معاون رییس جمهور:

پرونده ثبت جهانی شهر تاریخی یزد در وضعیت مناسبی است

معاون رئیس‌جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گفت: «پرونده ثبت شهر تاریخی یزد در فهرست میراث جهانی وضعیت مناسبی دارد»

به گزارش یزدی نیوززهرا احمدی‌پور معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که به استان یزد سفر کرده است، در گفت‌و‌گو با بخش خبری ۲۰:۴۵ شبکه استانی یزد، با اعلام این خبر افزود: خوشبختانه این پرونده در یونسکو مفتوح است و کمیته‌های تخصصی یونسکو درحالِ بررسی آن هستند.
او اضافه کرد: امیدوارم این پرونده در یونسکو به‌ثبت برسد؛ سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این خصوص همه کوشش خود را به‌کار بسته است.
احمدی‌پور در تشریح روند به‌نتیجه رسیدن پرونده‌های ارسالی ثبت‌جهانی به یونسکو اظهار کرد: سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‎دستی و گردشگری کار بر روی این پرونده را به‌خوبی پیش برده و امیدواریم که این پرونده در یونسکو با موفقیت ثبت شود.
مردم در نوروز ۹۶ فرصت سفر به یزد را از دست ندهند
احمدی‌پور هم چنین در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیمای استان یزد با اشاره به جاذبه‌های تاریخی و گردشگری این استان گفت: «مردم فرصت سفر به یزد را در نوروز ۹۶ از دست ندهند.
وی امروز جمعه ششم اسفند در دومین روز از سفر دوروزه خود به استان یزد، به‌همراه تعدادی از مدیران استان یزد و مسئولان میراث‌فرهنگی این استان از بخش‌های مختلف مجموعه نگه‌داری حیوانان و پرندگان باغ آهو در شهر مهریز بازدید کرد.
احمدی‌پور در حاشیه این بازدید در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیمای استان یزد، ضمن تشویق مردم برای از دست ندادن فرصت سفر به یزد در نوروز ۹۶، اظهار کرد: خوشبختانه استان یزد بناهای تاریخی زیبا و جاذبه‌های گردشگری متنوعی دارد و از تأسیسات گردشگری مناسبی برخوردار است و می‌تواند یکی از بهترین مقاصد سفر در نوروز ۹۶ باشد.
او با اشاره به بازدیدهای خود از آثار فرهنگی‌تاریخی و جاذبه‌های گردشگری این استان ازجمله آثار تاریخی شهر مهریز، یادآور شد: یکی از بناهای زیبای استان یزد قلعه تاریخی سریزد در مهریز است. صیانت و حفاظت از بناهای تاریخی و فرهنگی در کشور موردتوجه سازمان میراث‌فرهنگی است.
او استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از احیا و مرمت بناهای تاریخی در کشور خبر داد و گفت: خوشبختانه در این خصوص سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به حفظ و احیای بناهای تاریخی علاقه‌مند هستند و حضور پررنگی در این عرصه دارند.
بازدید از باغ جهانی پهلوان‌پور در مهریز
معاون رئیس‌جمهوری در دومین روز از سفر دوروزه خود به استان یزد، با حضور در شهر مهریز، از باغ جهانی پهلوان‌پور بازدید کرد.
وی در بازدید از بخش‌های مختلف جهانی پهلوان‌پور، از نزدیک با آخرین وضعیت حفظ و نگه‌داری این باغ جهانی آشنا شد.
در این بازدید که جمعی از مسئولان محلی استان یزد نیز حضور داشتند، محمدرضا صباغیان نماینده شهرهای مهریز، بافق، به‌آباد، ابرکوه و خاتم، در گفت‌وگو با معاون رئیس‌جمهوری، خواستار توجه هر چه بیشتر به حوزه میراث‌فرهنگی در این پنج شهرستان شد.
او در حاشیه این بازدید با ارائه نامه‌های مختلف به رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از او درخواست کرد تا موضوعات مرتبط با حوزه مأموریت‌های سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این پنج شهرستان به طور ویژه پیگیری شود.
مرمت قلعه‌های شهرستان خاتم، ارتقای نمایندگی میراث‌فرهنگی بافق به اداره، افزایش تعداد نیروهای شهرستان به‌آباد و توجه بیشتر به آثار فرهنگی ابرکوه از مهم‌ترین درخواست‌های این نماینده مجلس از معاون رئیس‌جمهوری بودند.
باغ جهانی پهلوان‌پور با ۵ هکتار مساحت در سال ۱۳۸۱ ثبت‌ملی و در سال ۱۳۹۱ نیز در قالب پرونده باغ‌های ایرانی ثبت‌جهانی شد.
این باغ دارای برج و موزه مردم‌شناسی، شربتخانه و سوئیت‌های پذیرایی است.
در این بازدید، فاطمه کرباسی مدیرکل حوزه ریاست و فاطمه دانش‌یزدی مدیر میراث‌فرهنگی استان و جمعی از مسئولان محلی احمدی‌پور را همراهی می‌کردند.
بازدید از از قلعه تاریخی سریزد
معاون رئیس‌جمهوری، در دومین روز از سفر خود به استان یزد، در شهر مهریز حاضر شد و از قلعه تاریخی سریزد متعلق به دوره ساسانیان بازدید کرد.
وی ضمن بازدید از این قلعه تاریخی و با اشاره به شکوه و زیبایی آن، بر صیانت از آثار فرهنگی و تاریخی و معرفی هر چه بهتر آن‌ها به گردشگران تأکید کرد.
قلعه تاریخی سریزد کهن‌ترین و بزرگ‌ترین صندوق امانات بانکی ایران است که قدمت آن به دوره ساسانیان می‌رسد و محل ذخیره‌سازی غلات و مواد غذایی و اشیای گران‌بها بوده است.
در حاشیه این بازدید، مجید سریزدی، یکی از سرمایه‌گذاران استان یزد، به معاون رئیس‌جمهوری توضیحاتی درخصوص مهم‌ترین طرح‌های سرمایه‌گذاری در روستای تاریخی سریزد ارائه کرد.
او در تشریح طرح‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه تاریخی گفت: افتتاح شهرک صنایع‌دستی با ظرفیت ۲۰ واحد، احداث گلخانه گردشگری و احداث سینمای تاریخی‌اسلامی از مهم‌ترین طرح‌هایی است که در روستای سریزد برنامه‌ریزی شده و درحال انجام گرفتن است.
او همچنین از برنامه‌ریزی‌ها برای راه‌اندازی اولین مرکز پرورش گربه ایرانی در شهر اشکذر خبر داد و گفت: گربه ایرانی یکی از اصلی‌ترین نژادهای گربه در دنیاست و با افتتاح این مرکز قصد داریم از نژاد گربه ایرانی حفاظت کنیم.
ارگ قدیم سریزد به یکی از عجایب هفتگانه ایران شهرت دارد و در سال ۲۰۱۴ موفق به کسب جایزه ممتاز «رقابت حفاظت از میراث‌فرهنگی آسیا و اقیانوسیه» از یونسکو شد.
در بازدید معاون رئیس‌جمهوری از این قلعه تاریخی، سیدمحمدرضا سیدحسینی معاون امور عمرانی استانداری یزد، محمدرضا صباغیان نماینده مهریز و بافق و به‌آباد ابرکوه و خاتم، سیدمحمد رستگاری فرماندار مهریز و جمعی از مدیران میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری حضور داشتند.

بخش نظردهی بسته شده است..