درخواست مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد:

بن خرید نمایشگاه کتاب یزد به یک میلیارد تومان افزایش یابد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با اشاره به اینکه سال گذشته ۸۰۰ میلیون تومان بن الکترونیک در نمایشگاه کتاب یزد توزیع شد، گفت: بن خرید نمایشگاه کتاب یزد به یک میلیارد تومان افزایش یابد.

به گزارش یزدی نیوزعلی غیاثی‌ندوشن  در نشست کارگروه فرهنگی اجتماعی استان یزد که با موضوع نمایشگاه ملی کتاب یزد برگزار شد اظهار داشت: سال گذشته ۳۰۵ غرفه در نمایشگاه کتاب یزد میزبان ۵۰۴ ناشر ملی و ۵۷ ناشر بین‌المللی بود.

وی با بیان اینکه ۱۶ ناشر شرکت کننده در نمایشگاه سال قبل از استان یزد بودند، عنوان کرد: در این سال ۶۰ هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حضور داشتند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد با بیان اینکه ۸۰۰ میلیون تومان بن الکترونیک خرید کتاب به شهروندان اختصاص پیدا کرده بود، گفت: در بیشتر استان‌های کشور نمایشگاهی که برگزار می‌شود، مجموع تخفیف‌ها ۳۰ درصد است ولی در استان یزد تخفیف ۴۰ درصدی برای کتاب‌ها در نظر گرفته شده است.

غیاثی‌ندوشن  همکاری خوب و موثر نهادها و موسسات دولتی و غیر دولتی، حضور ۵۷ ناشر خارجی، امکان جست‌وجوی الکترونیکی کتاب به صورت متمرکز در قالب غرفه، تبلیغات خوب محیطی و شهری و رسانه‌ای، حضور فعال مسئولان استان و اصحاب فرنگ و هنر، جذب منابع مالی نسبتا خوب، برگزاری برنامه‌های جنبی متنوع و امکان خرید کتاب از کتابفروشی‌های سطح شهر با استفاده از کارت‌های خرید نمایشگاه را از جمله نقاط قوت این نمایشگاه در سال قبل دانست.

وی با اشاره به اینکه در گذشته نیازسنجی مناسبی برای حضور ناشران خارجی در این نمایشگاه صورت نگرفته بود، گفت: امسال سعی شده بر اساس نیاز استان به ویژه در سطح دانشگاهی، عناوین کتاب مورد نیاز اساتید و دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد همچنین کمبود کتاب در برخی موضوعات به ویژه هنر، معماری، حقوق و علوم انسانی، کیفیت حضور ناشران و محتوای منابع ارائه شده، ضعف راهنمای چاپی و اطلاع‌رسانی مراجعین و اطلاع از کتاب‌ها و غرفه‌های نمایشگاه، پایین بودن مبلغ بن الکترونیک بر اساس برآورد سال قبل علی رغم افزایش ۱۰۰ درصدی مبلغ بن کتاب، عدم استقبال از غرفه‌های ناشرین خارجی را از مهمترین نقاط ضعف این نمایشگاه در سال قبل دانست.

غیاثی‌ندوشن با بیان اینکه امسال حداقل به یک میلیارد تومان بن الکترونیک کتاب برای نمایشگاه کتاب یزد نیاز است، گفت: سال گذشته پیش‌بینی این بود که امکان جذب ۸۰۰ میلیون تومان بن کتاب در یزد وجود ندارد ولی مشاهده شد که حتی دو روز آخر نمایشگاه با مشکل جدی روبرو بودیم.

وی  زمان برگزاری نمایشگاه کتاب را اول تا ششم اسفند دانست و افزود: امسال نمایشگاه با هفت هزار متر مربع وسعت دارای ۳۲۰ غرفه است که نسبت به سال قبل پیش‌بینی افزایش ۵۵ درصدی غرفه‌ها را داریم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد بیان کرد: ۵۵۰ ناشر از سراسر کشور، ۳۰ ناشر از استان یزد و ۷۰ نماینده ناشرین خارجی به ارائه بیش از ۷۵ هزار عنوان کتاب می‌پردازند.

غیاثی‌ندوشن با اشاره به اینکه تخفیف کتاب امسال هم ۴۰ درصد است، گفت: پیش‌بینی ما این است که امسال سقف بن کتاب از ۸۰۰ میلیون تومان به یک میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

وی در ارتباط با تفاوت‌های نمایشگاه امسال با سال‌های قبل، گفت: ارتقای حضور کمی و کیفی ناشرین  داخلی و کیفیت منابع و کتاب‌های قابل ارائه، حضور مراکز فرهنگی دیجیتال در نمایشگاه و ارائه تولیدات خود، اجرای برنامه‌های جنبی جذاب و متفاوت ر راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتاب خوانی و ایجاد انگیزه مطالعه در مردم، مشارکت سازمان‌های دولتی و موسسات و سازمان‌های مردم نهاد غیر دولتی و فعال حوزه کتاب در برگزاری نمایشگاه و برنامه‌های جنبی با محوریت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی از جمله این تفاوت‌ها است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد باشگاه‌های کتاب و کتاب‌خوانی، جشنواره ایده‌های برتر ترویج کتاب و کتابخوانی، رادیو کتاب، ددیدار با شاعران و نویسندگان، جلسات نقد کتاب، معرفی طرح‌های یزد، پایتخت کتاب ایران، معرفی برترین روستاها و عشایر دوستدار کتاب، معرفی پژوهش‌های برتر استان را از جمله برنامه‌های جنبی در نظر گرفته شده برای این نمایشگاه عنوان کرد.

غیاثی‌ندوشن با بیان اینکه اگر حمایت مالی از این نمایشگاه صورت نگیرد، خیلی از طرح‌های اجرایی نمایشگاه عقیم می‌ماند، گفت: یکی از مشکلاتی که سال قبل با آن روبه‌رو بودیم، بحث در اختیار گذاشتن مهمانسراهایی بود که قرار بود توسط ادارات تامین شود.

منبع: تسنیم

بخش نظردهی بسته شده است..