پتانسیل های استان یزد در حوزه های سه گانه میراث

no-thumbs

در جلوگیری از مرمت های غیرمجاز، تخریب و تغییرکاربری، حفاری به قصد تحصیل اشیاء تاریخی، تجاوز به حریم بناهای تاریخی حمایت دستگاه قضایی را می طلبد.

به گزارش یزدی نیوزفاطمه دانش یزدی مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت:  با وجود گستردگی بافت تاریخی ارزشمند که در فهرست آثار ملی کشور ثبت گردیده وظایف این اداره کل در صیانت و حفظ آن دو چندان گردیده است؛ لذا حمایت دستگاه قضایی در جلوگیری از مرمت های غیرمجاز، تخریب و تغییرکاربری، حفاری به قصد تحصیل اشیاء تاریخی، تجاوز به حریم بناهای تاریخی و … را می طلبد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه باتوجه به آستانه جهانی شدن بافت تاریخی یزد تصریح کرد؛ هرگونه خدشه بر بافت تاریخی در روند پرونده ثبت خللی ایجاد خواهد کرد لذا به منظور تسریع در پرونده های حوزه میراث فرهنگی خواستار ایجاد شعبات خاص میراث در شعبه ویژه دادیاری، دادگاه عمومی و تجدید نظر را به صورت ویژه داشت.

دانش یزدی نیز ضمن قدردانی از زحمات بی شائبه دستگاه قضایی و انتظامی در حفظ امنیت گردشگران خارجی اشاره کرد؛علاوه بر حفظ مواریث ملی فرهنگی استان دارالعباده یزد، رشد چشمگیر گردشگران خارجی در سال ۹۵ که نشان از توانمندی استان از ظرفیت های جذب گردشگر رادارد در راستای رسالت استان از میزان رضایتمندی سفیران فرهنگی خواهد بود.

در ادامه این نشست حبیبی رئیس کل دادگستری استان یزد ضمن برشماری پتانسیل های استان در حوزه های سه گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که تماما از مؤلفه های هویتی خطه کویر خبر می دهد، هم افزایی دستگاه قضایی را در راستای اهداف سازمان مربوطه را خاطر نشان ساخت.

وی استفاده از ظرفیت های سازمان های مردم نهاد و اجتماعی کردن از حفاظت از مواریث ملی را به عنوان بازوان توانمند دستگاه های دولتی ذکر کرد و تشکیل کمیته تخصصی را به منظور امنیت گردشگر و پرونده های ویژه میراث فرهنگی و تجاوز به حرائم تاریخی را در دستور کار قرار داد.

در ادامه این نشست نیز دادستان استان علاوه بر صدور کارت ضابطین خاص دادگستری از آموزش و بازآموزی نیروهای یگان حفاظت در برنامه سال آتی خبر داد.

گفتنی است در حاشیه این نشست؛ اداره کل مراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، آمادگی خود را برای برگزاری یک تور ویژه قضات حوزه میراث فرهنگی اعلام کرد که این امر ضمن آشنایی مقامات قضایی به عرصه و حرائم بافت تاریخی تاثیر بسزایی در صدور رای نسبت به صیانت و حفظ آثار تاریخی را در بر خواهد داشت.

باشگاه خبرنگاران 
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..