پذیرش اولین دانشجوی روس در دانشگاه یزد

no-thumbs

سرپرست دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه یزد با اعلام پذیرش اولین دانشجوی روس در این دانشگاه از تحصیل 75 دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه خبر داد.

به گزارش یزدی نیوزمحمد فرشی گفت: 'نیکیتا کراچنکوف' اولین دانشجو از کشور روسیه است که در رشته مدیریت بازرگانی در مقطع ارشد از طریق بورس تحصیلی در دانشگاه یزد پذیرفته شده است که در ترم جاری دوره آموزش زبان فارسی را می‌گذراند و از ترم آینده مشغول به تحصیل خواهد شد.
وی در ادامه با ارائه گزارشی از تعداد دانشجویان غیر ایرانی در دانشگاه یزد گفت: در حال حاضر تعداد ۷۵ دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه یزد تحصیل می‌کنند که از این تعداد ۱۴ نفر در مقطع کارشناسی ارشد و مابقی در مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل هستند.
وی با اشاره به اینکه تعداد ۲۰ نفر از دانشجویان غیر ایرانی زن و ۵۵ نفر مرد هستند تصریح کرد: این دانشجویان از کشورهای عراق، افغانستان، ارمنستان و روسیه در این دانشگاه پذیرفته شده‌اند و ۵ نفر از آنان بورس وزارت علوم و بقیه دانشجویان غیر بورسیه هستند.
سرپرست دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه یزد گفت: از این تعداد دانشجویان، ۲۷ نفر در پردیس علوم انسانی و اجتماعی، ۱۶ نفر در پردیس علوم، ۲۱ نفر در پردیس فنی و مهندسی ، ۲ نفر در دانشکده منابع طبیعی و کویرشناسی، ۲ نفر در دانشکده هنر و معماری و یک نفر در پردیس مهریز تحصیل می‌کنند.
فرشی تصریح کرد: تحصیل در دانشگاه یزد در حال حاضر به زبان فارسی است و تمهیدات لازم برای زبان آموزی متقاضیان قبل از شروع تحصیل اندیشیده شده است، البته بدیهی است برای دوره‌های کوتاه مدت و همچنین دوره‌های تحقیقاتی کوتاه مدت، لزومی به یادگیری زبان فارسی نیست و می تواند به یک زبان بین‌المللی برگزار شود.
این مسئول با بیان اینکه روند پذیرش دانشجویان غیرایرانی در سه سال اخیر سیر صعودی داشته است گفت: در سال تحصیلی ۹۶-۹۵، ۱۵ ورودی جدید در این دانشگاه پذیرفته شده‌اند.
فرشی با اشاره به برنامه کلان دانشگاه یادآور شد: در حال حاضر درصد دانشجویان خارجی به کل دانشجویان دانشگاه یزد چهار دهم درصد است و در نهایت طبق برنامه کلان دانشگاه تا پایان سال ۱۳۹۹ رسیدن به نسبت ۵ درصد است، درواقع طبق این برنامه دانشگاه یزد باید در پایان سال ۹۹ حدود ۸۰۰ دانشجوی غیر ایرانی داشته باشد.
وی در ادامه به بحث جذب دانشجویان خارجی به صورت غیر بورسیه و آزاد اشاره کرد و افزود: طبق بخشنامه وزارت علوم هر دانشگاه مادری راسا می‌تواند نسبت به جذب دانشجوی خارجی اقدام کند و دانشگاه یزد در این زمینه فعال است و دفتر سرپرستی دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه نیز امور هماهنگی و اداری مربوطه را انجام می‌دهد.
این مسئول گفت: دانشگاه یزد یک تعداد بورس برای جذب دانشجویان خارجی در نظر گرفته است که این بورس شهریه ثبت نام و خوابگاه دانشجویان را پوشش می‌دهد.
فرشی با تاکید بر اینکه جذب دانشجو باید از طریق خود دانشکده‌ها صورت گیرد گفت: باتوجه به اینکه این فرایند علمی است انتظار دانشگاه این است که تشویق دانشجویان، اطلاع رسانی و جذب آنها از سوی دانشکده‌ها صورت گیرد و دفتر سرپرستی آمادگی لازم برای انجام امور اداری مربوطه را دارد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر پرونده ۲۰ نفر از دانشجویان غیر ایرانی در حال گذراندن مراحل مختلف اداری است و امیدواریم با جذب افراد بیشتر آنان در سال تحصیلی آینده مشغول به تحصیل شوند.
وی در ادامه همچنین از پذیرش یک دانشجوی ارمنستانی در مقطع کارشناسی ارشد رشته ایران شناسی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و افزود: برای جذب دانشجو تفاهم‌نامه‌هایی با کشور عراق، افغانستان، ارمنستان و چند کشور دیگر منعقد شده است که منتظر اجرایی شدن آن هستیم.
سرپرست دانشجویان غیر ایرانی دانشگاه یزد اظهار کرد: دانشگاه در زمینه جذب اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی خارج از کشور (ایرانی و غیر ایرانی) تسهیلات خوبی از لحاظ اقامت و هزینه‌های محلی در نظر گرفته است.
فرشی گفت: در این زمینه دعوت علمی از متقاضیان از طریق دانشکده و کارهای اداری از طریق دفتر سرپرستی دانشجویان غیرایرانی و دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی انجام خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه بیشترین بخش جذب دانشجویان خارجی به فعالیت دانشکده‌ها و ارتباطات شخصی اعضای هیئت علمی،‌اطلاع‌رسانی و تشویق افراد برمی‌گردد گفت: دفتر سرپرستی دانشجویان غیر ایرانی (apply@yazd.ac.ir) آماده همکاری و پذیرای پیشنهادها و طرح‌های همکاران در این خصوص است.
وی از اعضای هیئت علمی و دانشکده‌ها درخواست کرد در صورت تماس متقاضیان تحصیل از سایر کشورها، آنها را به سایت admission.yazd.ac.ir و یا دفتر سرپرستی دانشجویان غیر ایرانی معرفی معرفی کنند تا اطلاعات لازم در اختیار آنها قرار گیرد.
استان یزد دارای ۱۰۰ هزار دانشجو است و ۶۰ مرکز آموزش عالی دارد.

منبع: ایرنا
 

 

بخش نظردهی بسته شده است..