استاندار یزد خبر داد:

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در یزد پاک‌سازی شد

استاندار یزد گفت: بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تاکنون به انسان سرایت نکرده و در یزد پاک سازی شده است.

به گزارش یزدی نیوزسید محمد میرمحمدی در چهارمین جلسۀ ستاد مبارزه با بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یزد با بیان اینکه همۀ مسئولان برای مقابله با آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بسیج شده‌اند افزود: دستگاه‌های استان برای مقابله با این بیماری انسان سرعت عمل خوبی داشته‌اند که این تجربه نشان داد آمادگی استان برای مدیریت بحران هرچند جای کار دارد، اما امیدوارکننده است.
وی ادامه داد: دغدغه‌های کنونی ناشی از آنفلوآنزای فوق‌ حاد پرندگان فرصتی ایجاد کرده است که استان برای آموزش همگانی مردم در مورد بیماری‌هایی از این دست اقدام کنند.
استاندار یزد بر اطلاع‌رسانی ابعاد بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تأکید و بیان کرد: شایسته است به‌زودی متخصصان از طریق رسانۀ صداوسیما ابعاد مختلف این بیماری و روش‌های مقابله با آن را برای مردم شرح دهند و زمان این برنامه نیز از طریق پیامک به مردم استان اعلام شود تا مردم از ویژگی‌های این بیماری و مراقبت‌هایی که باید به‌عمل آورند مطلع شوند.
میرمحمدی گفت: مردم تا اطمینان از مقابلۀ کامل با ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سایر نقاط استان، پرندگان خود را از قفس خارج نکنند.
وی افزود: آزمایش‌های انجام شده بر روی ۳۴۶خانوار که جمعیتی بیش از ۲هزار نفر را شامل می‌شد مشکوک شدن به ۵۵نفر را به‌دنبال داشت و پس از نمونه‌گیری‌ از ۱۰نفر آنها خوشبختانه نتیجه منفی بود، ولی واکسن‌زنی به این افراد انجام شد.
استاندار یزد گفت: تاکنون هیچ فردی از بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در استان یزد آسیب ندیده‌‌ و در بررسی‌ها روی نمونه‌های متعدد طیور، نتیجۀ آزمایش‌ها بر روی یک مرغ و در یک واحد مرغداری مثبت بوده است.
بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان (HPAI) بین پرندگان و انسان مشترک است و در مواردی به سایر پستانداران نیز از طریق تماس مستقیم و غیر مستقیم با پرنده آلوده منتقل می شود.
این ویروس علاوه بر پرندگان می تواند انسان، خوک، پستانداران دریایی، سنجاب و حتی گربه سانان مانند پلنگ و ببر را نیز آلوده می کند و بیماری به علت شدت تلفات بالا به طاعون پرندگان نیز مشهور است.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..