صدور بی امان مجوز معدن ادامه دارد:

روستاها قربانی رتبه معدنی یزد

طی دو دهه گذشته یکی از شاخص های برتری یزد، میزان بهره برداری از معادن بوده و یزد اکنون در رتبه ششم قرار دارد اما علاقه به حفظ این جایگاه، آسیب های جدی به محیط زیست وارد کرده است.

به گزارش یزدی نیوزیزد را اکنون به عنوان ششمین استان معدنی کشور می شناسند و یکی از افتخارات استان یزد بهره مندی از مواهب طبیعی و عنایت خداوند متعال به این نطقه از کشور اسلامی است.

به گفته کارشناسان معدنی، یزد کلکسیونی از انواع سنگ ها و مواد معدنی است و هر آنچه ماده معدنی در دنیا وجود دارد، اگر ده ها معدن غنی از آن در یزد وجود نداشته باشد، حداقل رگه هایی از این ماده معدنی وجود دارد.

گرچه سنگ آهن اصلی ترین ماده معدنی استان یزد به شمار می رود و دو مجموعه عظیم در استان در حال بهره برداری از این معادن هستند اما فعالیت های معدنی در استان به این موارد خلاصه نمی شود و صدها معدن کوچک و بزرگ در مناطق مختلف استان در حال بهره برداری هستند.

ده ها سال پیش معادن سنگ آهن در بافق و اردکان مشغول به فعالیت بودند و علاوه بر اینکه بخشی از نیازهای استان از محل عوارض این معادن تأمین می شد، اشتغال زایی خوبی نیز ایجاد شده بود و نظارت های زیست محیطی نیز بر این معادن طبق روال معمول صورت می گرفت و اغلب مشکلی در حوزه این دو معدن بزرگ وجود نداشت.

حفاری های معدنی دشت و کویر، کوهستان و روستا نمی شناسد

به تدریج با شناسایی رگه های معدنی کار کند و کاو در دشت و کویر، مرتع و کوهستان و روستا و بیابان آغاز شد به نحوی که امروز جاده ای در استان یزد نیست که چند کیلومتری دورتر از آن، فعالیت معدنی صورت نگیرد.

در برخی مناطق استان تپه هایی که تا چندی پیش چشم اندازهای زیبای طبیعی در جاده ها خلق کرده بودند، امروز تراشیده شده اند و نشانی از آنها نیست یا اگر باشد، بیشتر شبیه یک برآمدگی است که هیچ شباهتی به تپه و کوه ندارد.

صدور مجوزهای بی امان نفس محیط زیست یزد را به شماره انداخته و حتی اجازه تنفس به زمین خدا داده نمی شود که البته به نظر می رسد این روند اندکی نسبت به قبل بهبود یافته است.

مهر

بخش نظردهی بسته شده است..