عمده آثار خطی خزانه مرکز اسناد یزد، قرآنی است

به گزارش یزدی نیوزمدیرکل مرکز اسناد ملی یزد با اشاره به ضرورت هدایت رشته‌های دانشگاهی به سمت تهیه پایان نامه‌های قرآنی در استان، گفت: عمده نسخ خطی موجود در خزانه مرکز اسناد و کتابخانه ملی استان یزد قرآنی هستند.

«داود پاک‌طینت» با بیان این که خزانه مرکز اسناد به دو بخش نگهداری از نسخ خطی و پایان نامه‌ها تقسیم می‌شود،‌ اظهار کرد: عمده نسخ خطی موجود شامل آثار قرآنی مختلف است.

وی با اشاره به این که در حال حاضر ۴۹ پایان نامه قرآنی در مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد ثبت شده است، گفت: علی‌رغم این که استان یزد به عنوان استان دارالعباده و دارالعم در کشور معروف است ولی متأسفانه آن طور که باید و شاید پایان نامه‌های دانشگاهی در حوزه قرآن فعال نبوده و نیستند.

پاک طینت افزود: با توجه به ظرفیت علمی و دینی استان یزد بیشتر انتظار می رود که پایان نامه‌های قرآنی تهیه و به منظور نگهداری در اختیار مرکز اسناد قرار گیرند.

مدیرکل مرکز اسناد و کتابخانه ملی یزد در ادامه تصریح کرد: رشته‌های دانشگاهی مرتبط با علوم دینی و قرآنی باید بیش از پیش پایان‌نامه‌های دانشجویی خود را به سمت قرآن و آموزه‌های قرآنی هدایت کنند.

این مقام مسئول با اشاره به این که متأسفانه در بحث نهج البلاغه هم فعالیت مطلوب دانشگاهی و تهیه پایان نامه در استان انجام نشده است،‌ خاطرنشان کرد: طبق قانون واسپاری مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، تمام کسانی که نسبت به تهیه پایان نامه دانشجویی اقدام می کنند باید یک نسخه از پایان نامه مورد نظر را تهیه و به منظور نگهداری و ثبت به نام تهیه کننده به مرکز اسناد ملی تحویل دهد.

وی در پایان ترویج فرهنگ واسپاری نسخ خطی و اسناد قدیمی به مرکز اسناد و کتابخانه ملی ایران را ضروری دانست و تأکید کرد: اسناد ملی هویت فرهنگی و اصالت مردم ایران زمین است که باید به بهترین شکل ممکن حفظ و حراست شوند.

منبع: ایسنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..