دهم بهمن ماه هر سال جشن سده نامگذاری شده است؛

جشن سده زرتشتیان امسال در «چم» برگزار نمی‌شود/انتقاد شدید امام جمعه تفت از برنامه جشن سده در این شهر

پیروان دین زرتشت، دهم بهمن ماه هر سال جشن سده را به مناسبت پیدایش آتش در زمان "هوشنگ" از پادشاهان سلسله کیانی، همراه با مراسم خاص مذهبی برگزار می‌کنند.

به گزارش یزدی نیوزعصر روز دهم بهمن ماه پس از غروب آفتاب، سه تن از موبدان با جامه‌ سپید به سوی توده‌ای از هیزم خشک که از پیش آماده شده می‌روند و گروهی از جوانان که آنان هم جامه‌ سپید بر تن دارند با مشعل‌های روشن، موبدان را همراهی می‌کنند.

موبدان بخشی از اوستا که بیشتر آتش نیایش است را می‌سرایند و موبد بزرگ با آتش‌دان و جوانان سپید پوش با هموخ‌ها؛ هیزم‌ها را می‌افروزند.

گروه نوازنده از آغاز تا پایان جشن، آهنگ می‌نوازند و همه با شادی، پیروزی روشن شدن آتش سده را جشن می‌گیرند و به امید آنکه تا جشن سال دیگر روشنایی و گرمی در دل‌هایشان باشد، به خانه باز می‌گردند.

زرتشتیان با فرارسیدن"سده"که ۵۰ روز به نوروز باقیمانده و سرما رو به پایان است، جشن می‌گیرند.

برپایی جشن سده در ایران، هشت تا ده هزار سال قدمت دارد و مربوط به زمانی است که اقوام آریایی هنوز به فلات ایران کوچ نکرده بودند و در منطقه‌ای به نام "آریاویج" در جنوب سیبری زندگی می‌کردند.

به‌اعتقاد زرتشتیان،"اشو زرتشت"در سه‌هزارو 600 سال قبل از میلاد عیسی مسیح(ع) در تخت سلیمان آذربایجان از مادری به‌نام"دغدو" پا به عرصه گیتی گذاشت و نام پدرش را "پورو شسب" نوشته‌اند.

زرتشتیان بر این باورند که پیام‌آور ایران باستان در سن  سی سالگی برای دعوت مردم به راستی از طرف "اهورامزدا" به پیامبری انتخاب شد و در سن 77 سالگی درحالیکه در محل آتشکده شهر بلخ با جمعی از پیروانش درحال نیایش بود به دست "تور براتور" به قتل رسید.

در ایران بیش از  35 هزار زرتشتی زندگی می‌کنند که حدود شش هزار نفر از آنان در استان یزد(یزد، اردکان و تفت) ساکن‌اند.

انتقاد امام جمعه 
اما در همین حجه الاسلام غفوری امام جمعه تفت دیروز در خطبه های نماز جمعه تفت گفته است:حال تمسک برخی از مسئولان استانی به مراسم اقلیت دینی برای رونق گردشگری به جز آنکه چهره شهرستان را مخدوش کند و منافقان و سلطنت طلبان از آن سوء استفاده کنند فایده ی دیگری برای شهرستان ندارد.
 همچنین انجمن زرتشتیان تفت و توابع یزد، شرایط روستای چم را برای برگزاری جشن سده زرتشتیان نامناسب دانست و اعلام کرد: جشن سده امسال به دلیل فراهم نبودن شرایط لازم در محل پیر رهگذر چم به صورت متمرکز و استانی برگزار نخواهد شد.
 
تابناک

 

بخش نظردهی بسته شده است..