بهره‌برداری موقت از پارکینگ طبقاتی فرخی یزد

به گزارش یزدی نیوز،کمبود پارکینگ عمومی به ویژه در مرکز شهر و در مجاورت بافت تاریخی، یکی از دغدغه‌های شهروندان و البته مسئولان شهری است. از این رو ساخت پارکینگ طبقاتی خیابان فرخی، مدتی است از سوی شهرداری یزد آغاز شده و قرار است یکی از بلوک‌های این پارکینگ طبقاتی با ظرفیت ۳۵۰ دستگاه خودرو از ۲۶ اسفند امسال تا ۲۰ فروردین‌ سال آینده به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار ‌گیرد.
خیابان‌های هسته مرکزی شهر یزد، عمدتا باریک و کم عرض هستند و فضای مناسبی برای پارک‌های حاشیه‌ای ندارد. پارکینگ‌های بر معبر موجود نیز با توجه به فضاهای تجاری حاشیه این خیابان‌ها، به کسبه اختصاص یافته است، از این رو شهروندان برای یافتن جای پارک خودرو با مشکل مواجه می‌شوند.
خیابان‌های امام خمینی(ره)، فرخی، دهم فروردین، سلمان فارسی، قیام و مهدی(عج) در مجاورت بافت تاریخی در مرکز شهر هستند که نیاز مبرمی به پارکینگ‌های عمومی به ویژه پارکینگ‌های طبقاتی با ظرفیت قابل توجه دارند؛ چرا که با توجه به قرار گرفتن عمده مراکز تجاری و بازارهای سنتی شهر در امتداد این خیابان‌ها، مراجعه مردم به ویژه در روزهای پایانی سال به این خیابان‌ها قابل توجه است. قرار گرفتن این خیابان‌ها در کنار بافت تاریخی و بناهای ارزشمند، مراجعه گردشگران به ویژه گردشگران نوروزی را به این خیابان‌ها افزایش داده است؛ از این رو ایجاد پارکینگ هم برای نیاز شهروندان یزدی و هم مسافران نوروزی ضروری  است.

شلوغی خیابان‌های مرکز شهر و کمبود جای پارک
یکی از شهروندان با اشاره به مشکلات پارک خودرو در خیابان فرخی می‌گوید: حاشیه خیابان فرخی به محل توقف خودرو کسبه خیابان تبدیل شده است و این روزها که مراجعه مردم برای خرید رو به افزایش است، فضایی برای پارک خودرو برای شهروندان در اختیار نیست.
«رضا رمضانی» ادامه می‌دهد: اجرای طرح محدود کردن زمان توقف خودرو کسبه در حاشیه خیابان به‌ویژه در روزهای پایان سال چندان موثر نیست. از این رو ایجاد پارکینگ یکی از نیازهای مبرم این خیابان است که البته ساخت آن از سوی شهرداری آغاز شده اما هنوز شهروندان منتظر بهره‌برداری از آن هستند.
وی می‌افزاید: قطعا بهره‌برداری از پارکینگ طبقاتی خیابان فرخی با توجه به قرار گرفتن مراکز درمانی و دارویی، مراکز اداری و تجاری متعدد در این خیابان، یکی از ضروریات است اما شهرداری باید در ساخت آن تسریع کند چرا که قطعا مراجعه مردم به این خیابان در روزهای پایانی سال افزایش می‌یابد.
این شهروند با اشاره به اقدام قابل تقدیر شهرداری برای ساخت پارکینگ طبقاتی در خیابان فرخی یزد، خواستار اجرای طرح‌های مشابه در سایر خیابان‌های مرکز شهر از جمله خیابان قیام و خیابان امام خمینی(ره) شد.

اهمیت ایجاد پارکینگ در حاشیه میدان امیرچخماق
یکی دیگر از شهروندان با اشاره با اجرای طرح پیاده‌روسازی میدان تاریخی امیرچخماق و استقبال مسافران نوروزی از این میدان تاریخی، بر ضرورت ایجاد پارکینگ در مجاورت این میدان برای پارک خودرو مسافران و گردشگران نوروزی تاکید می‌کند.
«سیدمصطفی حیدری» می‌افزاید: زمین‌های مخروبه بسیاری در حاشیه این میدان تاریخی وجود دارد که ظرفیت تبدیل شدن به پارکینگ عمومی را دارند اما شهرداری باید در کنار تملک و تسطیح زمین‌های کوچک، برای ایجاد پارکینگ‌های بزرگ با ظرفیت قابل توجه در حاشیه این میدان اقدام کند.
وی بیان می‌کند: گاراژ علی‌چی در حاشیه این میدان مدت‌هاست که قرار است به پارکینگ عمومی تبدیل شود اما هنوز از آماده سازی آن به عنوان پارکینگ عمومی خبری نیست.
این شهروند به بهره برداری از گاراژها و کاروانسراهای قدیمی در بافت تاریخی که کارایی خود را از دست داده‌اند به عنوان پارکینگ عمومی بدون این‌که صدمه‌ای به بنا وارد شود، تاکید می‌کند.

