یزد، عروس کویر ایران

به گزارش یزدی نیوز استان یزد با توجه به ظرفیت های بالای گردشگری، سابقه تاریخی و وجود یکهزار و ۶۰۰ اثر تاریخی و ۶۰۰ اثر ثبت شده ملی، بعنوان عروس کویر ایران، دومین شهر تاریخی و نخستین شهر خشتی جهان شناخته شده است.

 
 وجود نخستین و قدیمی ترین آثار طبیعی و دست ساز بشر ، برترین آثار تک ایران و جهان در این استان از جمله نارین قلعه میبد به عنوان قدیمی ترین بنای ساخته شده از خشت در دنیا ،قنات زارچ به عنوان طولانی ترین قنات دنیا با ۱۰۰کیلومتر طول و قدیمی ترین مسجد ایران یعنی مسجد جامع فهرج بخشی از این ظرفیت هاست.
 
از دیگر آثار ناب و ویژه استان یزد می توان به نخل چوبی میدان امیر چخماق به عنوان قدیمی ترین نخل چوبی ایران با ۴۵۰ سال عمر، بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی ۲۷۰ ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان و سرو ۴۵۰۰ساله ابرکوه به عنوان مسن ترین موجود زنده جهان اشاره کرد که هر ساله بویژه در نوروز باستانی ، مسافران زیادی را به مرکز ایران جذب می کند.
 
هر مسافر سعی می کند ضمن بازدید از این آثار زیبا ، تاریخ را با گذر از کوچه پس‌کوچه‌های این کهن‌شهر تاریخی ورق زده و دل به سرزمین خاک و خاطره ، کار و کاریز و کاهگل سپرده و سجده بر درگاه حضرت دوست در شهر قنات ، قنوت و قناعت بگذارد و با دستانی پر از شیرینی و قطاب یزدی و عطرآگین از بوی دل انگیز گل های بهاری کوچه باغ های زیبای روستاهای ده بالا و طزرجان که دست کمی از شمال ایران ندارد به شهر خود بازگردد.
 
شاید هم عده ای دوست دارند در دریای ریگ های خاکستری کویر صادق آباد بافق فرو رفته و آفتاب محبت کویر را درمان پوست و تن خود کرده و تندرست و سلامت به دامن چشمه سارهای کوچک بهاری در باغ شهر مهریز و دامنه های شیرکوه در تفت پناه برده و در نهایت زیرسایه کهنسال ترین درخت جهان در ابرکوه ، نوروز را به سر ببرند. 
 
این روزها حسینیه ایران، شهر دوچرخه ها، شهر شیرینی و قطاب و شهر آتش و آفتاب، عطر و بوی بهاری و سرسبزی گرفته و با اندک برف و باران زمستانی ، طراوت و شادابی خاصی بر چهره شهر نشسته است.
 
با توجه به شهرت یزدی های در مهمانداری و مهمان دوستی ، همه استان در تدارک گسترده برای پذیرایی از مسافران و گردشگران است و پیش بینی شده افزایش ۱۵ درصدی مسافران نسبت به نوروز ۹۵ و رسیدن به تعداد ۱.۵ میلیون نفر را شاهد باشیم.
 
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد بابیان اینکه سال خوش آمدگویی به استان تا افق ۱۴۰۰ ادامه خواهد داشت اظهار کرد: برای شعار ستاد اجرایی خدمات سفر نوروز سال ۹۶، شعار نوروز متفاوت، خدمات متفاوت انتخاب شده است.
 
فاطمه دانش درباره برخی برنامه های اسفندماه و برای استقبال از نوروز در استان تصریح کرد: برگزاری همایش های مختلف به منظور معرفی استان ، ساماندهی تبلیغات عید، درجه بندی مجموعه های گردشگری، کنترل قیمت واحدهای اقامتی و پذیرایی، نظارت دقیق و ساماندهی منازل استیجاری در دستور کار داریم.
 
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هم گفت: پیش بینی می شود ۱.۵میلیون مسافردر تعطیلات نوروز ۹۶ به استان یزد سفر کنند.
 
محمدرضا نصیری با بیان اینکه ۶۰ هتل ، بیش از ۱۲۰ مکان اقامتی شامل خانه مسافر،مدارس ، سوئیت آپارتمان دراستان برای رفاه حال مسافران مهیا شده است افزود: از هم اکنون آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران ار اقصا نقاط کشورهستیم.
 
وی بابیان اینکه برای گردشگران تعطیلات نوروزی کمپ های کویری نوردی ،۳۰ بازارچه صنایع دستی و گروهای موسیقی در محل های آثارهای تاریخی و طبیعی پیش بینی شده است خاطر نشان کرد: ۳۰۰ راهنمای گردشگری در این زمینه همکاری دارند.
 
معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری میراث فرهنگی استان یزد بابیان اینکه استان یزد رتبه نخست را در راه اندازی بوم گردی کشور را به خود اختصاص داده است تصریح کرد: براساس الگوهای بومی و سنتی منطقه برای دستیابی به توسعه گردشگری پایدار روستایی در جذب گردشگران داخلی و خارجی است.
 
در بخش حمل و نقل و جاده ای نیز با توجه به تشکیل جلسه کمیته حمل و نقل ستاد سفرهای نوروزی استان یزد ، راه های کاهش حوادث جاده ای ، ایمن سازی راه ها و جاده ها و رفع نواقص بررسی شده است.
 
رئیس کمیته حمل و نقل و ستاد سفرهای نوروزی استان هم در بررسی گزارش عملکرد دستگاه ها گفت: با توجه به اقدامات همه دستگاه های امدادرسان امیدواریم نوروز امسال شاهد کمترین حوادث جاده ای باشیم و با ایمن سازی، بستر امنی را برای مسافرانی که به این استان سفر می کنند فراهم کنیم.
 
محمدرضا نقصان محمدی افزود: ما در دو جلسه این کمیته به موضوعات رفع نقاط حادثه خیز تمامی محورهای مواصلاتی استان پرداختیم و رفع نقص نقاطی که مورد تاکید پلیس راه استان است به اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای محول شد.
 
مدیرکل راه و شهرسازی استان در ادامه از رفع نواقص خودرویی پلیس و راه اندازی گشت های نامحسوس، راه اندازی ایستگاه آتش نشانی در راه آهن یزد و همچنین توقف تمامی عملیات مرمتی و راهسازی از ۲۰ اسفند امسال و همچنین با امدادرسانی در طول مسیر جاده خبر داد.
 
بخش ریلی نیز امسال تدارک خوبی دیده که مهمترین آنها همه روزه کردن قطار مسیر مشهد و کاهش تاخیرات و نیز سهولت در تردد مسافران این مجموعه در ایستگاهها اعلام شده است.
 
مدیرکل راه آهن یزد درباره برنامه های نوروز ۹۶ هم گفت: با تلاش های صورت گرفته قطار یزد به مشهد برای نوروز همه روزه می شود که البته قرار بود سال آینده این کار صورت گیرد و خوشبختانه زودتر انجام می شود. 
 
سیدمصطفی داوودی یکی از مشکلات موجود را ورود نیمه شب قطار یزد به مشهد در ساعات نیمه شب اعلام کرد و افزود: هم اکنون این زمان تغییر یافته و قطار یزد در ساعت ۵ صبح وارد مشهد می شود.
 
وی همچنین از تشکیل ستاد نوروزی در مجموعه راه آهن خبر داد و اظهار کرد: بازدیدهای مستمر به منظور رفع نواقص ، تلاش در راستای کاهش تاخیرها و نظارت دقیق بر ورود و خروج قطارها در حال انجام است. 
 
وی درباره دیگر برنامه های نوروز این اداره کل در نوروز گفت: لغو مرخصی ها از ۲۵ اسفند تا ۱۶ فروردین و برقراری کشیک های ۲۴ساعته و یک کشیک ارشد از معاونان و روسای ادارات به صورت تمام وقت و برگزاری کمیسیون گراف و کنترل و بررسی قطارها در ساعت هشت صبح هر روز با حضور مدیرکل و یا معاونان را داریم. 
 
مدیرکل راه آهن یزد درباره پیش فروش بلیط های نوروزی هم خاطرنشان کرد: سایت را برای پیش فروزش قطارهای ۲۵ اسفند تا ۱۶ فروردین از ۱۷ بهمن باز کرده بودیم با این حال هنوز ظرفیت داریم ولی مسافران باید زودتر اقدام کنند تا برای سفر دچار مشکل نشوند. 
 
داوودی درباره برخی تاخیرهای قطار هم گفت: تاخیر در محدوده ایستگاه و مبدا یزد تقریبا به صفر رسیده و تلاش می کنیم تا تاخیرهای در محدوده استان نیز به زیر ۱۰ دقیقه برسد ضمن آنکه در استان اصفهان و قم نیز تعمیرات فصلی برای نوروز در حال انجام است. 
 
وی ادامه داد: پیش بینی می شود تعمیرات در این استان ها نیز تا ۲۵ اسفندماه به پایان برسد و از روز ۲۶ اسفندماه تاخیر در مسیر یزد به تهران نیز کاهش یابد با این حال باید توجه داشت که تعداد ورودی قطار به تهران همزمان با قطار یزد ۸۰ رام است و اگر برای یکی از آنها مشکلی فنی ایجاد شود تاخیر طبیعی است. 
باشگاه خبرنگاران 
 

بخش نظردهی بسته شده است..