آنفلوانزای پرندگان در خاتم تاکنون گزارش نشده است

no-thumbs

رئیس اداره دامپزشکی خاتم گفت: بر طبق پایش و مراقبت های به عمل آمده دامپزشکی خوشبختانه تاکنون هیچ موردی از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در طیور بومی و صنعتی این شهرستان گزارش نشده است.

به گزارش یزدی نیوزدکتر محمد امین قدیمی  با تاکید بر این نکته که ورود کود مرغی به شهرستان خاتم از مهمترین عوامل خطر شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان است از کشاورزان درخواست کرد از ورود کود مرغی بدون تایید دامپزشکی خودداری کنند.
وی یادآور شد: با توجه به احتمال شیوع آنفلوانزا و مشاهده بیماری در چند استان کشور در راستای نظارت بهداشتی و مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال، مردم شهرستان از خریدن هرگونه پرنده از پرنده فروشان دوره‌گرد پرهیز کنند.
وی افزود: مردم می توانند در صورت مشاهده هر گونه عوارض و تلفات غیر عادی پرندگان و طیور از طریق شماره تلفن ۱۵۱۲ یا مراجعه به شبکه دامپزشکی شهرستان، موارد را گزارش دهند.
این مسئول در ادامه پیرامون خرید ماهی قرمز در آستانه عید نوروز گفت: هر ساله بنا به رسم دیرینه شهروندان در روزهای پایانی سال اقدام به خرید ماهی قرمز برای سفره هفت سین می کنند اما در کنار این کار پسندیده لازم است شهروندان برخی نکات بهداشتی را برای حفظ سلامت خود و نگهداری صحیح از ماهی رعایت کنند.
وی افزود: مردم ماهی قرمز را از مراکز معتبر و تحت نظارت و کنترل شهرداری و دامپزشکی تهیه و هنگام خرید دقت کنند، ماهی دارای ظاهر مناسب باشد.
قدیمی نیز درباره فعالیت این اداره در ایام نوروز اظهار داشت: همزمان با ایام نوروز و با توجه به افزایش تقاضا برای تأمین فرآورده های خام دامی و نیز ورود میهمانان و مسافران نورزی ، طرح نظارت بهداشتی بر مراکز تولید ، توزیع و عرضه فرآورده های خام دامی با ساماندهی گروههای ثابت و سیار در قالب پرسنل فنی و متخصص در امر بازرسی بهداشتی در این ایام اجرا می شود.
رئیس دامپزشکی خاتم خاطرنشان کرد: در تعطیلات عید نوروز ۲گروه سیارو ثابت در سطح شهر بر کشتارگاهها ، رستوران‌ها، قصابی‌ها و مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی و پروتئینی نظارت دارند.
قدیمی در ادامه اظهار داشت: با توجه به قرار گرفتن در روزهای پایانی سال، عرضه غیرمجاز فرآورده های خام دامی به خصوص ماهی تازه و منجمد توسط برخی از افراد به صورت دوره گرد در سطح شهرغیر بهداشتی است و به شهروندان توصیه می شود برای حفظ سلامتی خود از محل های مجاز ماهی تهیه کنند.
وی افزود: ماهی از آنجایی که دارای فساد پذیری بالایی است باید از سلامت آن مطمئن شد بنابراین این ماده پروتئینی را فقط باید از مغازه های مجاز دارای پروانه فعالیت و یخچال خریداری کرد.
خاتم با ۴۵ هزار نفر در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر یزد واقع شده است.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..