توجه به ایجاد پارکینگ در بافت تاریخی
یکی دیگر از شهروندان هم خواستار تخصیص اعتبار مناسب برای ساخت پارکینگ‌های بزرگ در بافت تاریخی است و می‌گوید: گردشگران بسیاری برای بازدید از بافت تاریخی، به شهر یزد سفر می‌کنند اما کمبود جای پارک، یکی از مشکلاتی است که آنها به محض ورود به بافت تاریخی با آن مواجه هستند.
«حسام توکلی» بیان می‌کند: البته در این سال‌ها پارکینگ‌های درون محله‌ای با وسعت و ظرفیت محدود در بافت تاریخی ایجاد شده است اما قطعا پیدا کردن آنها با توجه به قرار گرفتن در دل محله‌ها برای گردشگران دشوار است و باید مشابه این پارکینگ‌ها در محل دسترسی به بافت تاریخی در خیابان‌های اصلی ایجاد شود.
وی می‌گوید: ایجاد پارکینگ، فرهنگ پیاده‌روی در بافت تاریخی را حتی در بین شهروندان یزدی، تقویت خواهد کرد و با توجه به رویکرد شهرداری برای پیاده‌روسازی خیابان‌های بافت تاریخی، لازم است که پارکینگ سازی با رویکرد و بودجه بهتر تسریع یابد.
این شهروند ادامه می‌دهد: اجرای طرح پیاده‌روسازی خیابان مسجد جامع تنها به دلیل فضای پارکینگ عمومی نه چندان مطلوب در ورودی خیابان مهدی(عج) موفقیت آمیز شد؛ چرا که اگر فضایی برای پارک خودروها در اختیار شهروندان وگردشگران قرار نمی‌گرفت، نمی‌شد این طرح را بدون مشارکت شهروندان اجرا کرد.
وی می‌افزاید: شهرداری باید برای جلب مشارکت شهروندان در پیاده‌روسازی خیابان قیام، به ایجاد پارکینگ‌های حاشیه‌ای و درون محله‌ای برای دسترسی مشتریان بازارهای سنتی شهر و کسبه اقدام کند.

افزایش پارکینگ‌ در نقاط مختلف شهر
معاون حمل ونقل و امور زیربنایی شهردار یزد از بهره‌برداری موقت از بخشی از ظرفیت پارکینگ طبقاتی خیابان فرخی با توجه به شلوغی معابر مرکز شهر در روزهای پایانی سال و تعطیلات نوروزی خبر می‌دهد و می‌گوید: بلوک چهارم این پارکینگ با ظرفیت ۳۵۰ دستگاه خودرو، از ۲۶ اسفند امسال تا ۲۰ فروردین سال آینده به صورت رایگان در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد.
«محمدرضا شفیعی» می‌افزاید: این پارکینگ با مساحت ۲۵ هزار مترمربع در حاشیه خیابان فرخی در هسته مرکزی شهر در ۴ بلوک در حال ساخت است که بلوک‌های چهارم و دوم به ترتیب ۱۰۰ و ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. بلوک سوم در مرحله آزادسازی و تملک زمین است و بلوک اول نیز به تازگی طراحی شده است. وی ادامه می‌دهد: تاکنون به غیر از اعتبار خرید زمین در این پارکینگ ، ۵۵ میلیارد ریال برای ساخت آن هزینه شده است.
امیدواریم با اضافه کردن ظرفیت پارکینگ‌های عمومی شهر به ویژه در آستانه نوروز، بخشی از مشکلات شهروندان برای تامین پارکینگ در خیابان فرخی و خیابان‌های مجاور برطرف
 شود. معاون حمل ونقل و امور زیربنایی شهردار یزد همچنین از بهره‌برداری از فضای گاراژ علی‌چی به عنوان پارکینگ عمومی با ظرفیت ۴۰۰ دستگاه خودرو در ایام نوروز در حاشیه میدان تاریخی امیرچخماق خبر می‌دهد و می‌گوید: شهرداری یزد اعتبار مناسبی برای تملک زمین و ایجاد پارکینگ در تمام نقاط شهر به ویژه مرکز شهر هزینه کرده است.
به گفته شفیعی، همچنین برای سال آینده ۸ میلیارد تومان اعتبار برای ایجاد پارکینگ در بافت تاریخی مصوب شده است که با هزینه آن قطعا اتفاق خوشایندی برای تامین پارکینگ مورد نیاز در بافت تاریخی یزد، رخ خواهد داد.

   مراحل ساخت پارکینگ طبقاتی خیابان فرخی
قرارداد ساخت پارکینگ طبقاتی فرخی واقع در خیابان فرخی در هسته مرکزی شهر یزد در سال‌ 91 منعقد شد؛ اما به دلیل افزایش مساحت پارکینگ و تملک نشدن زمین‌های مربوطه، عملیات اجرایی آن عملا از اواخر سال ۹۲ آغاز شد.
این پارکینگ ۲۵ هزار مترمربع مساحت دارد و در ۴ بلوک در حال ساخت است که بلوک چهارم تکمیل شده و بلوک سوم در مرحله آزادسازی است، بلوک دوم با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال ساخت است و طراحی بلوک اول به تازگی پایان یافته و وارد مرحله اجرایی شده است.

همشهری
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..