سه دسته‌گی اصولگرایان در انتخابات۹۶

به گزارش یزدی نیوزرسول منتجب نیا به روزنامه اعتماد گفت: جریان اصولگرا منهای تعدادی از چهره‌های شاخص آنها که از آقای روحانی حمایت یا لااقل سکوت کرده‌اند و تعدادشان چندان زیاد نیست، هرچه تلاش می‌کنند به وحدت نظر برسند تاکنون موفق نشده‌اند.

احتمال زیاد است که این جریان سیاسی در ماه‌های باقیمانده نتواند به وحدت فراگیر دست پیدا کند. چرایی این امر در انگیزه‌های مختلف طیف‌ها و گروه‌های سیاسی این جریان نهفته است. بخشی از جریان اصولگرا به حکم وظیفه ملی و سنتی که احساس می‌کردند وارد صحنه می‌شوند و کاندیدایی را مشخص کرده و به مردم معرفی می‌کنند. آنها معتقدند که با کاندیداتوری به وظیفه خود عمل می‌کنند؛ چه این کاندیدا رای بیاورد و چه نیاورد. بخشی از جریان سنتی اصولگرا چنین کنشی در انتخابات آتی خواهند داشت. طیف دیگر تند و افراطی این جریان سیاسی نمی‌خواهند فقط بر حسب وظیفه وارد میدان شوند، بلکه داعیه موفقیت و پیروزی در انتخابات دارند.
 
این انگیزه در آنها قوی است یا حداقل هدف‌شان این است که آرای آقای روحانی را بشکنند و از اقتدار و صلابت او در دوره دوم ریاست‌جمهوری‌اش بکاهند. گروه دیگری از اصولگرایان که هواداران آقای احمدی‌نژاد هستند، بعید است بتوانند با اصولگرایان سنتی کنار بیایند و حتی با اصولگرایان افراطی نیز همگام نمی‌شوند. به جرات می‌توان گفت که طیف هوادار احمدی‌نژاد در جریان اصولگرا در این انتخابات با طیف تند و افراطی این جریان سیاسی ائتلاف نخواهند کرد.
 
هدف آنها نه رسیدن به ریاست‌جمهوری است و نه ضربه زدن به آرای آقای روحانی. آنها برای عرض اندام، نشان دادن خودشان و ابقای جایگاه سیاسی خود در جامعه دست و پا می‌زنند و حرکتی را سامان می‌دهند. پیش از انصراف آقای احمدی‌نژاد این دسته امید داشتند که در انتخابات پیروز شوند اما با کناره‌گیری او مایوس هستند و کاندیدایی را برای معرفی ندارند. لذا آنها فقط به این دلیل که از عرصه سیاست و افکار عمومی حذف نشوند، کاندیدایی را مطرح می‌کنند.

*از این رو لااقل سه دسته در بین اصولگرایان شکل می‌گیرد که ممکن است هیچ کدام با هم کنار نیایند و همچنین ممکن است که دو تا از آنها کنار بیایند. جبهه مردمی نیروهای انقلاب تاکنون نتوانسته چنین وحدتی را ایجاد کند. ضمن اینکه این جبهه با یک اسم جدید نمی‌تواند در جامعه کشش ایجاد کند یا کاندیدای مورد نظر مردم را مشخص کند. این عناوین چندان کارساز نیست.

*با توجه به آنچه از وضعیت اصولگرایان نمایان است، وحدت را به دست نخواهند آورد و آرای آنها پراکنده خواهد شد. از این رو آقای روحانی در انتخابات ٩٦ رقیب قدرتمند و قابل طرحی نخواهد داشت. آنچه مهم است این است که افکار عمومی سامان گیرد و مردم حضور گسترده در صحنه انتخابات داشته باشند. اگر مردم در انتخابات حضور فعال داشته باشند، با حمایت‌هایی که اصلاح‌طلبان و اعتدالگرایان از آقای روحانی داشته‌اند، پیروزی چندان بعید نیست.

 

 

بخش نظردهی بسته شده است..