آمار وحشتناک طلاق در یزد:

هر پنج ازدواج در یزد یکی طلاق می گیرند/دختران مطلقه ۳۰ ساله یزدی

هزار و 266 طلاق در نه ماه اول سال 95 به ثبت رسیده است که بر اساس آمارها به صورت میانگین از هر 5 ازدواج در یزد یک مورد به طلاق ختم شده است که بیشترین طلاق رخ داده در مردان با میانگین سنی 34 و در زنان با میانگین سنی 30 سال بوده است.

به گزارش یزدی نیوزکارشناس مسئول آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت اداره کل ثبت احوال یزد به خبرنگار یزدندا گفت: هزار و ۲۶۶ طلاق در نه ماه اول سال ۹۵ به ثبت رسیده است که بر اساس آمارها به صورت میانگین از هر ۵ ازدواج در یزد یک مورد به طلاق ختم شده است که بیشترین طلاق رخ داده در مردان با میانگین سنی ۳۴ و در زنان با میانگین سنی ۳۰ سال بوده است.

مهدی مصدق اظهار کرد: بیشتر از ۴۰ درصد طلاق‌ بین یزدی‌ها در ۵ سال اول زندگی رخ می دهد.

بیشترین طلاق‌ ها در ۵ سال اول زندگی رخ می‌ دهد زیرا بیشترین تعارض نیز در این دوره اتفاق می‌ افتد. این دوره زمانی بسیار حساس است، بسیاری از اوقات اختلافات زوجین در حوزه‌های بسیار کوچکی است که اگر آموزش‌ ها و مهارت‌های لازم ارائه شود به راحتی می توان از آنها پیشگیری کرد.

مسئولین تلاش می کنند با کمک مراکز مشاوره و ارائه آموزش‌ های لازم به جوانان زمینه‌های طلاق را کاهش دهند تا با افزایش مهارت‌های قبل از ازدواج و کسب مهارت‌های زندگی شاهد کاهش آمار طلاق و جلوگیری از تبعات این آسیب اجتماعی باشیم.

آسیب های اجتماعی طلاق

اصل مساله طلاق یک ضرورت است اما ضرورتی که به حداقل ممکن کاهش یابد.در این شرایط تلاش برای به حداقل رساندن آسیب های اجتماعی طلاق تنها راه حل ممکن به نظر می رسد. زن و مردی که از یکدیگر جدا می شوند از نظر شرایط روحی بسیار آسیب پذیر شده و با نوع بدبینی و سوءظن به جامعه می نگرند .این افراد حتی پس از ازدواج مجدد نیز همواره در نگرانی به سر می برند که مبادا در این ازدواج نیز تجربه تلخ گذشته تکرار شود.زوجینی که از یکدیگر جدا می شوند بخصوص خانم ها ، پس از طلاق شانس یک ازدواج مناسب را از دست خواهند داد و جامعه به سختی آنها را پذیرا می شود.

این زنان اغلب یا با مردانی که شرایط مشابه آنها را دارند ازدواج می کنند یا با افرادی که همسرشان فوت نموده و در برخی موارد نیز خواسته یا ناخواسته به عنوان همسر دوم، کانون خانوادهای دیگر متلاشی می کنند. فرزندان طلاق در این میان بیشترین آسیب را خواهند دید، چه اینکه این کودکان به این علت که از ابتدا شاهد جنجال های خانوادگی بوده اند از روحیه حساس و شکننده ای برخوردارند و به ندرت دیده شده که با فرد دیگری که به جای مادر یا پدر آنها وارد می شوند ارتباط خوبی برقرار نمایند فرزندان طلاق معمولا این فشارهای روحی را تا آخر عمر با خود به همراه داشته و در برخی موارد نیز این آسیب های روحی در غالب حس انتقام از جامعه بروز می کند. بنابراین با وجود این آسیب ها و هزاران آسیب دیگری که از زوایای مختلف جامعه را با تهدید مواجه می سازد، کارشناسان ، طلاق را به عنوان آخرین راه حل برای زوجین پیشنهاد می کنند.

علل طلاق

کم‌رنگ شدن معنویات و ارزش‌های اخلاقی و دینی، عدم یادگیری مهارت‌های زندگی، دخالت اطرافیان، شک و تردید زوجین نسبت به یکدیگر، اعتیاد و حس تنفر از عمده عوامل طلاق در پنج سال اول زندگی است.

این‌روزها شاهدیم آمار طلاق به شدت در جامعه ایران رو به افزایش است و در یزد نیز روند طلاق شیب تندی به خود گرفته است.

افزایش آمار طلاق، نشان دهنده تغییرات اجتماعی

کارشناسان معتقدند، افزایش آمار طلاق بیش از آن‌که نگران‌کننده باشد از تغییرات اجتماعی در ایران خبر می‌دهد و شیب تند طلاق در ایران به دلیل شرایط خاص اجتماعی این مقطع زمانی است و الزاما به این معنی نیست که این روند آن‌قدر ادامه پیدا می‌کند که اصولا نهاد خانواده به کلی در ایران فرو پاشیده شود. افزایش آمار طلاق در ایران ناشی از شرایط اجتماعی یک جامعه در حال گذار است.

بسیاری از مسائل اجتماعی ایران با توجه به اینکه جامعه ایران در دوران گذار است، تحلیل می‌شود، خانواده ما هم مثل جامعه ما در حال گذار از یک وضع به وضع دیگری است و افزایش آمار طلاق هم ناشی از همین تغییرات است. وضع قبلی خانواده تابع ارزش‌ها، قوانین و مقررات و عرف اجتماعی بوده است اما خانواده‌ای که حالا افق خودش را نشان می‌دهد مولفه‌هایش تغییر کرده است. برای مثال روابط بین طرفین در خانواده از شکل روابط یکسویه که در گذشته از طرف مرد به سمت زن بوده تغییر کرده و نظم جدید زندگی خانوادگی را دو سویه می‌بیند و براساس عقلانیت و اخلاق و حفظ حقوق متقابل تعریف می‌کند.

بخش نظردهی بسته شده است..