قابل توجه مسئولان:

ابتلای ۳ هزار یزدی به بیماری‌های روانی

اختلالات روانی یکی از بیماری‎‎های مبتلابه جوامع است ولی نگاه نامناسبی که در جامعه به این نوع بیماران وجود دارد، این قبیل افراد را با چالش‎‎های متعددی مواجه می‎‎کند.

به گزارش یزدی نیوز به نقل از همشهری  این بیماران در صورت ابتلا به نوع مزمن بیماری نیازمند بستری و درمان بلندمدت هستند ولی در صورت ابتلا به اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی با شیوه‎‎های درمانی معمول بهبود می    یابند. نوع دوم این بیماری یک نفر از چهار نفر افراد جامعه را درگیر خود می    کند ولی نوع حاد و مزمن این بیماری کمتر از یک درصد جامعه را شامل می    شود که با مشکلات زیادی در جامعه روبه‌رو هستند و نیاز به هزینه‎‎های زیادی برای درمان دارند. ۳ دهم جمعیت استان را بیماران روانی تشکیل می‌دهند ولی از ۳ هزار نفر آنها ۲۷۰۰ نفرشان زیر پوشش بهزیستی قرار دارند.

نگاه منفی جامعه
یک شهروند یزدی می‌گوید: بیماران روانی از متن جامعه هستند ولی نگاه مردم به این بیماران منفی است و این در حالی است که برچسب بیمار روانی زدن به آنها و نحوه برخورد جامعه و خانواده با این بیماران منجر به حادتر شدن بیماری آنها می‌شود.«رضا علوی» بیان می‌کند: بسیاری از افراد با کمترین ناخوش احوالی به سراغ متخصص می    روند ولی بیماران دچار مشکل روانی به دلیل ترس از نگاه منفی جامعه و انگی که به این بیماران زده می    شود از مراجعه به روانشناس امتناع می‌کنند.وی می‌افزاید: معمولاً افراد مبتلا به بیماری‎‎های روانی در صورت بستری پس از بهبودی با نگاه‎‎های منفی جامعه مواجه می    شوند و مورد بی‌توجهی جامعه قرار می‎‎گیرند و حتی گاهی آنها را دیوانه خطاب می‌کنند.

دلایل اختلالات روانی
رئیس دفتر توانبخشی اجتماعی و مراقبتی بهزیستی استان می‌گوید: براساس آمارهای جهانی بیش از ۳ دهمدرصد از جمعیت جامعه درگیر بیماری    های روانی هستند ولی در حالی که در استان ۳ هزار نفردرگیر این بیماری‎‎ها هستند، ۲۷۰۰ نفر از خدمات بهزیستی بهره می‎‎گیرند. «مهدی حاتمی» می‎‎گوید: طبق بررسی‎‎های انجام شده، بیشترین عامل ابتلای مردان یزدی به بیماری روانی، مهاجرت آنها برای کار، تحصیل و مواردی مشابه است و عمده عامل ابتلای زنان یزدی به این بیماری نیز از دست دادن نزدیکان درجه یک خود و عدم تحمل این حادثه تلخ است. به گفته وی، عوامل دیگر ابتلای افراد به این بیماری عوامل ارثی، محیطی و فقر اقتصادی است که در بروز اختلالات روانی تاثیرگذار است.

درمان بیماران با محوریت خانواده
حاتمی با بیان این که بهزیستی برای درمان و بهبود این بیماران با برنامه‌های روانپزشکی و دارویی به این نوع بیماران خدمت ارائه می‌دهد، اظهار می‎‎کند: البته بهزیستی در نظر دارد تا جایی که ممکن است این بیماران در کنار خانواده و با درمان‌های دارویی درمان شوند و از نگهداری آنها در مراکز شبانه‎روزی پیشگیری شود. وی با بیان این که بر همین اساس نیز برنامه‎های نگهداری در مراکز روزانه، ویزیت در منزل و درمان مبتنی بر خانواده در دست اقدام است، می‎‎گوید: بیماران بعد از انتقال به مراکز روزانه نیز به کارگاه‎‎های حرفه‎‎آموزی منتقل می‌شوند تا دوران درمان بیماری را راحت‎‎تر سپری کنند.
حاتمی معضل امروز جامعه را وضعیت بیماران روانی ذکر می‎‎کند و ادامه می‎‎دهد: از نگاه بهزیستی، بیماران روانی افرادی هستند که حداقل ۲ یا چند بار در بیمارستان روان پزشکی بستری شوند یا طبق دفترچه بیمه، ۲ سال داروهای خاص بیماران عصبی را مصرف کنند. وی از وجود ۴ مرکز روزانه تحت پوشش بهزیستی خبر می‎‎دهد که ‎‎اکنون به ۱۵۰ بیمار روانی خدمات ارائه می‎کنند. به گفته وی، در این نوع مراکز، خدمات درمانی از سوی افراد آموزش دیده از بستگان یا نزدیکان بیمار ارائه می‌شود و هدف از این طرح نیز توانمندسازی مهارت‎‎های اجتماعی و سلامت روانی بیماران است. این مسئول عنوان می‎‎کند: بهزیستی در این طرح برای تامین هزینه‎‎های دارو و درمان و همچنین توانبخشی بیمارانی که در خانه نگهداری و درمان می‌شوند، کمک هزینه ماهانه پرداخت می    کند. حاتمی با اشاره به مزیت    های این طرح، بیان می‌کند: طرح نگهداری بیماران در خانه علاوه بر کاهش هزینه‎‎های نگهداری بیماران در مراکز شبانه    روزی، منجر به توانمندسازی این بیماران در کنار خانواه یا در مراکز روزانه می‎‎شود.

شرایط نگهداری بیماران
رئیس دفتر توانبخشی اجتماعی و مراقبتی بهزیستی استان بیان می‌کند: علاوه بر تبعات درمان این بیماران در مراکز شبانه    روزی بهزیستی، به ازای درمان هر فرد در مراکز شبانه    روزی می‎‎توان ۵ نفر را در مراکز روزانه درمان کرد.
حاتمی با بیان این که مراکز شبانه‌روزی بهزیستی با همکاری بخش خصوصی اداره می‌شوند، اظهار می‎‎کند: این نوع مراکز غالباً بیمارانی را که فاقد سرپناه یا مهارت    های لازم برای اداره امور زندگی خود هستند یا خانواده آنها قادر به نگهداری از آنها نیستند برای درمان نگهداری می‎‎کنند.

   اشتغال و توانمندسازی ۱۰۰ بیمار روانی
رئیس دفتر توانبخشی اجتماعی و مراقبتی بهزیستی استان بیان می‌کند: هدف بهزیستی از پوشش و ارائه خدمات به بیماران روانی، توانمندسازی این بیماران در جامعه است تا بتوانند با بهبودی و در سلامت کامل خودکفا و شاغل شوند.
«مهدی حاتمی» می‌افزاید: تاکنون با برنامه‎‎های درمانی و آموزشی که به مدت ۶ سال در بهزیستی برای بیماران روانی اجرا شده است، ۱۰۰ نفر از این بیماران توانمند  شده اند و اکنون در جامعه شاغل هستند.

بخش نظردهی بسته شده است..