مجموعه غارهای استان محل‌های جذاب و دیدنی برای اهالی شهرستان‌های استان و علاقه‌مندان و مشتاقان ورزش کوهنوردی و غارنوردی و زمین‌شناسان است، افزود: استان یزد هر سال پذیرای تعداد زیادی از گروه‌های کوهنوردی، غارنوردی و محققان و پژوهشگران زمین‌شناسی است.

وی تصریح کرد: با یک برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری حساب شده می‌توان برنامه این گروه‌ها را به گونه‌ای تنظیم کرد که از آن برای توسعه صنعت توریسم منطقه، بهره‌برداری اقتصادی و اجتماعی بهره گرفت.

* خانه طبیعت‌گردی در یکی از شهرستان‌های استان یزد راه‌اندازی می‌شود

نصیری خاطرنشان کرد: اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در بخش طبیعت‌گردی به ویژه کوهنوردی و غارنوردی در نظر دارد خانه طبیعت‌گردی را به منظور توسعه این بخش در یکی از شهرستان‌های مستعد استان ایجاد و راه‌اندازی کند.

استان یزد در کنار غارهای معروفی همچون غار نباتی، غار چله خانه بنادک سادات، غار چرخ الماس، غار مغستان، غار مخوف مهریز، غار یخ، غار گل عقدا و غار اتاق سفید که از جاذبه‌های طبیعی منحصر به‌فرد یزد محسوب می‌شوند، تعداد زیادی غار ناشناخته نیز دارد.

از جمله این غارها می‌توان به غار دربید، روستایی در بخش مرکزی یزد اشاره کرد که زمین‌شناسان بر این باورند که این غار نمونه کوچک شده‌ای از غار علیصدر همدان است.

با وجود این جاذبه‌های بی‌نظیر طبیعی در یزد، به نظر می‌رسد می‌توان با اندکی برنامه‌ریزی و هماهنگی علاوه بر حفظ طبیعت به توسعه گردشگری در این حوزه پرداخت.

* امکان تجربه غارنوردی استان‌های همدان و کرمانشاه در یزد

اگر چه ممکن است غارهای استان یزد گستردگی و پهناوری غارهای بزرگی نظیر غار علیصدر همدان یا غار قوری قلعه کرمانشاه را نداشته باشند اما بی‌شک از نظر زیبایی و شگفت‌انگیزی چیزی کمتر از این غارهای جهانی نیستند.

همانگونه که طی سال‌های اخیر، کویرنوردی توانسته به عنوان یک جاذبه طبیعی در استان یزد جای خود را به خوبی در بین گردشگران باز کند، بی‌شک غارنوردی نیز می‌تواند جایگاه بسیار خوبی هم در بین گردشگران و هم در بین کوهنوردان و غارنوردانی داشته باشد که به صورت تخصصی به این امر می‌پردازند.

منبع: فارس
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..