رنگ و بوی نوروزی بازار استان یزد

معصومه زارع‌زاده/همشهری

هر سال نزدیک شب عید ستاد تنظیم بازار استان به ذخیره سازی و توزیع نیازهای نوروزی به ویژه میوه شامل سیب و پرتقال اقدام می‌کند تا این اقلام ارزان‌تر از نرخ بازار به دست مردم برسد. این در حالی است که هر ساله بسیاری از شهروندان از کیفیت اقلام ذخیره سازی شده راضی نیستند و از خرید خود پشیمان می‌شوند.

خرید میوه‌های با کیفیت برای طرح تنظیم بازار
یکی از شهروندان می‌گوید: کیفیت پرتقال‌های تنظیم بازار که سال گذشته در استان توزیع شده بود، اصلا مناسب نبود. پرتقال‌ها در ابعاد بسیار بزرگ و داخل آنها خراب بود.
«رضا مرادی» ادامه می‌دهد: به نظر می‌رسد که پرتقال با کیفیت مطلوب برای مصرف نوروز خریداری نمی‌شود و یا این‌که شیوه ذخیره سازی اشتباه است چرا که قابلیت استفاده ندارند و عمده آنها دور ریخته می‌شوند.
وی می‌افزاید: مردم حاضرند بهای بیشتری پرداخت و پرتقال بهتری خریداری کنند اما قطعا توانایی خرید پرتقال کیلویی ۱۰ هزار تومان را در بازار عرضه ندارند. از این رو دولت باید پرتقال با کیفیت اما ارزان‌تر را از بازار خریداری و برای مصرف نوروز با قیمت مناسب در استان توزیع کند.
این شهروند می‌گوید: در سال جاری که سرمازدگی خسارت عمده‌ای به باغ‌های پرتقال وارد کرده است، قطعا قیمت پرتقال در بازار آزاد بسیار گران است. از این رو دولت باید با دید حمایتی، برای تامین نیاز مردم در ایام نوروز، پرتقال را با کیفیت مطلوب اما قیمت مناسب در قالب طرح تنظیم بازار عرضه کند.

ذخیره سازی سایر نیازهای نوروزی به جز میوه
یکی دیگر از شهروندان با بیان این‌که ذخیره سازی و تنظیم بازار میوه شب عید نباید تنها به پرتقال و سیب منحصر شود، می‌گوید: مردم به غیر از میوه، نیازهای دیگری از جمله مواد گوشتی و پروتئینی هم دارند که همه ساله نزدیک به نوروز گران می‌شوند و دولت باید برای تامین این اقلام هم طرح تنظیم بازار را اجرا کند.
«احسان محمدی» می‌افزاید: قیمت گوشت مرغ روز به روز در حال افزایش است و هر چه نوروز نزدیک‌تر می‌شود، این گرانی روند صعودی به خود می‌گیرد از این رو دولت باید با اجرای طرح تنظیم بازار به خریداری و ذخیره سازی گوشت مرغ اقدام و  اقلام را برای شکستن قیمت‌ها، راهی بازار مصرف کند.
وی ادامه می‌دهد: طرح تنظیم بازار باید به شکلی اجرا شود که مردم نگرانی بابت تامین نیازهای نوروز نداشته باشند اما شیوه ذخیره‌سازی اقلام ضروری هر سال مورد انتقاد است.
این شهروند می‌افزاید: در بسیاری از موارد، برخی اقلام بیش از نیاز ذخیره سازی و سپس دور ریخته می‌شود و برخی اقلام ذخیره سازی شده کفاف نیاز مردم را نمی‌دهد.

تامین کافی اقلام غذایی برای نوروز
مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان می‌گوید:در ستاد تنظیم بازار استان در شب عید امسال هر کیلوگرم شکر با قیمت ۲۷۰۰ تومان، مرغ منجمد ۵۸۰۰ تومان و برنج سفید ۲۷۰۰ تومان برای تنظیم بازار مصرف و تامین نیاز شهروندان استان، عرضه می‌شود. «سیدحسین بخشایش» ادامه می‌دهد: برنج هندی نیز با قیمت ۳۸۰۰ تومان در عمده فروشی‌ها توزیع شده و اکنون در خرده فروشی‌ها در حال توزیع است.  وی می‌گوید: اقلام اعلام شده از سوی ستاد تنظیم بازار استان، در فروشگاه‌های منتخب اداره صنعت، معدن و تجارت استان که به اداره تعاون روستایی معرفی شده است، عرضه می‌شود و این فروشگاه‌ها متعهد هستند این اقلام را به قیمت مصوب به مشتریان بفروشند.
این مسئول اظهار می‌کند: شهروندان نیز می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف با شماره ۱۲۴ تماس بگیرند و درمواقعی که ضرورت داشته باشد، بازرسی از فروشگاه‌های تنظیم بازار تشدید می‌شود.
وی در مورد میزان عرضه این اقلام بیان کرد: خوشبختانه با توجه به مقدار اقلام غذایی و میوه که ذخیره سازی شده و در حال عرضه است، کمبودی در بازار احساس نمی‌شود.

   روند ذخیره و توزیع میوه‌های در طرح تنظیم بازار
مدیر تنظیم بازار جهاد کشاورزی استان درباره ذخیره سازی میوه برای نوروز می‌گوید: خوشبختانه، به موازات تقاضا، عرضه میوه شامل سیب و پرتقال از سوی ستاد تنظیم بازار در استان انجام می‌شود.
«سیدحسین بخشایش» ادامه می‌دهد: با توجه به بررسی نیازهای سال گذشته و همچنین تقاضای موجود در استان، شب عید امسال میزان مناسبی از مواد غذایی و میوه برای تامین نیاز مردم استان ذخیره سازی شده است تا با هیچ کمبودی مواجه نشویم.
وی اظهار می‌کند: توزیع پرتقال ذخیره سازی شده از ۲۲ اسفندماه و سیب از ۲۵ اسفندماه آغاز شده است.
وی درباره قیمت عرضه میوه‌های ذخیره سازی شده طرح تنظیم بازار نیز می‌گوید: قیمت پرتقال والنسیا ۳۵۰۰ تومان و پرتقال تامسون ۲۲۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..