یک مقام مسئول مطرح کرد:

یزد از بی‌آبی رنج می‌برد/بحران کم آبی در استان یزد ادامه دارد

استان یزد از بحران کم آبی رنج بسیاری می کشد و به اعتقاد کارشناسان این بحران همچنان دراین استان ادامه دارد.

به گزارش یزدی نیوزمدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای یزد، شهرستان تفت که باغ شهر استان تلقی می‌شود را به لحاظ منابع آبی محدود خواند و بر حفظ همین منابع آبی محدود تأکید کرد و گفت:استان یزد از بحران کم آبی رنج می کشد.

«محمدمهدی جوادیان زاده» در هفتمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان تفت، خاطرنشان کرد: شهرستان تفت، باغ شهر استان است و ما یزدی‌ها مفتخریم که در دل کویر، این شهرستان لذت بخش وجود دارد ولی همان اقلیم، طبیعت و آبی که باعث زیبایی آن شده، همان باعث آسیبش نیز شده است.

وی افزود: البته با راه‌افتادن جلسات شورای حفاظت منابع آب و بحث احیاء و تعادل بخشی جای امیدواری است که وضعیت منابع آبی این شهرستان بهبود یابد و سرعت نابودی منابع آبی آن کمتر شود.

این مقام مسئول درخصوص وضعیت بارندگی شهرستان تفت نیز افزود: متوسط بارش این شهرستان از ابتدای سال تاکنون ۸۴ میلی‌متر است و در سال قبل در همین دوره ۹۹ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه در همین دوره ۱۵.۵ درصد کاهش بارش و نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت ۳۲ درصد کاهش داشته است.

وی هم‌چنین تعداد منابع آبی شهرستان تفت را ۶۷۱ منبع اعلام کرد و افزود: این منابع شامل ۴۲۹ منبع آبی، قنات و ۲۴۲ منبع چاه است که عمده آن‌ها را قنوات تشکیل می‌دهد.

مدیر عامل آب منطقه‌ای تصریح کرد: مثل همه جای استان، عمده مصرف آب در شهرستان تفت مربوط به بخش کشاورزی است که این رقم در استان حدود ۸۹ درصد و در شهرستان تفت ۶۵ درصد است.

وی گفت: طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی مناطق طاقستان، مرتاضیه و چاه بیگی به مدت ۳۰ روز منجر به صرفه‌جویی حدود چهار میلیون مترمکعب آی سفره‌های زمینی این منطقه شد.

جوادیان‌زاده از نصب کنتورهای حجمی هوشمند بر روی چاه‌های آب آشامیدنی نیز خبر داد و اظهار کرد: در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان تصمیم‌گیری شد که برای همه چاه‌ها حتی چاه‌های آب شرب هم کنتور حجمی هوشمند نصب شود که لااقل موجب شفافیت مصارف می‌شود اما برای انجام این کار، دولت باید پیش قدم شود تا کشاورزان نیز ترغیب شوند.

وی در خصوص رایج شدن آب شیرین‌کن‌ها و استفاده از آن در بخش کشاورزی افزود: پسابی که از این آب شیرین‌کن بیرون می‌آید، آبی بسیار شور و غلیظ است و اگر این آب در طبیعت رها شود یا در منابع آب زیرزمینی نفوذ کند، منابع آب زیرزمینی را خراب می‌کند یا این که آب تبخیر شده و خاک و نمکی که از آن به جا می‌ماند منجر به ریزگرد می‌شود که برای جلوگیری از این معضل، باید استانداردهایی برای آب شیرین‌کن‌ها تعریف شود و بررسی بیشتری صورت گیرد.

جوادیان‌زاده هشدار داد: شهرستان تفت علیرغم این‌که باغ شهر است و منطقه کوهستانی نیز بشمار می‌رود، منابع آبی محدودی دارد که آن منابع محدود نیز در پایین‌دست دره گاهان است، اما بسیار مهم است که همین منابع آبی محدود را حفظ و از توسعه مناطق بالادست جلوگیری کنیم.

«محمود زارع»، فرماندار تفت هم در خصوص نصب کنتور هوشمند روی چاه‌های آب آشامیدنی گفت: ۹۵ درصد چاه‌های آب شرب شهرستان تفت کمتر از ظرفیت فعال هستند و از ۸۰ لیتر در ثانیه آبی که باید در مدار قرار بگیرد در تابستان به سختی ۴۰ لیتر در ثانیه در مدار قرار می‌گیرد که در مناطق روستایی و نیر تقریباً صفر است.

وی افزود: به عبارتی از ۱۲۶حلقه چاه، ۲۶ حلقه آن خشکیده، ۴۶ حلقه آن از مدار خارج شده و بقیه هم با ۳۰ تا ۴۰ درصد آبدهی فعال است لذا در شهرستان تفت فوق‌العاده با مشکل آب مواجه هستیم .

فرماندار تفت با اشاره به این‌که در حوزه اقتصاد مقاومتی از ناحیه آب منطقه‌ای اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است، گفت: حدود ۹۵ درصد در بحث حفاظت و احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی شهرستان تفت پیشرفت داشتیم و امیدواریم تا پایان سال آنچه هدف است در شورای حفاظت شهرستان صد درصد عملیاتی کنیم که کار ارزشمندی است .

زارع در ادامه با استقبال از طرح خاموشی زمستانه چاه‌های آب کشاورزی شهرستان افزود: چهار میلیون مترمکعب صرفه‌جویی، رقم خوبی است.

وی افزود: در راستای حفاظت از منابع آبی شهرستان بحث آبیاری کم فشار، تحت فشار، لوله‌گذاری و قطره‌ای کردن جزو مصوبات دولت و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی شهرستان است که قرار است حدود ۲۰۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان تفت را مجهز به این سیستم کنیم.

فرماندار تفت رضایت خود را از همه عوامل که دست به دست هم دادند تا این منابع آبی حفظ شود اعلام کرد و گفت: همه این برنامه‌ها به خاطر این است که منابع آب زیرزمینی شهرستان تفت را به طور بهینه استفاده کنیم و هدف شورای حفاظت منابع آب و دولت را در صرفه‌جویی و استفاده مطلوب از آب، با جایگزین کردن کشت‌های غالب محقق ساخته و با این کار درآمد اقتصادی مردم را نیز بالا ببریم.       
تابناک                          

بخش نظردهی بسته شده است..